Annons

20D och 550EX

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Vet någon om det är dumt att köpa en 550EX till en 20D. Eftersom kameran har ETTL 2 och blixten inte har det så funderar jag på vad man egentligen går miste om.

Köp!

Det är inte blixten utan kamerna som har ETTL2, så systemet kommer ETTL2a ändå. Dom andra finesserna med 580 verkar inte jätteviktiga precis. Kanske att den har cropkompensation.

Om du tänker på blixtarna som precis annonserades ut här så får du skynda dig, jag köpte precis den ena (den dyrare).

Russell nås lättast per telefon, ring mobnr som går till hans svenska fru så får du hans hemnr. Tänk på att han pratar engelska dock...

Jag förstår att det blir rusning nu. Tänkte just det när jag öppnade upp denna diskussion. Men jag släpper den nog. Hoppas du blir nöjd med ditt ex. :) Det gör jävligt ont att låta den gå mig förbi bara!

Lizard skrev:
Stödjer alla objektiv ETTL-2??

Nej.. Men det är bara en del av E-TTL II systemet. Avståndsinformationen alltså..

Blixtarna kommer att fungera hur bra som helst. Nyheten med 580 EX är att den anpassar belysningsvinkelen till den faktiska, istället för som med de gamla, att de använder objektivets inställda. Sen har den en massa annat lull-lull med..

den beror..

det beror vad ni fotar, EX550 är en mycket bra blixt och du kan göra bra med det. tillex. När jag fotar ,,bröllop och sånt i kyrkorna, jag driver blixt i taket och jag tycker den ska inte andra till nånting annat, jag tycker at E-TTL2 ska inte fungera så mycket bättre på denna situation

E-TTL 2 fungerar utmärkt med 550EX också. Men på digital kameror som 20D och 1D mk2 så kommunicerar inte blixten färgtemperatur till kameror och korrigerar inte heller för 1.6x beskärningsfaktor, vilket 580EX gör, det är väl dom största nyheterna förutom den nya designen.

Som jag har förstått det tar E-TTL 2 hand om saker som lurade den gamla kameran. Det gör att du slipper använda FEL och komponera om ifall en person har en väldigt vit tröja som ligger under den valda fokuspunkten om man fokuserat och sedan komponerat om. E-TTL 2 ska inte heller kunna luras lika lätt av reflexer som ligger i bakgrunden, fönsterrutor, speglar, etc.

E-TTL 2

yes I know what the Canon has published but that all sounds too good to be true...mirrors in backround...think that breaking laws of physics if that is true....but will see what it can do:))))

Skillnaderna mellan 550EX och 580EX är i realiteten rätt små. Man kan ju zooma manuellt med 550EX om man skulle vilja optimera utlysningsvinkeln.

Hade blixten anpassat sig efter kamerans inställda färgtemperatur så hade det varit underbart. Nu är det tvärt om. Jag har aldrig upplevt att kameran skulle ställa in en knasig färgtemperatur vid bixtfotografering, så nyheten verkar inte så upphettsande.

E-TTL 2 är en stor förbättring

ANNONS
Götaplatsens Foto