Annons

24/2,8 D vs. 28/2,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

perdedor

Aktiv medlem
Hej!

Fotar i dagsläget mest med min D70 och ett fast 50mm/1.8 och det tycker jag fungerar bra men känner ibland att lite vidvinkel vore bra att ha.
Bör tillägga att det oftast handlar om gatufoto och liknande.

Min fråga är alltså, hur stor är skillnaden på Nikon AF 24/2,8 D och det billigare 28/2,8 D?

Mvh Mattias

Skillnaden är exakt 4mm :) Vad är det vill veta? På din D70 blir

24 - 36
28 - 42

Jag hade helt klart satsat på 24 för att få lite mer vidvinkel.

Vill du ha hyffsad optisk prestanda så köp inte AF28/2.8D! AF24/2.8D är bättre på allt enl. mig.

Har haft båda och 28mm är helkass...

Mvh // Martin

bättre bildvinkel på 24 mm.
Eller bättre?! Lite större. En 24mm vidvinkel motsvarar en 35:a på småbild. Om det nu hjälper. Jag har alltid tyckt att 35 (eller 24 digitalt) är lite smalt för en vidvinkel.
Men för att börja med är det nog ok.
En 28mm blir väldigt nära "idealnormalen", alltså lika lång brännvid som diagonalen på filmformatet.
Vad gäller kvalitet på objektiven finns det nog inte någon anledning att klaga.
/johan

Vill du verkligen ha en 28mm som presterar ordentligt bra (utan att behöva blända ner allt för mycket) tror jag du får offra AF. Nikkors 28/2.8 ais däremot är ansedd som en av de bästa och skarpaste vidvinklarna Nikon har gjort (inte att blanda ihop med föregående Ai-modell). Den har också mycket hög förstoringsgrad till skillnad från många andra vidvinklar (hela 1:3.9). Zeiss har också en 28mm ZF men den är förståss bra mycket dyrare :)

Ta en titt på Sigma 24/1,8 och 28/1,8. 24:an är mycket trevlig (fast lite klumpig), men 28:an vet jag inget om. Den höga ljusstyrkan och mycket korta närgränsen gör dem väldigt mångsidiga.
Manuellt på D70 verkar lite jobbigt, så jag vet inte om det är ett vettigt alternativ.

Makten skrev:
Ta en titt på Sigma 24/1,8 och 28/1,8. 24:an är mycket trevlig (fast lite klumpig), men 28:an vet jag inget om. Den höga ljusstyrkan och mycket korta närgränsen gör dem väldigt mångsidiga.
Manuellt på D70 verkar lite jobbigt, så jag vet inte om det är ett vettigt alternativ.

Jag har själv Sigma 24mm 2.8 Ai, för Nikon. Den är tveklöst bättre än det Nikkor 24mm 2.8 (ej D) som jag tidigare hade.
Hur AF-versionen är vet jag inte.

Färg, närgräns, skärpa är bättre. Även bokehn är inte illa. Förutom vid close up. Då kan det ibland uppstå lite flare ute i naturen, med kontrastrika bakgrunder vid närbilder.

Mig veterligen säljs de tyvärr inte nya längre, men dem finns på Ebay bl.a.

jpgrahn skrev:
Vad gäller kvalitet på objektiven finns det nog inte någon anledning att klaga.
/johan

Johoo du =)

Det gör det, AF28/2.8D är en riktig skitglugg, extrem CA... Skärpan är inte heller på topp!
Men jag kan hålla med om att den funkar i nödfall på en lågupplöst aps-sensor, men absolut inte på tex. en D300 el. D2x! Finns som sagt bättre gluggar, AF24/2.8D är just en sådan.

Mattias, prova innan du köper!

Mvh // Martin

Anderzon skrev:
AF28/2.8D är en riktig skitglugg, extrem CA... Skärpan är inte heller på topp!
Är det verkligen D-versionen du pratar om då? Den är väl en hyfsat ny CRC-konstruktion som skall vara väsentligt bättre än den välförtjänt nedklankade gamla AF-versionen med samma konstruktion som den gamla serie-E-tjugoåttan?

Absolut, mina erfarenheter med AF28/2.8D och D2x är förskräckliga! Har faktiskt inte provat den på D3:an än, då jag gett bort gluggen till min mor... hon kör den på sin D50 men ok resultat. Jag talar dock om bilder tagna med "full glugg" ...kanske skall tilläggas, nerbländad så var den inte så ryslig.

Som sagt på aps-sensor så funkar den ok, men jag vill inte påstå att det är någon höjdare direkt jämfört med AF24/2.8D.

Mvh // Martin

Precis som Jim skriver så är det skillnad på den nya och gamla AF-versionen. Den andra anses vara bättre- Har personligen inte provat den nyaste (bara den äldre) men har å andra sidan inte läst särskilt positivt om någon av den heller, ingen verkar komma i närheten, rent optriskt, av 28/2.8AIS. Kan ju tyckas vara märkligt att man inte kan ärva den optiska formulan och bara lägga till AF (eller från 28/2 för den delen)

Senast ändrad:
Anderzon skrev:
Absolut, mina erfarenheter med AF28/2.8D och D2x är förskräckliga! Har faktiskt inte provat den på D3:an än, då jag gett bort gluggen till min mor... hon kör den på sin D50 men ok resultat. Jag talar dock om bilder tagna med "full glugg" ...kanske skall tilläggas, nerbländad så var den inte så ryslig.

Som sagt på aps-sensor så funkar den ok, men jag vill inte påstå att det är någon höjdare direkt jämfört med AF24/2.8D.

Mvh // Martin

Martin!

Jag är rädd att du fått fatt i en riktig surkart om du är så missnöjd med din 28.
Den testar oftast bättre än 24:an och är en rekommenderad glugg bland många användare. Bra mycket billigare än 24:an dessutom.

Jag har ägt båda och kan inte påstå att 24:an är bättre, snarare tvärtom.
Dock bytte jag sedemera ut 28:an mot Sigma 30/1,4 för ljusstyrkans skull, vilken är en optik jag faktiskt rekommenderar framför någon av dom.

/K

Vill bara tillägga att med facit i hand skulle jag aldrig våga köpa en Sigma 30/1,4 igen utan att prova den ordentligt på mitt hus. Mjukvaran på den gluggen tillsammans med ett Nikonhus verkar vara en oförenlig historia ibland (ganska ofta faktiskt). Många användare har vittnat om focusproblem osv (mej själv inräknad). Men hittar man ett fint ex så är den toppen. Skarp och kontrastrik som få, redan från största bländaren.

/K

Näe, det är inte mycket som duger längre... fan att man blivit en sån "pixelrun**re"! ;)

Jag hade inte alls sånna här problem när jag körde FM, F4 och F5...

perdedor skrev:
Hej!

Fotar i dagsläget mest med min D70 och ett fast 50mm/1.8 och det tycker jag fungerar bra men känner ibland att lite vidvinkel vore bra att ha.
Bör tillägga att det oftast handlar om gatufoto och liknande.

Min fråga är alltså, hur stor är skillnaden på Nikon AF 24/2,8 D och det billigare 28/2,8 D?

Mvh Mattias

Hur blev det Mattias, en 24a eller en 28a?
Mvh // M

ANNONS
Götaplatsens Foto