johanhagberg.com skrev:
Har svår att bestämma mig vilken modell jag
vill ha. ... Vad skall jag välja???
Jag arbetar med båda (har iofs bara haft min MarkII i en vecka). Dessvärre anser jag inte jag kan avvara någon av dem eftersom de fyller olika behov.
1Ds är överlägsen när man kan jobba i ISO50-ISO400 med kontrollerat ljus och inte behöver farten. Upplösning och detaljåtergivning är fantastisk. Dessutom har den fullframe-sensor, vilket t ex ger ordentlig vidvikel.
MarkII är SNABB och dessutom överlägsen i dåliga ljusförhållanden. Med E-TTL2 är det dessutom mycket lättjobbat med en eller flera EX-blixtar.
Jag har dock svårt att tro att någon här skulle kunna se skillnad på slutresultatet i utskriven A4 eller offset-tryckt A3 så skillnaderna är subtila. Pixelgranskar man bilderna i 100% ser man att 1Ds har ett mindre naturligt ISO-brus men vem har egentligen något att vinna av sådana aktiviteter?
För min del blir det nog att byta 1Dsen mot den nya när den kommer men jag har en känsla av att det inte kommer att göra någon stor skillnad för slutresultatet.
Båda kamerorna är fantastiska. Aldrig har jag varit så nöjd med någon produkt som med Canons digitala kamerahus.
Även om 10D/300D-sensorn
oftast inte kommer i närheten så är de också utmärkta kameror. Använder
gärna min 300D när det passar att vara lite mer diskret eller när jag, som i helgen, jobbar med inlånad backupfotograf. Har dock ofta önskat att den var en 10D. Den största praktiska skillnaden mot 1D

rna är att felfrekvensen är större och man arbetar betydligt långsammare på grund av mindre pålitlig AF, vitbalans och ljusmätning. Den är också betydligt mindre stryktålig.
Som du förstår rekommenderar jag dem alla. Det viktigaste är att man har vett att välja kamera efter behov.
Handen på hjärtat så är nog 10D kameran (ur Canons serie) som de allra flesta blir nöjda med. Få amatörfotografer har så bråttom att de inte hinner ta sig tid att vitbalansera, ljusmäta eller kontrollera skärpan. Glöm inte heller att 1D-husen är STORA, TUNGA, HÖGLJUDDA och INDISKRETA. Lever man inte på sitt fotograferande så är det bättre att lägga pengarna på en riktigt bra uppsättning objektiv istället.
Notera att jag bara vid några fåtal tillfällen arbetat seriöst med andra fabrikat, varför jag har svårt att uttala mig i det hänseendet. Min erfarenhet är dock att Hasselblad och PhaseOne-bakstycken, enligt mitt tycke, inte kan leverara lika bra bilder som 1Ds. Har i och för sig inte testat de allra senaste modellerna. Härom tvista dock både de lärde och de fanatiska...
/G (som snabbt drar tillbaka den utstuckna hakan)