Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30 eller 33

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Hade tänkt skaffa en ny kamera.
Har blivit rekkomenderad 30 och 33, men vilken ska man satsa på??
30:an är ju c.a 1 000 kr dyrare, är den verkligen värd dom extra 1 000 kr???

Köp 30V istället för 30, bl.a AF är klart förbättrad.
2500:- skulle vara ett bra pris för en 30V, helt klart.

Det som skiljer modellerna åt är ögonstyrningen (väljer fokuseringspunkt). Jag anser inte att denna finess är värd pengarna men det finns det säkert andra som gör. Jag skulle satsa de pengarna på BP-300 greppet eller på optik istället. På begagnatmarknaden verkar det inte skilja speciellt mycket mellan 30 och 33 i pris. Jag hittade min i princip oanvända 30:a för 2000kr nyligen. 30V/33V är förbättrad på ett antal punkter (bla ETTL II och AF). Om prisskillnaden mellan 30/33 och 30V/33V är motiverad är nog upp till var och en. Vad som är förbättrat kan du läsa här:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/2004-/data/2004_eos7s.html

Jag har haft en EOS30 och jag använde aldrig ögonstyrningen så jag tycker att den kan adu vara utan. Jag sålde den inklusive trådlös fjärrkontroll och fjärrkontroll via kabel för 2000. Kameran var ca 1 år gammal och i skick som ny. Jag annonserade ut den bra länge för 2500 utan att få den såld. Du bör alltså inte betala mer än 1500 - 2000 för en EOS 33 i bra skick.
Roine W

Jag använder ofta ögonstyrningen på EOS30 när det gäller rörliga mål som fåglar och andra djur. Tycker det fungerar bra för mig.

I den nya versionen EOS30v skall autofokus ha blivit ännu snabbare, samt att jag tror att displayen är belyst på den (något jag saknar från min EOS600)

mvh Mattias

Även jag uppskattar ögonstyrningen, särskilt när det gäller tillfällen när det ska gå relativt fort. flytta fokuspunkt tar ju bara bråkdelen av en sekund! Men det är ju helt subjektivt..

ANNONS
Götaplatsens Foto