Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17-40L 4.0 - Kantskärpan suger!

Produkter
(logga in för att koppla)

globaljuggler

Aktiv medlem
I Hong Kong köpte jag nyligen en 20D och ett 17-40 mm 4.0 L, ett objektiv som jag har hört mycket om.

Då blir jag minst sagt besviken när jag ser resultatet. Den bifogade bilden visar ett parti av en bild i mitten, samt en del av en bild av kanten. Jag har lagt på auto levels, auto contrast, samt 100% USM 1,0.

Tidningen som jag har fotograferat ligger plant mot kameran. Är detta verkligen acceptabelt? Om inte, vad ska jag göra. Jag skickar helst inte objektivet tillbaka till Hong Kong.

Hela bilden [4 MB] ligger på följande adress http://www.student.lu.se/~nek99hha/17-40mmL4.jpg

Bilagor

• 17-40l.jpg
    17-40l.jpg
    41.6 KB · Visningar: 1,115
Hur blir det om du fokuserar manuellt efter den texten som är i ytterkant då. Tycker det borde vara bättre, men om skärpeplanet inte är fullståndigt plant och du har allting plant rakt över kan det bli konstigheter. Eller så är det så på full öppning. Hur ser det ut om du bländar ner.

Hmm, fina annonser, kanske borde gå på visningarna på de i mitten, det är ju tvärs över gatan. ;)

Senast ändrad:
17/f.4/ISO1600 har du tagit bilden med. Det är få vidvinkelobjektiv som är lika skarpa över hela bilden i vidvinkelläge och största bländare.

Blända ner ett eller ett par steg när du fotar såna här typer av motiv. Distortionen blir inte heller så påtaglig om du går en lite längre bit ifrån för att undvika extremläget på det avståndet.

Jag själv är väldigt nöjd med min 17-40 och upplever inte alls det problem du beskriver.

Mvh/Peter

Det där ser inte rätt ut, jag får knivskarpa bilder med min 17-40/4L USM, ända ut i hörnen på 10D/20D.

Tack för alla svar. Just det att jag använder en 20D och därmed inte hela bildytan gör mig än mer fundersam. Hur ser det ut i kanterna om jag använder en analog kamera?

Jag ska kontakta Canon under dagen så jag får återkomma.

Både jag och Kim kör med samma typ av sensor som du gör...

1,6X-sensor borde inte ställa till med det som du har publicerat ovan... Mitt exemplar är precis som Kim´s - knivskarpt!

Hur är andra objektiv på din kamera?

Mvh /Peter

förresten... Hur ser samma bild ut med ISO 100? Skulle vara mer intressant att se istället för ISO1600. Känns som om bruset förstör en del...

/Peter

peter_wahlström skrev:
förresten... Hur ser samma bild ut med ISO 100? Skulle vara mer intressant att se istället för ISO1600. Känns som om bruset förstör en del...

/Peter

Japp, iso 100 + stativ + helt plant motiv (känns som tidning kan bukta lite). Väldigt viktigt att kameran (sensorn) i samma plan som motivet (vattenpass!).

Det där ser helt fel ut. Gissniningsvis är det inte helt i fokusplanet, eller något annat fel, vid "testet".

Såhär ser mitt hörn ut med 1D MkII (dvs ännu vidare vinkel än 20D)

EF 17-40/4L @ 1/40 f4 ISO800, Direkt från RAW, ingen USM

Bilagor

• 1740-4.jpg
    1740-4.jpg
    45.2 KB · Visningar: 818
Nu har jag testat samma objektiv med en EOS 300D för att kolla om samma sak händer här.

Jag har också jämfört 17-40L med EF-S 18-55 för att jämföra. Vad säger ni?

Bilagor

• 300d_18-55@18_4_crop_2.jpg
    300d_18-55@18_4_crop_2.jpg
    33 KB · Visningar: 668
Ni kan ju gissa vilken bild som är tagen med vilket objektiv...

Båda bilder är tagna med F4, stativ och 10 sekunders fördröjning, ISO 400.

Bilderna är tagna på brännvidder 17 respektive 18 mm.

Ok, för att inte vara otydlig. Den översta bilden är tagen med EF-S 18-55 och den understa med 17-40L. :(

Senast ändrad:
En fråga

Borde inte fokalplanet vara sfäriskt ut från linsen sett. Om du fotar en plan yta kommer det ju vara längre avstånd till ytterkanterna än till mitten.

Att använda f/8 eller så gör ju att fokaldjupet blir längre och då kan få bättre skärpa i kanterna, eller har jag uppfattat fel?

Bilagor

• untitled-1.png
    untitled-1.png
    2.2 KB · Visningar: 506
Nej, det vet jag inte. Det verkade var aganska mycket störningar i kanerna på det fotot.

Kan det vara så att skärpefjupet är olika på de olika objektiven?

globaljuggler skrev:
Förklarar det varför pappas EF-S 18-55 genererar skarpare bilder i kanterna än mitt 17-40L ?
Vore ju intressant om någon här på forumet som bor i Stockholm och också har en 17-40 kunde sammanstråla med dig så ni kunde ta testfoton med båda två på samma motiv. Det KAN ju tyvärr vara något fel på gluggen.

ANNONS
Götaplatsens Foto