Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
20D och 550EX
- Trådstartare MWPhoto
- Start datum
MWPhoto
Aktiv medlem
Om jag får en 550 (max ett år gammal) för under halva priset av en 580 då?Karlsson skrev:
Varför köpa 550EX när 580EX finns för samma eller till och med lite lägre pris?
AronAkesson
Aktiv medlem
Köp!
Det är inte blixten utan kamerna som har ETTL2, så systemet kommer ETTL2a ändå. Dom andra finesserna med 580 verkar inte jätteviktiga precis. Kanske att den har cropkompensation.
Det är inte blixten utan kamerna som har ETTL2, så systemet kommer ETTL2a ändå. Dom andra finesserna med 580 verkar inte jätteviktiga precis. Kanske att den har cropkompensation.
Jeppe
Aktiv medlem
Lizard skrev:
Stödjer alla objektiv ETTL-2??
Nej.. Men det är bara en del av E-TTL II systemet. Avståndsinformationen alltså..
Blixtarna kommer att fungera hur bra som helst. Nyheten med 580 EX är att den anpassar belysningsvinkelen till den faktiska, istället för som med de gamla, att de använder objektivets inställda. Sen har den en massa annat lull-lull med..
mikahy
Medlem
den beror..
det beror vad ni fotar, EX550 är en mycket bra blixt och du kan göra bra med det. tillex. När jag fotar ,,bröllop och sånt i kyrkorna, jag driver blixt i taket och jag tycker den ska inte andra till nånting annat, jag tycker at E-TTL2 ska inte fungera så mycket bättre på denna situation
det beror vad ni fotar, EX550 är en mycket bra blixt och du kan göra bra med det. tillex. När jag fotar ,,bröllop och sånt i kyrkorna, jag driver blixt i taket och jag tycker den ska inte andra till nånting annat, jag tycker at E-TTL2 ska inte fungera så mycket bättre på denna situation
Damocles
Aktiv medlem
E-TTL 2 fungerar utmärkt med 550EX också. Men på digital kameror som 20D och 1D mk2 så kommunicerar inte blixten färgtemperatur till kameror och korrigerar inte heller för 1.6x beskärningsfaktor, vilket 580EX gör, det är väl dom största nyheterna förutom den nya designen.
Som jag har förstått det tar E-TTL 2 hand om saker som lurade den gamla kameran. Det gör att du slipper använda FEL och komponera om ifall en person har en väldigt vit tröja som ligger under den valda fokuspunkten om man fokuserat och sedan komponerat om. E-TTL 2 ska inte heller kunna luras lika lätt av reflexer som ligger i bakgrunden, fönsterrutor, speglar, etc.
Som jag har förstått det tar E-TTL 2 hand om saker som lurade den gamla kameran. Det gör att du slipper använda FEL och komponera om ifall en person har en väldigt vit tröja som ligger under den valda fokuspunkten om man fokuserat och sedan komponerat om. E-TTL 2 ska inte heller kunna luras lika lätt av reflexer som ligger i bakgrunden, fönsterrutor, speglar, etc.
froderberg
Aktiv medlem
Skillnaderna mellan 550EX och 580EX är i realiteten rätt små. Man kan ju zooma manuellt med 550EX om man skulle vilja optimera utlysningsvinkeln.
Hade blixten anpassat sig efter kamerans inställda färgtemperatur så hade det varit underbart. Nu är det tvärt om. Jag har aldrig upplevt att kameran skulle ställa in en knasig färgtemperatur vid bixtfotografering, så nyheten verkar inte så upphettsande.
E-TTL 2 är en stor förbättring
Hade blixten anpassat sig efter kamerans inställda färgtemperatur så hade det varit underbart. Nu är det tvärt om. Jag har aldrig upplevt att kameran skulle ställa in en knasig färgtemperatur vid bixtfotografering, så nyheten verkar inte så upphettsande.
E-TTL 2 är en stor förbättring
AlfaGTV
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Hade blixten anpassat sig efter kamerans inställda färgtemperatur så hade det varit underbart.
Det hade vart nått det! En blixt med justerbar färgtemperatur!
Lessen Fröderberg, men du lär få vänta...
/Micke