Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D eller 30D som andrakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrattar ihjäl mig, den cashback kampanjen fanns inte när jag köpte min i augusti och den gäller bara under de sista två månaderna i år och första nästa året. Återigen blir man smått irriterad på dessa cashbacks.

Jaja, man är alltid för sent ute för något men banne mig om man inte är i tid med andra saker i livet. Pengar är bara pengar. :)

Lan skrev:
Jag blir knäpp på cashback principen, i köpet när jag slog till på en 30D följde det med ett cashback häfte men den sa inte ett smack om att huset skulle få det. Det fanns diverse om linser men inte huset...

Japp, helt logiskt, eftersom det inte fanns cashback på huset (som var relativt nytt då, när du köpte det). Men det pågick en kampanj på div tillbehör. Så för att sälja mer så ploppade Canon i ett häfte i varje kartong, med förhoppningarna på en merförsäljning.

Jag tror också på en uppföljare i mars. Cashback-kampanjen går ut precis lagom till att de släpper första releaserna inför PMA, och Canon har ju redan delarna som ska in i kameran (ny sensor, ny processor och dammskydd). Jag är inte ute efter en 40D, men undrar hur mycket billigare en 30D blir om man väntar till mars.

Mars känns hursomhelst väldigt avlägset nu när jag just sålt iväg min 300D... Jag fortsätter mina funderingar här nu när cashbackfrågan är utredd. Trådrubriken passar ju bra eftersom jag är ute efter min andra dSLR ;o) och frågan är beg 20D, beg 30D eller ny 30D?

- Vad skulle ni betala för en beg 30D idag när den finns ny i Sverige för under 10'?

- Hur mycket kommer värdet på en 20D att sjunka när/om uppföljaren kommer i mars?

/ L

lusidor skrev:
- Hur mycket kommer värdet på en 20D att sjunka när/om uppföljaren kommer i mars?
/ L

Tyvärr tror jag inte att begagnatpriset på en 20D kommer att sjunka så mycket.
Folk som säljer tenderar att inte sätta begagnatpriset jämt mot vad en ny likvärdig kostar, eller mot vad en uppföljare kostar, utan har en tendens att sätta priset mot vad dom själva en gång betalade...., och då sjunker inte heller begagnatpriset så mycket man skulle kunna tro när en uppföljare kommer (även om det naturligtvis sjunker ändå, eftersom det med en uppföljare kommer att bli fler begagnade på marknaden, samtidigt som det säkert blir lite färre köpare).

och dom få nya som fortfarande finns kvar är nog slut vid det laget.

Man kan ju däremot hoppas att nypriset på en 30D går ner när en ev 40D kommer ut. Men, man vet ju aldrig, 40D kanske har uppdateringar man inte kan motstå (hoppas själv på bättre dynamik och bättre brusegenskaper).

StaffanW skrev:
Tyvärr tror jag inte att begagnatpriset på en 20D kommer att sjunka så mycket.
Folk som säljer tenderar att inte sätta begagnatpriset jämt mot vad en ny likvärdig kostar, eller mot vad en uppföljare kostar, utan har en tendens att sätta priset mot vad dom själva en gång betalade....

och dom få nya som fortfarande finns kvar är nog slut vid det laget.

Man kan ju däremot hoppas att nypriset på en 30D går ner när en ev 40D kommer ut. Men, man vet ju aldrig, 40D kanske har uppdateringar man inte kan motstå (hoppas själv på bättre dynamik och bättre brusegenskaper).

Nu är det ju inte bara säljarna som sätter priset på beg-marknaden. Om det är många som hoppade över 30D och vill uppgradera till 40D så kommer det under en period att finnas fler som säljer än som köper. 20D var väl nere på 6000kr strax före Photokina i höstas, när många trodde att det skulle komma nåt nytt. Min tro är att den kommer ner dit igen men inte längre, det är trots allt en mkt bra kamera; dvs man "förlorar" nog inte mer än max 1000kr på att köpa en beg 20D idag motför att vänta några månader.

Om "40D" nu kommer att bli den stora uppgradering som du hoppas på Staffan, då kommer även många 30D att finnas till salu beggade, till ett pris som inte är så mycket högre än 20D (det skiljer ju inte så mycket mellan modellerna). Risken är alltså att man kan "förlora" en hel del pengar på att köpa en 30D idag. Eller tar cashback-rabatten bort den risken?

/ L

lusidor skrev:
Om "40D" nu kommer att bli den stora uppgradering som du hoppas på Staffan, då kommer även många 30D att finnas till salu beggade, till ett pris som inte är så mycket högre än 20D (det skiljer ju inte så mycket mellan modellerna). Risken är alltså att man kan "förlora" en hel del pengar på att köpa en 30D idag. Eller tar cashback-rabatten bort den risken?

/ L

Tror mitt problem blir att blir det en lättare uppgradering (som 20D till 30D) så nöjer jag mig med en 30D, men då sjunker inte priset på 30D så mycket som jag vill eftersom det bara är en smärre uppgradering.

Men blir det en ordentlig ansiktslyftning på 40D, så visst, då sjunker priset på både 30D och beg 20D, men då vill man ju ha 40D istället :))

StaffanW skrev:
Tror mitt problem blir att blir det en lättare uppgradering (som 20D till 30D) så nöjer jag mig med en 30D, men då sjunker inte priset på 30D så mycket som jag vill eftersom det bara är en smärre uppgradering.
Precis, ungefär samma sensorteknologi som i 400D kan man väl förvänta sig (men jag har gärna fel ;o). Samma marknadsposition, dvs mitt emellan D80 och D200 i pris.

Men blir det en ordentlig ansiktslyftning på 40D, så visst, då sjunker priset på både 30D och beg 20D, men då vill man ju ha 40D istället :))
Jag kommer inte att gå för en 40D hursomhelst. 30D skulle passa mig utmärkt, men jag vill inte göra en dålig investering rent ekonomiskt. Jag får nog nöja mig med en "tjuga", det blir ändå ett lyft jämfört med min gamla 300D (bara att slippa vänta 2 sek på att kunna ta en bild...).

I bakhuvudet ligger frågan om ett systembyte till Pentax och lurar, men jag tar inte det steget förrän jag ser att objektiv och annat man vill ha finns ute på marknaden och har blivit testat. Om Canon nu dessutom mot förmodan skulle komma med nya fantastiska sensorer (typ 8mp, 10EV och samma låga brus vore ju en dröm...) så är det ju en anledning att stanna kvar i systemet.

/ L

StaffanW skrev:
Tack för svar.
Då får det nog bli en 30D iallafall. Spotmätning och större skärm är nog värt 900:-

När (om) man säljer den begagnad någon gång i framtiden får man säkert ut mer för en begagnad 30D än en 20D också.

Någon som vet hur länge slutaren ska hålla på 20D resp. 30D?

Hittade denna på annat inlägg på sidan ... säjer lite vad som är skillande mellan 20d o 30d....... okej du verkar ha bestämt dig men kanske e nyfiken iaf..

Se länk:
Canon eos 20D vs 30D

Det som är grönt är ändrat(/förbättrade) saker...

Hadé!

ANNONS
Götaplatsens Foto