Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28mm 2,8 eller 50mm 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Felix Neldemo

Avslutat medlemskap
Hej...
Skall fota en livespelning om några veckor och funderar lite på val av optik.
Vill ju kunna använda så kort slutartid som möjligt utan att använda onödigt höga isotal.
Jag har ett 28mm 2,8 i dagsläget och var helt inställd på att köpa ett 50mm 1,8 för att få ett ljusstarkare objektiv.
Men så slog det mig att 50mm 1,8 är visst ljusstarkare men kommer jag kunna använda nå snabbare slutartider med det än med 28mm 2,8? 50mm blir ju att motsvara ca 75mm på min EOS 30D. Förstår ni hur jag tänker? 50mm objektivet kommer ju kräva snabbare slutartider för att minska risken för rörelseoskärpa pga mig själv.
Eller är jag ute och cyklar?

//Felix

Med lite träning (eller med ett enbensstativ) kommer du att kunna använda både 28mm och 50mm ner till tider runt 1/15 sek. utan överdrivet stor rörelseoskärpa p.g.a. kameraskakningar. Problemet blir då istället att rörelserna på scenen "suddar till det" (både bra och dåligt).
Man kan dra upp ISO en hel del på en 30D utan allför störande brus, särskillt om man använder RAW. Var försiktig med exponeringen så att du inte får för mycket brus (underexponering) eller bränner ut högdagrarna (överexponering).

Välj istället brännvidd efter hur mycket du vill ha med. Med ett 70-200/2.8 i väskan är kanske inte behovet av ett 50/1.8 lika stort längre om du inte vill spara vikt/storlek.
50/1.8 är för övrigt ett mycket bra och skarpt objektiv som du säkert kommer att ha stor glädje av.

Min erfarenhet ger att vid lika villkor så får man typ 1/60 med f/2.8 och 1/125 vid f/1.8, vid iso800 (mindre klubbar när man står nära). Personligen föredrar jag alltid ljusstarka objektiv, skärpan blir klart bättre än vid f/2.8, visserligen får man använda fast optik men det funkar om man har rätt brännvid för konserten i fråga, beror på hur långt ifrån du kommer att stå. Fotar handhållet i jpeg för att få fler bilder och hinna fånga tillfällena, funkar bra (kolla in mitt album med musik om du vill få en idé), stativ är bara i vägen och behövs inte om man har bra slutartider (d v s ljusstarkt objektiv). Kolla upp att objektivet har snabb fokus även i dåligt ljus, vet inte hur 50/1.8 är men 50/1.4 usm funkar ok.

Jag kommer att fota från området mellan publik och scen eventuellt från sidan av scenen också. Tappar man mycket av live känslan om man använder blixt? Blir nog ett inköp av ett 50mm 1,8.

Felix Neldemo skrev:
Jag kommer att fota från området mellan publik och scen eventuellt från sidan av scenen också. Tappar man mycket av live känslan om man använder blixt? Blir nog ett inköp av ett 50mm 1,8.
Bortsett ifrån skärpa och ljusstyrka så tycker nog jag att rent kompositionsmässigt en 28 mm verkar vara den lämpligare av objektiven. Du kommer stå fritt utan störningar av publiken och som jag försått det väldigt nära bandet. Bägge objektiven har sin självklara plats utifrån de förutsättningarna, men vore jag tvungen att välja så fick det bli 28:an.

Problemet med f1.8 är det korta skärpedjupet. Mitt exemplar som jag sålde var aldrig någonsin skarp på 1.8, inte ens vid slutartider på 1/500 och iso 100. Jag var tvungen att blända ner till minst 2.2, helst lite till. Då är det inte mycket fördel mot 28/2.8 objektivet.

Problemet med f1.8 är det korta skärpedjupet och den kassa kvalitén. Mitt exemplar som jag sålde var aldrig någonsin skarp på 1.8, inte ens vid slutartider på 1/500 och iso 100. Jag var tvungen att blända ner till minst 2.2, helst lite till. Då är det inte mycket fördel mot 28/2.8 objektivet.

marooned skrev:
Problemet med f1.8 är det korta skärpedjupet och den kassa kvalitén. Mitt exemplar som jag sålde var aldrig någonsin skarp på 1.8, inte ens vid slutartider på 1/500 och iso 100. Jag var tvungen att blända ner till minst 2.2, helst lite till. Då är det inte mycket fördel mot 28/2.8 objektivet.
Vill bara påpeka att med vanligt scenljus borde det vara fullt möjligt att använda bländare 2,8 även med 50:an. På bländare 2,8 är den gluggen bra även när ljusförhållandena blir lite ojämna.

Jäklar vad konstigt att jag fick in två inlägg när jag skulle editera. Ska man ändå använda f2.8, då är det bättre med 28-an efterssom den klarar längre slutartider.

Jag kan bara säga att jag är mycket besviken på 50/1.8 som alltid hade ojämn fokus under f3.2. Hoppas att Nikons variant är bättre i det avseendet, även med den halvkassa D70s som sällan hittar fokus i mörker (till skillnad från den numera bespottade 300D).

ANNONS
Götaplatsens Foto