Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1d mkiii

Produkter
(logga in för att koppla)
På vissa objektiv har jag hört att vissa serienummer är bättre än andra. Så det var därför jag frågade.

Robin. Hade 16-35mm 2.8II och tycker det är ett bra objektiv även om både 24-70mm 2,8, 24mm 1,4 och 35mm 1,4 slår det på olika sätt. Hur en 17-40mm 4,0 skulle uppträda på en 1D Mark III vet jag dock ej men låter spännande. Vet inte så mycket om de fasta objektiv du skriver om men enligt recensionerna är det väl bara 50mm 1,4 och 85mm 1,8 står sig bra.
Mvh Thomas

Hur stor är börsen? Hur många gluggar känner du att du behöver och vilka brännvidder är aktuella?

En rolig och väl täckande uppsättning skulle kunna vara 24, 50, 135. tex. En annan rolig och ännu mindre uppsättning borde kunna vara 35, 135. Har du en större väska och börs så kanske 24, 35, 50, 85 samt 135 skulle kunna vara något?

Ett bra angreppsätt är ju att handla begagnat. Då kan man testa de gluggar man är nyfiken på och sälja dem utan större förlust om man inte är/blir nöjd.

Själv skulle jag kunna klara mig väldigt långt på bara 50 och 135 tex. Har sista åren haft 35, 85 samt 135 mm. Men då på cropkamera. Den i särklass mest använda gluggen då har varit 35:an. 135:an, fantastisk som den är har ofta känts lite för lång. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag står i kö för 5d2. Jag vill få mer användning för "magin" som 135L erbjuder. 85mm har varit min favoritbrännvidd på crop. Inte den mest använda alltså, men väl favorit. Däremot blev jag aldrig kompis med 50mm på crop och har därför i väntan på FF, nu avyttrat 85:an. Det tog emot lite ska erkännas, då 85/1,8 är en fantastiskt bra glugg, men man kan ju inte ha gluggar i väskan bara för att de är bra?
Den är ersatt med en ny 50 mm-glugg, som ska axla ansvaret som 35:an lämnar över. 35:an tänker jag behålla och se vad jag tycker om den på FF. Men i bakhuvudet gnager nyfikenheten på den nya 24:an. Får se var det slutar.

Själv är jag inte alls inne på zoomar så de har jag inte övervägt i min uppsättning. Men smaken är ju som bekant som...

35/2 verkar ju rätt bra trots allt. Och särskilt dyr är den ju inte. Tack för trådtipset.

Hur är 28/2,8? Man kan ju köpa lite billigare glas och testa innan man köper något med röd ring.

Knallade ner till mediamarkt idag och bokade en 5dII med 24-105. Så nu är det bara att vänta.

Knallade ner till mediamarkt idag och bokade en 5dII med 24-105. Så nu är det bara att vänta.

Grattis, kul för dig. Hojta till när den dykt upp. Jag skulle vilja ses för o klämma och bli lite avis. Din fråga angående 28 2,8. Jag har haft den till en analog Canon. Tror det var EOS 5. En väldigt bra glugg och den har fått bra i test också. Lite högljudd men med bra prestanda.

Hur kan du bli avis? :p Har int du en d3:a?
Jo visst är det så. Men nytt är alltid nytt. Jag har dock inga planer på att byta igen. Jag tror nog D3 står väl upp mot det mesta, men den höga upplösningen hos 5D är trots allt lite lockande. Jag undrar lite varför du satsar på 24-105 istället för 24-70. Är det IS och omfång som avgör.

Jo visst är det så. Men nytt är alltid nytt. Jag har dock inga planer på att byta igen. Jag tror nog D3 står väl upp mot det mesta, men den höga upplösningen hos 5D är trots allt lite lockande. Jag undrar lite varför du satsar på 24-105 istället för 24-70. Är det IS och omfång som avgör.

Hur kan du läsa mina tankar? :p

ANNONS
Götaplatsens Foto