Hur stor är börsen? Hur många gluggar känner du att du behöver och vilka brännvidder är aktuella?
En rolig och väl täckande uppsättning skulle kunna vara 24, 50, 135. tex. En annan rolig och ännu mindre uppsättning borde kunna vara 35, 135. Har du en större väska och börs så kanske 24, 35, 50, 85 samt 135 skulle kunna vara något?
Ett bra angreppsätt är ju att handla begagnat. Då kan man testa de gluggar man är nyfiken på och sälja dem utan större förlust om man inte är/blir nöjd.
Själv skulle jag kunna klara mig väldigt långt på bara 50 och 135 tex. Har sista åren haft 35, 85 samt 135 mm. Men då på cropkamera. Den i särklass mest använda gluggen då har varit 35:an. 135:an, fantastisk som den är har ofta känts lite för lång. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag står i kö för 5d2. Jag vill få mer användning för "magin" som 135L erbjuder. 85mm har varit min favoritbrännvidd på crop. Inte den mest använda alltså, men väl favorit. Däremot blev jag aldrig kompis med 50mm på crop och har därför i väntan på FF, nu avyttrat 85:an. Det tog emot lite ska erkännas, då 85/1,8 är en fantastiskt bra glugg, men man kan ju inte ha gluggar i väskan bara för att de är bra?
Den är ersatt med en ny 50 mm-glugg, som ska axla ansvaret som 35:an lämnar över. 35:an tänker jag behålla och se vad jag tycker om den på FF. Men i bakhuvudet gnager nyfikenheten på den nya 24:an. Får se var det slutar.
Själv är jag inte alls inne på zoomar så de har jag inte övervägt i min uppsättning. Men smaken är ju som bekant som...