Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gubbar och käringar, huk er i bänkarna för nu laddar han om! (afe har köpt en Sony igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har under åren kommit med en hel del kritik kring Sonys kameror (trots att jag ägt ett par stycken av tidigare generation), men trots detta bestämde jag mig ändå idag för att beställa en ny (eller ja, något begagnad) Sony A7R5 från Cyberphoto. Jag har inte ägt någon systemkamera alls på ett par år då jag ledsnade lite på fotograferandet, men har nu åter fått suget efter bilder.

Redan när jag läst de första specarna och testerna av A7R5 kände jag att Sony äntligen fått till det mesta av det jag saknat i deras tidigare modeller, men så kom ju Nikon med sin Z8 och Leica med Q3 (som är en annan typ av kamera, men för ungefär samma peng). Efter noggrant övervägande kom jag ändå fram till att Sony nog ändå blir bäst för mig. Jag filmar inte mycket, och har inte behov av extremt snabba bildserier som Z8 kan göra, och Q3 saknar bl.a. bildstabilisering.

Planen var från början att köpa kameran med den enligt testerna fantastiska 20-70/4 men dels finns den inte i lager, och dels gillar jag sedan min Fujitid fasta brännvidder, så det blev i stället en 24/1,4 GM och 85/1,8. Dessa kommer förmodligen att kompletteras med fler gluggar vad det lider, men de motsvarar mina favoriter på Fujikameran (16/1,4 och 56/1,2).

Det skall bli spännande att ser vad jag tycker om kameran nästa vecka (när jag väl lyckats gå genom alla inställningar som jag vill ha den). En sak är i alla fall säker - jag kommer inte kunna skylla på kameran om bilderna inte blir bra ...

Många högupplösta kattbilder kommer det bli - var så säkra!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Objektivet i Leica Q-serien är mig veterligen stabiliserat, även om jag gissar att det inte var den avgörande faktorn.

Bilder på "purkna" katter är aldrig fel. :D
 

afe

Aktiv medlem
Objektivet i Leica Q-serien är mig veterligen stabiliserat, även om jag gissar att det inte var den avgörande faktorn.

Bilder på "purkna" katter är aldrig fel. :D
Ja, det har OSS, men det var inte det som avgjorde. Hur mycket jag än ville ha den Leican så insåg jag att jag faktiskt kommer vilja ha andra glugger.

Det kan komma att bli foton på annat än katter, men jag lovar inget...
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har under åren kommit med en hel del kritik kring Sonys kameror (trots att jag ägt ett par stycken av tidigare generation), men trots detta bestämde jag mig ändå idag för att beställa en ny (eller ja, något begagnad) Sony A7R5 från Cyberphoto. Jag har inte ägt någon systemkamera alls på ett par år då jag ledsnade lite på fotograferandet, men har nu åter fått suget efter bilder.

Redan när jag läst de första specarna och testerna av A7R5 kände jag att Sony äntligen fått till det mesta av det jag saknat i deras tidigare modeller, men så kom ju Nikon med sin Z8 och Leica med Q3 (som är en annan typ av kamera, men för ungefär samma peng). Efter noggrant övervägande kom jag ändå fram till att Sony nog ändå blir bäst för mig. Jag filmar inte mycket, och har inte behov av extremt snabba bildserier som Z8 kan göra, och Q3 saknar bl.a. bildstabilisering.

Planen var från början att köpa kameran med den enligt testerna fantastiska 20-70/4 men dels finns den inte i lager, och dels gillar jag sedan min Fujitid fasta brännvidder, så det blev i stället en 24/1,4 GM och 85/1,8. Dessa kommer förmodligen att kompletteras med fler gluggar vad det lider, men de motsvarar mina favoriter på Fujikameran (16/1,4 och 56/1,2).

Det skall bli spännande att ser vad jag tycker om kameran nästa vecka (när jag väl lyckats gå genom alla inställningar som jag vill ha den). En sak är i alla fall säker - jag kommer inte kunna skylla på kameran om bilderna inte blir bra ...

Många högupplösta kattbilder kommer det bli - var så säkra!
hehe, ja jösses vad A6000 fick känna på när du haft den en tid, jag avstod faktiskt köp efter dina ovanligt många hittade fel på kameran, trots att modellen troligen under sin tid var Sonys bästsäljande kamera. Det som var märkligt var att du aldrig sa något om någon annan kamera utan enbart gick in i Sony trådar och påpekade brister, StenÅke har väl fått hjärtsnörp nu när han läser ditt tilltänkta köp, komplicerade Autofokus funktioner som brukar vara på tapeten med Sony kameror delar den tydligen med den nya fantom kamera Z9, såg någon Benke som erbjuder kurser för dom rätta inställningarna med Z9:ans autofokus.:):)
 

afe

Aktiv medlem
hehe, ja jösses vad A6000 fick känna på när du haft den en tid, jag avstod faktiskt köp efter dina ovanligt många hittade fel på kameran, trots att modellen troligen under sin tid var Sonys bästsäljande kamera. Det som var märkligt var att du aldrig sa något om någon annan kamera utan enbart gick in i Sony trådar och påpekade brister, StenÅke har väl fått hjärtsnörp nu när han läser ditt tilltänkta köp, komplicerade Autofokus funktioner som brukar vara på tapeten med Sony kameror delar den tydligen med den nya fantom kamera Z9, såg någon Benke som erbjuder kurser för dom rätta inställningarna med Z9:ans autofokus.:):)
Det har ju hänt en del sedan A6000 kom för över tio år sedan. Sedan kostar A7R5 tio gånger så mycket så nog skall det bli bättre :D
 

afe

Aktiv medlem
Grattis! Hade varit roligt att testa en sån högupplöst historia någon gång. :D
Tack! Egentligen har jag inget som helst behov av så många pixlar och kommer förmodligen mest köra kameran i 26MP, men tanken är lite som med Leicaalternativet; med 60 miljoner pixlar kan jag gå omkring med kameran utrustad med bara 24 mm och beskära bilden till motsvarande 85 mm eller så och fortfarande ha tillräckligt med pixlar kvar för att det skall bli bra.

Kör man med full upplösning och okomprimerat råformat tar varje bild cirka 130 MB (yikes), men i vissa lägen kan det förstås vara värt det.

Det som avgjorde valet av kameran var främst autofokussystemet som enligt vad jag sett är nästan magiskt med den här kameran, sökaren som dels är stor och dels har mycket bra upplösning och skärmen som går att vinkla åt precis alla håll.

En nackdel jag redan vet om är att ergonomin inte är i topp (p.g.a. storleken) men det köper jag då det blir lättare att få med kameran på MC-turerna. En annan är att den använder CFExpress Typ A om man vill ha snabba minneskort, och de är inte alls lika vanliga som Typ B och således mycket dyrare. Nu är jag inte någon seriebildstagare som gör 100- eller 1000-tals foton per dag, så jag behöver inte några jättestora minneskort.
 

Martin F

Aktiv medlem
En annan är att den använder CFExpress Typ A om man vill ha snabba minneskort, och de är inte alls lika vanliga som Typ B och således mycket dyrare. Nu är jag inte någon seriebildstagare som gör 100- eller 1000-tals foton per dag, så jag behöver inte några jättestora minneskort.
Om du inte tar bilder i väldigt snabb följd (typ flygande fågel) så borde det väl inte finnas något som helst behov för så snabba kort? Ett hyfsat SD-kort är ju väsentligt billigare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
hehe, ja jösses vad A6000 fick känna på när du haft den en tid, jag avstod faktiskt köp efter dina ovanligt många hittade fel på kameran, trots att modellen troligen under sin tid var Sonys bästsäljande kamera. Det som var märkligt var att du aldrig sa något om någon annan kamera utan enbart gick in i Sony trådar och påpekade brister, StenÅke har väl fått hjärtsnörp nu när han läser ditt tilltänkta köp, komplicerade Autofokus funktioner som brukar vara på tapeten med Sony kameror delar den tydligen med den nya fantom kamera Z9, såg någon Benke som erbjuder kurser för dom rätta inställningarna med Z9:ans autofokus.:):)
Ja det fick jag men stort grattis till Anders för det valet - det var nog dagens nyhet. Tror inte han behöver tänka på att uppgradera någonsin - om han inte mot förmodan vill ha en helt AI-styrd kamera när han hamnar på hemmet - om han nu lyckas undgå att "klota" med bågen innan.

Grejen Bengt med AF i den senaste generationen Sony A7 är att man knappt KAN misslyckas med att sätta fokus generellt sett oavsett hur man ställer in den. Det enda man egentligen behöver bry sig om i Anders fall är nog att ratta in "Animal" Eye AF om det nu är katter han planerar att skjuta "i språnget". Det finns inga AF-recept att välja mellan som i en del andra märkens kamerahus. Är man kinkig så är det Tracking AF man ska ha på AF-C och sedan välja Flexible spot eller möjligen "Wide" om man nu vill fota fågel i skyn. Det räcker till det mesta.

Ligger fokus på fel objekt i bild sikta mot det du vill ha i fokus istället. Det är nog allt man egentligen behöver göra nu.

Det är ju fantastiskt med två kameror i en och att APS-C -läget ger hela 26 MP. Min A7 IV får jag 17-18 med och det är helt OK men 26 hade varit optimalt och då använde man dessutom den bästa ytan i alla objektiv. 85mm/1,8 är ett verkligt prisvärt, superbra och smidigt litet objektiv som kommer sitta fint på den kameran. Har testat det då min son har ett. Det är toppen och till skillnad mot mitt äldre Samyang 85mm/1,4 så är detta Sony skarpt även fullt öppet men det är ju nästan alla nya Sony-objektiv numera.
 
Senast ändrad:

Arell

Aktiv medlem
Jag har under åren kommit med en hel del kritik kring Sonys kameror (trots att jag ägt ett par stycken av tidigare generation), men trots detta bestämde jag mig ändå idag för att beställa en ny (eller ja, något begagnad) Sony A7R5 från Cyberphoto. Jag har inte ägt någon systemkamera alls på ett par år då jag ledsnade lite på fotograferandet, men har nu åter fått suget efter bilder.

Redan när jag läst de första specarna och testerna av A7R5 kände jag att Sony äntligen fått till det mesta av det jag saknat i deras tidigare modeller, men så kom ju Nikon med sin Z8 och Leica med Q3 (som är en annan typ av kamera, men för ungefär samma peng). Efter noggrant övervägande kom jag ändå fram till att Sony nog ändå blir bäst för mig. Jag filmar inte mycket, och har inte behov av extremt snabba bildserier som Z8 kan göra, och Q3 saknar bl.a. bildstabilisering.

Planen var från början att köpa kameran med den enligt testerna fantastiska 20-70/4 men dels finns den inte i lager, och dels gillar jag sedan min Fujitid fasta brännvidder, så det blev i stället en 24/1,4 GM och 85/1,8. Dessa kommer förmodligen att kompletteras med fler gluggar vad det lider, men de motsvarar mina favoriter på Fujikameran (16/1,4 och 56/1,2).

Det skall bli spännande att ser vad jag tycker om kameran nästa vecka (när jag väl lyckats gå genom alla inställningar som jag vill ha den). En sak är i alla fall säker - jag kommer inte kunna skylla på kameran om bilderna inte blir bra ...

Många högupplösta kattbilder kommer det bli - var så säkra!
Gratulerar! Kul att du fått tillbaka intresset och en ny kamera är aldrig fel. Jag köpte en Z8 i veckan och är sååå lycklig.
 

afe

Aktiv medlem
Ja det fick jag men stort grattis till Anders för det valet - det var nog dagens nyhet. Tror inte han behöver tänka på att uppgradera någonsin - om han inte mot förmodan vill ha en helt AI-styrd kamera när han hamnar på hemmet - om han nu lyckas undgå att "klota" med bågen innan.

