Annons

Nytt system för resor och familj

Produkter
(logga in för att koppla)

simonb89

Medlem
Jag har gått genom en del APS-C-kameror och system de senaste 10 åren:
Canon 350D
Nikon D300
Sony NEX-6

Förra året sålde jag mitt Sony-system i hopp om att det skulle räcka med iPhonen för att filma / ta kort på resor och liknande, men inser att jag saknar kontrollen och kvalitén. Däremot är det väldigt behändigt med storleken och att man alltid har den med såklart.

Det systemet ovan jag uppskattade mest var helt klart Nikonen, även om den tyvärr kändes för stor i ibland, men då hade jag oftast 17-55 på.

Vad jag är ute efter är ett ganska universellt system, jag kommer inte köpa mängder med objektiv och byta mellan, antagligen någon mindre prime som kommer sitta på för det mesta men möjlighet att ha ett zoom när man är ute och reser i framtiden.

Prio kommer vara foto / video på resor och familjebilder.

Budget: under 8 000-10 000, begagnat för hus och prime.

Jag har börjat sukta på FF-system och då alternativen A7 eller D600 eller är det bara onödigt?
A7 ser så bra ut på papper men verkar ha stora problem med AF, vilket kan vara fruktansvärt irriterande.
Som ni ser jag har inte valt om det ska vara spegellöst eller inte, men att det är ett lite mindre system är absolut ingen nackdel.

Kom gärna med förslag!
 

xeizo

Aktiv medlem
Det sämsta med spegellösa som A7 verkar vara batteritiden, värt att tänka på om man skall ha med på resor.

Är du intresserad av FF känns det som om Nikon D750 eller Canon 6D är de trevligaste alternativen, men lite över budget.
 

simonb89

Medlem
Det sämsta med spegellösa som A7 verkar vara batteritiden, värt att tänka på om man skall ha med på resor.

Är du intresserad av FF känns det som om Nikon D750 eller Canon 6D är de trevligaste alternativen, men lite över budget.
Tack för svar!
Ja, batteritiden har du helt rätt i, och ännu värre på A7II desutom verkar det som.

Jag tänker mig att D600 är lite mindre och nättare än D750, vädertätningen är nog inget jag kommer ha så mycket nytta av heller. Vad annat talar emot D600 mot D750? Förutom kanske sensorproblemet med just den modellen?
 

KarlE

Aktiv medlem
Tack för svar!
Ja, batteritiden har du helt rätt i, och ännu värre på A7II desutom verkar det som.

Jag tänker mig att D600 är lite mindre och nättare än D750, vädertätningen är nog inget jag kommer ha så mycket nytta av heller. Vad annat talar emot D600 mot D750? Förutom kanske sensorproblemet med just den modellen?
Jag har själv en Panasonic GX7 micro 4/3 samt en Nikon D600. Om man som du går ifrån mobil och tyckte att Nikon D300 var lite klumpig så kan jag bara hålla med, en micro 4/3 är tycker jag en utomordentligt bra kompromiss.
Skillnaden mellan den och D600 är främst i svagt ljus då ISO prestandan är klart bättre i D600 men jag vill påstå att det i minst 75% av alla de tillfällen du kommer att plåta familj och resor så kommer ingen att se skillnaden. Däremot så kommer du hem med fler bilder eftersom du orkade ta med dig kameran.... så upplever iallafall jag det hela.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Kör med sony a7ii,fyra batterier, zeiss 55mm 1.8 samt 28 mm f2 allt jag behöver funkar utmärkt är jättenöjd. Litet och bra
 

PMD

Aktiv medlem
Micro Four Thirds är svårslaget som resesystem. En alldeles utmärkt kompromiss vad gäller sensorstorlek.

Det finns flera små, fina kamerahus i m4/3-systemet och framförallt många bra presterande små objektiv.

Den här websidan kan vara en utgångspunkt för att hitta ett lämpligt kamerahus, och den här sidan är motsvarigheten för objektiv.

(Fast jag noterade att sidan med kamerahus är inte helt uppdaterad, så det kanske är bättre att titta på respektive tillverkares websidor).
 

simonb89

Medlem
Tack för alla förslag!

Efter att ytterligare grottat runt så står det nog mellan en A7 och Fujis kommande X-T20.
Ett FF-system från Nikon blir nog helt enkelt för stort att bära med sig, och lite väl dyrt om man vill ha bra video-funktion.

Fuji verkar ha mycket trevliga (och snabba) gluggar till sitt system, snabb AF och bra videofunktionalitet i nya generationen. Vad tycker ni som har X-T2?
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för alla förslag!

Efter att ytterligare grottat runt så står det nog mellan en A7 och Fujis kommande X-T20.
Ett FF-system från Nikon blir nog helt enkelt för stort att bära med sig, och lite väl dyrt om man vill ha bra video-funktion.

Fuji verkar ha mycket trevliga (och snabba) gluggar till sitt system, snabb AF och bra videofunktionalitet i nya generationen. Vad tycker ni som har X-T2?
Det är mycket en smaksak och beroende på en kravbild.

X-T2 har främst lite rejälare grepp, är vädertätat, dubbla minneskortsplatser och lite fler rejälare reglage.

X-T20 är lite mindre, lättare och smidigare att ha med på resa.

Kika på dagens X-T10 så får du en bra uppfattning om hur X-T20 kommer att bli (tänk dig den med nyare EVF, sensor, snabbare/säkrare AF och generellt lite kvickare). Grepp, vikt, hantering och storlek är lika.
 

ErlandH

Aktiv medlem
X-T2 har främst lite rejälare grepp, är vädertätat, dubbla minneskortsplatser och lite fler rejälare reglage.

X-T20 är lite mindre, lättare och smidigare att ha med på resa.

Kika på dagens X-T10 så får du en bra uppfattning om hur X-T20 kommer att bli (tänk dig den med nyare EVF, sensor, snabbare/säkrare AF och generellt lite kvickare). Grepp, vikt, hantering och storlek är lika.
Den viktigaste nackdelen med X-T10/20 jämfört med storasyskonen är imho en mycket sämre (men uthärdlig) evf.

För övrigt är X-T20 faktiskt lite tyngre än X-T10 och lär ha ett lite bättre grepp.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag har gått genom en del APS-C-kameror och system de senaste 10 åren:
Canon 350D
Nikon D300
Sony NEX-6

Förra året sålde jag mitt Sony-system i hopp om att det skulle räcka med iPhonen för att filma / ta kort på resor och liknande, men inser att jag saknar kontrollen och kvalitén. Däremot är det väldigt behändigt med storleken och att man alltid har den med såklart.

Det systemet ovan jag uppskattade mest var helt klart Nikonen, även om den tyvärr kändes för stor i ibland, men då hade jag oftast 17-55 på.

Vad jag är ute efter är ett ganska universellt system, jag kommer inte köpa mängder med objektiv och byta mellan, antagligen någon mindre prime som kommer sitta på för det mesta men möjlighet att ha ett zoom när man är ute och reser i framtiden.

Prio kommer vara foto / video på resor och familjebilder.

Budget: under 8 000-10 000, begagnat för hus och prime.

Jag har börjat sukta på FF-system och då alternativen A7 eller D600 eller är det bara onödigt?
A7 ser så bra ut på papper men verkar ha stora problem med AF, vilket kan vara fruktansvärt irriterande.
Som ni ser jag har inte valt om det ska vara spegellöst eller inte, men att det är ett lite mindre system är absolut ingen nackdel.

Kom gärna med förslag!
Jag har gått samma resa som du fast utan CANON, dvs bara NIKON och SONY.

Till slut hamnade jag på FUJI och nu är i väntas tid, dvs, har beställt X-T20 + 23/2 och 18-55/2.8-4. Under tiden köpte jag 55-200/3.5-4.8. Det ända bekymmer är blixt, det verkar inte finns någon bra blixt och då tänker jag mest på tiden när solen lyser som starkast.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Tack för svar!
Ja, batteritiden har du helt rätt i, och ännu värre på A7II desutom verkar det som.

Jag tänker mig att D600 är lite mindre och nättare än D750, vädertätningen är nog inget jag kommer ha så mycket nytta av heller. Vad annat talar emot D600 mot D750? Förutom kanske sensorproblemet med just den modellen?
Hej

Du får nog tänka om när det kommer till vikt och storlek, skillnaden är inte stor men D750 är både mindre och lättare.

https://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d600&products=nikon_d750
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Helt rätt tänkt enl mig

Jag har gått samma resa som du fast utan CANON, dvs bara NIKON och SONY.

Till slut hamnade jag på FUJI och nu är i väntas tid, dvs, har beställt X-T20 + 23/2 och 18-55/2.8-4. Under tiden köpte jag 55-200/3.5-4.8. Det ända bekymmer är blixt, det verkar inte finns någon bra blixt och då tänker jag mest på tiden när solen lyser som starkast.
Står inte på 0 själv men om jag gjorde och skulle börja om skulle jag som du definitivt också välja spegellöst. Troligen samma kamera....
 

r2d2

Aktiv medlem
kolla in fuji x100s/t/f
har själv xt1 och väntar på min x100f som kommer vara svaret på livet universum och alltihopa.
 
ANNONS