Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1st 8GB CF Sandisk Extreme III el 2st 4GB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joachim

Aktiv medlem
Finns det någon risk med att bränna allt på ett kort, eller ska jag för säkerhets skull köra på 2 st 4GB CF Sandisk-kort? Kör 1 1GB nu, börjar bli lite småjobbigt.

2st 4GB känns rätt okej alltså.. Själv kör jag med tre, men använder bara det tredje i nödfall/backup och vid långa fotodagar.
Risken är knappast större med ett kort, även om många envist hävdar det, Kör man med flera är i så fall risken att man tappar bort det ena.

Joachim skrev:
Finns det någon risk med att bränna allt på ett kort, eller ska jag för säkerhets skull köra på 2 st 4GB CF Sandisk-kort? Kör 1 1GB nu, börjar bli lite småjobbigt.

Fördelar med två kort:

Ett kan sitta i, ett kan tömmas till dator eller mellanlagrare.

Båda går inte sönder samtidigt (om de går sönder, inte så troligt förrän de blir gamla/sltna/hanterade)

När du fyllt ett kort vet du att du har "hälften kvar".

Om någon tar kameran (med kort i) kan du med litet tur ha kvar bilder.

Fördel med ett kort:

Du kan inte förlägga, tappa bort eller bli bestulen på det andra kortet (som inte sitter i kameran).

Frågetecken:

Klarar din kamera att formatera 8 GB? Om inte - meningslöst med ett så stort kort.

Har du batterier att fylla ett 8GB-kort mellan gångerna? Det kan vara rimligt att balansera "flaskhalsarna" mot varann - kanske två batterier, två kort... ?

ANNONS
Götaplatsens Foto