Annons

300-objektiv, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker 300/4 L IS vinner på närgränsen 1.5 meter jämfört med 2.5 meter för den gamla modellen. 100-400-zoomen har 1.8, så den är rätt OK också. Den korta närgränsen gör att den kan användas för t ex större insekter.

Joakim A skrev:
300/4 IS - skarpt, men har haft lite fokuseringsproblem, "gammal teknologi i IS:en"
100-400/4.5-5.6 - IS av ny sort, dålig ljusstyrka, funkar inte i skymning/mörker?
300/4 och 100-400/4.5-5.6 är båda försedda med första generationens IS (specad för 2 bländarsteg). IS-enheten i 300an låter dock mer (den "klonkar") än den i 100-400an men personligen tycker jag inte att det stör.

Joakim A skrev:
Vilka är det som har nyare IS? Finns det några i rimlig prisklass?
Bland de bättre teleobjektiven så är det 70-200/4 L IS USM som har nyast och effektivast IS. Men jag skulle inte stirra mig blind på IS-generationen vid val av objektiv. Rätt brännvidd, tillräcklig ljusstyrka och ett format som passar för användningsområdet är minst lika viktiga faktorer. Och priset förstås. :)

(Här är min egna lathund för IS-generationerna: Lathund för IS-objektiv)

Okej, det är ju bara 300/4 som är i rimlig prisklass dessvärre. 70-200/4 är lite för kort för fågel och vilt :(

// Jocke

Tjusig lathund Daniel har gjort.
Hittade bara ett pyttigt fel, sådär lite kvickt. Det är rätt att DO-versionen av EF 70-300 är 4,5-5,6, men den "vanliga" EF 70-300 är 4-5,6.

apersson850 skrev:
Tjusig lathund Daniel har gjort.
Hittade bara ett pyttigt fel, sådär lite kvickt. Det är rätt att DO-versionen av EF 70-300 är 4,5-5,6, men den "vanliga" EF 70-300 är 4-5,6.
Tack Anders. Har rättat det felet nu.

Det får bli 300/4 med eller utan IS i vilket fall som helst. Kommer det ut en ny så får jag väl byta, men 2 bländarsteg är ju en hel del ändå om jag nu köper ett sådant. 300/4 utan IS har ju också fått bra kritik för att vara skarpt och jag har klarat mig utan IS hittills så.

Så om någon har en 300/4 med eller utan IS till salu så hojta!

// Jocke

IS med klonk

Hej!
Att IS:en klonkar på 300mm :4L IS stör inte mer än slutare/spegeluppfällning på tex en 20D (eller EOS 3 för den delen, de är inte direkt tysta...), den låter bra mycket mer än klonket. Ser ofta att fåglar reagerar på slutare/spegeluppfällning men sällan på IS-klonket.

/Tomas

Jag har 300/4L IS har haft 300/4L. Inte hunnit med att testa den ny med IS så mycket än (varite ute kanske 7-8 ggr med den). Men hittills:

300/4L UTAN IS:

+ Något mindre
+ Något skarpare
+ Ev. bättre färger
- Gammal (håller den X-år efter man köpt?)
- Ingen IS

300/4L med IS:

+ IS (kommer hem med betydligt fler skarpare bilder)

Använder 300an till detaljer bilder och djur. Oftast sitter en 1.4x conv., dock inte hela tiden. Småfåglar inte av intresse. Den med IS har slöare AF när ISen är på, slår man av den är den ung. likvärdig.

När jag hade den utan IS svor jag mer än en gång att jag inte hade IS. Dock så släpar jag med mig stativet nästan jämt (är främst ute på kvällar). Autofokusen kändes något säkrare med den utan IS.

På det hela taget - båda är bra. IS är riktigt bra. Hittar man den utan IS till bra pris <= 5500k tycker jag man ska slå till.

Oj då.. Jag köpte nyss en beg för 7995kr

Jag kollade också på den och kom fram till att den var för dyr. Men det får man ju nästan räkna med, det mesta som ligger beggat på antingen ScandinavianPhoto eller Procenter är ju lite dyrare än vanligt.

Schönherr har en i jättefint skick, men vill ha 9500 kr för den, alltså den utan IS. Där kan man nog snacka om att det är i överkant. I somras hade de en för 4900 kr vilket ju lät bra, men enligt en av säljarna som jag snackade med nyligen var den i rätt risigt skick. Eftersom den är utgången och över tio år gammal så blir det väl knepigt att laga den om den pajjar, och då verkar ju priserna i överkant.

Schönherr har en i jättefint skick, men vill ha 9500 kr för den, alltså den utan IS. Där kan man nog snacka om att det är i överkant. I somras hade de en för 4900 kr vilket ju lät bra, men enligt en av säljarna som jag snackade med nyligen var den i rätt risigt skick. Eftersom den är utgången och över tio år gammal så blir det väl knepigt att laga den om den pajjar, och då verkar ju priserna i överkant.

Oj, ja 9500kr är ju mkt.
Du tror inte att många delar som är till för IS-varianten kan passa till optuken utan IS?
/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto