Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D + 580EX = Handhålla?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Jag har en 20D och en 580EX blixt och vill gärna börja testa att handhålla blixten. Vad jag fattar finns det olika lösningar på detta. Allt från att sätta nån form av förlängning på blixtskon till att köra med en trådlös sändare på kameran. Finns det fler och billigare möjligheter? Blixtskoadaptern kostar väl en del vad jag förstår och kabeln kan inte göras hur lång som helst. Trådlösa varianten verkar bra förutom att den är så förbannat dyr. Hur gör jag?

Jag använder TTL-kabel, och tycker att det fungerar bra. En del tycker att kabeln är aningen för kort (60 cm om jag inte minns fel), men det har inte besvärat mig. En kollega har kopplat ihop två kablar för att dubbla längden: perfekt enligt honom, osmidigt enligt mig.

Jag brukar alltid förespråka en rejält lång synksladd med PC-kontakt som det bästa budgetalternativet. Visserligen mister du all automatik men i gengäld kan jobba med ljuset på ett mycket mer kreativt sätt. En PC-sladd på fem meter och adapter till din blixt går 300-400 kr.

Canon har även en tre meters sladd med full TTL-koppling. Man behöver köpa en adapter för blixten (OA2), en för blixtskon och så då sladden. Priset blir förhållandevis högt, närmare 1850:- ungefär, men då får du tre meters sladd och automatik. Den billigare lösningen är spiralsladden som nämnts.

Jeppe skrev:
Canon har även en tre meters sladd med full TTL-koppling. Man behöver köpa en adapter för blixten (OA2), en för blixtskon och så då sladden. Priset blir förhållandevis högt, närmare 1850:- ungefär, men då får du tre meters sladd och automatik. Den billigare lösningen är spiralsladden som nämnts.

Hmm... på Cyberphoto hamnar sladd + OA2 på knappt 900:-, men det står också att adaptern inte fungerar med digitalkameror.

AFE skrev:
Hmm... på Cyberphoto hamnar sladd + OA2 på knappt 900:-, men det står också att adaptern inte fungerar med digitalkameror.

Ja, sladd + OA2 kostar något sådant.. sen ska du ju ha till adapter till kameran med..och den kostar...hör och häpna... runt 900:- (Kamerakontakt 3)

Ja, det är sant att det inte "fungerar" på digitalkameror. Med 580 EX kan man ställa ner den till vanlig TTL, men det är ett bra påpekande. Jag har själv inte testat detta.

Jeppe skrev:
Ja, sladd + OA2 kostar något sådant.. sen ska du ju ha till adapter till kameran med..och den kostar...hör och häpna... runt 900:- (Kamerakontakt 3)

Ja, det är sant att det inte "fungerar" på digitalkameror. Med 580 EX kan man ställa ner den till vanlig TTL, men det är ett bra påpekande. Jag har själv inte testat detta.

Huvva - Canon vet hur man tar betalt. Nåväl, med tanke på att inte all automatik behålls skulle jag nog hellre slanta upp ytterligare pengar för en ST-E2 sändare.

Varför inte bygga själv?
En liten bit plast, alu eller liknande...
Fräsa ur hål för kontaktytan, fylla med koppar eller annat "godis" som leder. Sedan en liten sladd...

AFE skrev:
Nåväl, med tanke på att inte all automatik behålls skulle jag nog hellre slanta upp ytterligare pengar för en ST-E2 sändare.
Eller köpa en 430EX med cashback som kan styras av 580:an så har man två blixtar och mer möjligheter för samma pengar.

Fungerar den korta ttl-sladden (som man sätter i skon) med 20D så att all automatik funkar? Jag har hört lite olika uppgifter om detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto