Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D med oskarp sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petny

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat ett nytt objektiv till min 300D och börjat använda mig av manuellt fokus på min 300D, och plötsligt inser jag hur suddig min sökare är. Och inte nog med det, siffrorna längst ned i sökaren känns också suddiga. Bilderna är ok, men det är hopplöst att ställa in skärpan.

Är det någon som upplevt detta och fått det åtgärdat på något sett? Eller är den så dålig, helt enkelt?

(Finns det möjligen någon i Linköping med en 300D som vill låta mig provtitta i sin kamera.)

Brummelisa skrev:
Går det inte att ställa in skärpan på sökaren med en liten knapp/ratt på sidan om sökaren?

/ Marcus

Jo, det finns det, och jag glömmer jämt bort denna lilla inställning då jag lånar min fars 300D (ja, vi har likadana kameror), och han ställer in den efter sina ögon!

Så ett hett tips till Peter är att kika på höger sida om ögonmusslan, där finns en liten "ratt" du kan justera in skärpan i sökaren med!

/Jocce

Till höger om sökaren finns en diopri-inställningsratt. Den kan ställas i 4 olika lägen, om de t.ex. använder glasögon så kan du ställa in så att du ser skarpt i sökaren utan glasögon. Om det inte blir rätt hur mycket du än vrider så finns det speciella korrektionslinser att köpa, för en sisådär 300 spänn styck. Själv vill jag kunna fota med mina glasögon på så jag köpte en sökarförlängare "EP-EX15" för 250 kr på Cyberphoto.

/A\

ANNONS
Götaplatsens Foto