Grejen Bengt med AF i den senaste generationen Sony A7 är att man knappt KAN misslyckas med att sätta fokus generellt sett oavsett hur man ställer in den. Det enda man egentligen behöver bry sig om i Anders fall är nog att ratta in "Animal" Eye AF om det nu är katter han planerar att skjuta "i språnget". Det finns inga AF-recept att välja mellan som i en del andra märkens kamerahus. Är man kinkig så är det Tracking AF man ska ha på AF-C och sedan välja Flexible spot eller möjligen "Wide" om man nu vill fota fågel i skyn. Det räcker till det mesta.

Ligger fokus på fel objekt i bild sikta mot det du vill ha i fokus istället. Det är nog allt man egentligen behöver göra nu.

Det är ju fantastiskt med två kameror i en och att APS-C -läget ger hela 26 MP. Min A7 IV får jag 17-18 med och det är helt OK men 26 hade varit optimalt och då använde man dessutom den bästa ytan i alla objektiv. 85mm/1,8 är ett verkligt prisvärt, superbra och smidigt litet objektiv som kommer sitta fint på den kameran. Har testat det då min son har ett. Det är toppen och till skillnad mot mitt äldre Samyang 85mm/1,4 så är detta Sony skarpt även fullt öppet men det är ju nästan alla nya Sony-objektiv numera.
Jag vet inte hur många pixlar den ger i APS-C - de 26MP jag syftar på är i medium RAW lossless compression med hela sensorn. I A7R5 verkar trackingfunktionen med AF-C vara förbättrad, då det bara är att peka på den katt (eller ansikte) man vill följa så håller den koll på den oavsett hur den rör sig över bildytan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag vet inte hur många pixlar den ger i APS-C - de 26MP jag syftar på är i medium RAW lossless compression med hela sensorn. I A7R5 verkar trackingfunktionen med AF-C vara förbättrad, då det bara är att peka på den katt (eller ansikte) man vill följa så håller den koll på den oavsett hur den rör sig över bildytan.
Den bör ge just ca 26 MP, dvs 60/(1,5*1,5), precis som Nikons 45 MP ger ungefär 45/(1,5*1,5)=20.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vet inte hur många pixlar den ger i APS-C - de 26MP jag syftar på är i medium RAW lossless compression med hela sensorn. I A7R5 verkar trackingfunktionen med AF-C vara förbättrad, då det bara är att peka på den katt (eller ansikte) man vill följa så håller den koll på den oavsett hur den rör sig över bildytan.
Korrigering, min A7 IV ger ca 15 MP i APS-C och din ger 26MP vilket är fantastiskt bra. Om man får tro skvallret så får väl inte ens den kommande A6700 mer än 26 MP. Du ska väl inte vara rädd för att köra din kamera i FF om du kör komprimerad RAW. Det är ju särskilt synd att inte utnyttja de betydligt bättre mörkeregenskaperna i FF. Okomprimerad RAW är väl mest för astrofoto antar jag. Jag har aldrig använt det, för jag har aldrig förstått vitsen i det foto jag ägnar mig åt. Tycker du 60Mp är för häftigt kan du väl ställa ner den även i FF antar jag.

Det är inte bara tracking som är förbättrad i de senaste versionerna av A7-orna. Det som verkligen är mycket bättre även i min A7 IV än i min A7 III är förmågan att sätta/låsa fokus i mörker/dåligt ljus och det är stor skillnad mellan min IV och min III. Det här har betydelse även för hur äldre och ljussvagare objektiv presterar. Mitt gamla Sigma 150-500mm kunde jag aldrig få att låsa fokus inne med 500mm och A7 III. Inga problem med A7 IV ända ner till F22. Jag kommer ihåg att jag häpnade. Så stor var skillnaden och det ska ändå sägas att A7 III hittills har den bästa sensorn Sony någonsin gjort när det gäller lågljusprestanda.

Sedan är ju SSS-stabiliseringen i din kamera mycket vassare än i några andra Sony-hus, så stativet kan du lämna hemma nu när du tar bågen.

Även med min A7 IV så använder jag aldrig AF-S eller AF-Auto längre. Finns inga skäl vad jag sett hittills och heller aldrig manuella fokuspunkterna så joysticken har jag programmerat om till annat. Sedan har ju Animal-läget blivit mycket bättre än tidigare och även "Bird"-läget är ju fantastiskt bra och användbart även i min kamera och A7rV har ju dessutom Insekt Eye Focus och focus-stacking. Det finns väl ingen tracking som slår A7r V som har förbättrad AI-tracking. Så det är bara att sikta så låser den och man ska nog anstränga sig en del för att få den att missa. AF i de nya husen är en icke-fråga vid allt annat än extrema förhållanden. Det är det moderna Kodak-Klick eller som jag brukar kalla det Sony-Klick.

Kolla om du gillar smarta Auto-ISO Minimum Shutter Speed också. Måste konfigureras ut på knapp. Jag har den på min AEL. Med den kan man välja mellan fem bias på bakratten (Slower, Slow, Standard, Fast och Faster och dessutom pinpointa ISO på framratten. Standard ger 1/brännvidden i slutarhastighet. Många tycker det förbättrar deras timing stort.

Så verkligen grattis! Det blir nog inte särskilt mycket bättre under överskådlig tid. :)
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Ja det fick jag men stort grattis till Anders för det valet - det var nog dagens nyhet. Tror inte han behöver tänka på att uppgradera någonsin - om han inte mot förmodan vill ha en helt AI-styrd kamera när han hamnar på hemmet - om han nu lyckas undgå att "klota" med bågen innan.

Grejen Bengt med AF i den senaste generationen Sony A7 är att man knappt KAN misslyckas med att sätta fokus generellt sett oavsett hur man ställer in den. Det enda man egentligen behöver bry sig om i Anders fall är nog att ratta in "Animal" Eye AF om det nu är katter han planerar att skjuta "i språnget". Det finns inga AF-recept att välja mellan som i en del andra märkens kamerahus. Är man kinkig så är det Tracking AF man ska ha på AF-C och sedan välja Flexible spot eller möjligen "Wide" om man nu vill fota fågel i skyn. Det räcker till det mesta.

Ligger fokus på fel objekt i bild sikta mot det du vill ha i fokus istället. Det är nog allt man egentligen behöver göra nu.

Det är ju fantastiskt med två kameror i en och att APS-C -läget ger hela 26 MP. Min A7 IV får jag 17-18 med och det är helt OK men 26 hade varit optimalt och då använde man dessutom den bästa ytan i alla objektiv. 85mm/1,8 är ett verkligt prisvärt, superbra och smidigt litet objektiv som kommer sitta fint på den kameran. Har testat det då min son har ett. Det är toppen och till skillnad mot mitt äldre Samyang 85mm/1,4 så är detta Sony skarpt även fullt öppet men det är ju nästan alla nya Sony-objektiv numera.
Jag förstår StenÅke det har hänt en del på senare år vad gäller autofokus i Sony kameror. Det jag tyckte var finurligt med realtime fokus som dök upp i A6400, var just detta med ansikte, kropp, och ögon beroende på hur en person vände och vred på sig. Mins ju det gamla Look on som låg med i två varianter och spökade till det, i min tidiga A77 fans det en tracking ruta som då skulle kunna följa motiven men rutan hoppade lite hur som helst och gick sina egna vägar, man rev sitt år och undrade hur man kunde implementera en inte ens halvfärdig funktion. A7RV tror jag är en jäkel till kamera, den nya IBISEN är riktigt skojigt att dom fått till så pass bra, det skulle ju liksom vara lite för trångt för sensorn att röra på sig. Det enda som jag trodde eller förväntade mig med A7RV var nog att när man växlar till APS-C läge skulle den kunna klara fler bilder/sekund inte jättemånga men några till i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Det enda som jag trodde eller förväntade mig med A7RV var nog att när man växlar till APS-C läge skulle den kunna klara fler bilder/sekund inte jättemånga men några till i alla fall.
Det kanske inte går att läsa ut en APC-C-stor del i mitten av sensorn separat?
 

afe

Aktiv medlem
Jag kommer nog sällan köra i APS-C. Bättre att beskära i efterhand tycker jag.

A7R5 är ju inte en sportkamera, men om jag nu får för mig att plåta sport räcker sju bilder per sekund gott. I och med att autofokusen är så bra behövs oftast inte så många bilder för vara säker på att få ett skarpt resultat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kommer nog sällan köra i APS-C. Bättre att beskära i efterhand tycker jag.

A7R5 är ju inte en sportkamera, men om jag nu får för mig att plåta sport räcker sju bilder per sekund gott. I och med att autofokusen är så bra behövs oftast inte så många bilder för vara säker på att få ett skarpt resultat.
Det du skriver sist är så rätt. AF-är nu så bra att jag vet att det normalt bara behövs ett skott men jag gör som jag gjort enda sedan analogtiden och tar ofta två, för nu kostar det inte ens dyr diafilm att göra så. Jag har dessutom helt slutat "chimpa" som på DSLR-tiden för jag ser ju både före och efter i EVF hur bilden blev så man kan lika gärna vika in bakdisplayen för den gör ändå ingen nytta. Genom det riskerar man inte heller sin timing genom att stå där som en pickande höna och riskerar att missa nästa "ögonblick".

Just skärmen och dess totala flexibilitet är ju annars ett fantastiskt litet ingenjörsmässigt mästerverk den också.

APS-C -läget ska man inte förakta. Det är ju ett snabbt och smidigt sätt att få en bildvinkel som motsvarar 1,5x i jämförelse med FF. Jag hade ju både FF och APS-C -kameror när jag under flera år bevakade bygget av Söderströmstunneln under Riddarfjärden i Stockholm men var tvungen att välja APS-C då avståndet till motiven ofta var 400-500 meter bort

Jag stod uppe på Skinnarviksbergen och Monteliusslingan och plåtade motiv ända bort till tågbron och T-Gamla Stan med min NEX7 och mitt gamla Sigma 150-500mm.

De flesta av bilderna i länken nedan är tagna med APS-C (NEX 7)

Söderströmstunneln - ett intressant och rätt extremt byggprojekt 2009-2017 - Fotosidan

Idag använder jag det ibland om jag vill ha motsvarande 750mm med mitt Tamron 150-500mm. Det objektivet funkar f.ö. inte med teleförlängare, så att använda APS-C -läget på min A7 IV kan då vara ett välkommet alternativ.

Inte minst fågelfotograferna gillar nog också dina 26 MP i crop-läget. Jag tycker det är en jättebra funktion att ha i verktygslådan och det tar bara någon sekund att aktivera det och att då ha 26 MP är ju smått fantastiskt. Det är ju verkligen som att ha två kameror i en - och i princip utan kompromisser. Inte ens nya Sony A6700 som det skvallras om lär ju få fler än 26 MP som väl fortfarande är att betrakta som APS-C mainstream.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag kommer nog sällan köra i APS-C. Bättre att beskära i efterhand tycker jag.

A7R5 är ju inte en sportkamera, men om jag nu får för mig att plåta sport räcker sju bilder per sekund gott. I och med att autofokusen är så bra behövs oftast inte så många bilder för vara säker på att få ett skarpt resultat.
Jag använder sällan serietagning, men när jag gör det är det inte för att försäkra mig om att fokus sitter. Jag litar på autofokusen.

Däremot litar jag inte på min egen förmåga att trycka av i exakt rätt ögonblick. Det fiffigaste är om kameran kan ställas in för att ständigt ta bilder och kasta bort alla utom de senaste 10-20 bilderna. När man trycker av sparas dessa 10-20 bilder och alla som tas medan man håller avtryckaren nedtryckt. Då garderar man sig mot att vara sen på avtryckaren.
 
ANNONS