Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20x27 cm vs 20x30 cm

Produkter
(logga in för att koppla)

Christatos

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ibland framkallat från foto.com, vilka jag upplevt som både billiga och bra.

Stämmer det att 3/4 är digitalformat?
Vad är 2/3 då?

När jag väljer 20x27 cm (3/4) så klipps min bild av i sidorna. Detta visas naturligtvis före beställning.
Men väljer jag 20x30 cm så får jag med hela bilden. Eftersom jag hört att 20x27 cm (3/4) ska vara "digitalformat" så har jag alltid valt detta. Men varför ska jag göra det?
Blir min bild "onaturligt utdragen" om jag väljer 20x30 cm?? Den ser ju bra ut på datorn.

Vilket är bäst? Jag vill ju gärna ha hela bilden...

Mvh
Christian

3/4 formatet kan man kalla för ett digitalt format, det har mer gemensamt där än med analoga format.

Antar att du har en systemkamera å märket inte är olympus, då ska du givetvis välja 2/3 formatet vilket är det formatet som din digital kamera sparar i.

Kan förövrigt rekomendera Crimson.se å deras matta papper, blir väldigt förmånligt om man beställer några 20x30 kopior.

Formatet med proportionerna 3/4 (eller 4/3 som man oftare skriver det) är samma som används i "gamla" tv-apparater, smalfilm, ett antal olika analoga fotoformat och de allra flesta digitala kompaktkameror.

Det klassiska analoga småbildsformatet (135-film) är 3/2 -- precis som på de allra flesta digitala systemkameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto