Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16-85 VR eller 18-200VR

Produkter
(logga in för att koppla)

itr

Aktiv medlem
Ja ska som sagt köpa en ny obkjektiv..
vilken av dom har bäst kvalitet ? 16-85 VR eller 18-200VR

..har ju nu 18-55.. så uppgradera till 16-85 verkar ju inte så mycke mer i Zoom.

16-85'an bör vara bättre optiskt eftersom den inte har lika stort zoom-omfång, jag har inte läst något jämförelsetest mellan dom objektiven så jag vet inte säkert, men 18-200'an har fått rätt hyffsad kritik för att vara en super-zoom.

/kent

hej

citat Ken Rockwell:
"The advantage of this 16-85mm VR over the similarly priced 18-200mm VR is that this 16-85mm VR has a slightly wider wide end, has less distortion, has somewhat more effective VR and can be sharper at the wide end. Other than that, I'd still buy the 18-200mm VR if I was doing it again."

håller med
Loffe

Som jag läst så verkar 16-85 vara bättre optik..
jämnförde bilderna.. tyckte att 16-85 hade lite skarpare bilder..mmm...

läste nånstans att, förutsatt att man inte är petig o ska granska varenda bild i 100% inzoomning, är skillnaden mellan de bägge optikerna försumbar. Kommer inte ihåg vem som skrev det, men var någon recension här på nätet.

Hade det välkända 18-70 förut som jag var nöjd med skärpemässigt(även bättre än 18-135). Sålde 18-70 förra veckan och köpte mej ett 16-85 VR.
Jag säger bara det - "Vilken skillnad!" Jag är lite petig med skärpan, så jag kan bara säga att jag är helnöjd! Mycket bra skärpa på alla brännvidder och bländare.Kollar man se´n på tester i PhotoZoone - som man naturligtvis ska läsa med förnuft - så är den optiska kvalitén något bättre än på 18-200VR. Även så med en jämförelse med 17-55 optiken som är dubbelt så dyr. Där betalar du naturligtvis för byggkvalitén med tätningar här och där som sej bör på en proffsoptik. Nu är ju inte jag proffs och har dessutom inte råd med en sådan dyr optik. Tidningen Foto hade i ett av de senaste nummren ett test på optik med bildstabilisering där just Nikkor 16-85 VR-optiken (endast den) fick betyget "Rekommenderas" Gluggen är ju inte billig den heller - men den hade sjunkit 500:- i förra veckan så jag hade lite tur om man får säga så. Den glappar inte heller i fronten som 18-70 gör. Den känns alltså mera välbyggd. För att återgå till 18-200VR - så är det en bra optik med ett stort zoomomfång, så är det zoomomfånget du är ute efter så ska du köpa den.

Hälsningar
Gunne

ANNONS
Götaplatsens Foto