Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D underexponerar 2 steg i M-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej

Jag har lite problem med M-läget på min 300D, den vill nämligen alltid underexponera två steg hur jag än ställer in övriga värden, i Av och Tv kan jag ju ändra exponeringen genom att hålla in AV+- knappen men i M-läget ändrar ju denna knapp bländare istället för exponering.

Någon som har koll på det dära?

Tack på förhand
Johan

Nu kan jag inte det där andra märket, men nog måste väl M ändå betyda manuellt?

Varför då inte bara minska bländaren eller slutartiden två steg? Vad är det jag missar i din fråga?

Om kamerans mätare konsekvent indikerar en exponering två steg under det du vill ha skulle jag för övrigt lämna in kameran. 300D är väl inte så gammal att du kan ha blivit utan garanti?

Jo det kan jag göra, men det känns fel att kameran alltid ska stå på underexponering 2 steg, eller är det någon praxis?

Eftersom jag kan ändra slutartid och bländarvärde tycker jag att jag borde kunna ändra även exponeringsstegen, nybörjare som jag är :)

Bilderna bör ju inte bli helt svarta när den underexponerar två steg, då borde kameran åtminstone försökt överexponera 2 steg för att kompensera för mina klumpiga inställningar av slutartid och bländare?

Kanske är den hackade firmwaren som går in och ställer till problem?

// Johan

Senast ändrad:
Öka exponeringstiden samt öppna bländaren

Jag har en Canon 10D dom är ganska lika varandra.

Prova med att öka exponeringstiden samt öppna bländaren (litet bländartal) om det inte händer något då så prova att ändra ISO till ett högretal 100 till 200,
200 till 400, osv

Om det inte händer något då så är det nog fel på kameran.

Du måste släppa in mer ljus på fotosensorn i kameran samt öka exponeringstiden.

Du kan även prova att sätta den på ISO 800, exponeringstid 30 sekunder, låg bländartal och rikta kameran in i en lampa då borde det hända något, då borde det bli 2 steg över.

I M-läget får du leta dig fram till rätt inställning genom att test olika slutartider, bländare och ISO-värde.

Lycka till
Uffe

Hmm.. det här har du iofs nog redan tänkt på, men i M läget så visar exponeringsmätaren hur den inställda exponeringen (dvs den bländare och slutartid du valt)förhåller sig till den ljusmätaren föreslår. Så om pilen står på -2 så betyder det att din inställda exponering
är två steg snålare än den ljusmätaren rekommenderar
(tex du har valt 4 ggr kortare tid eller två steg mindre bländaröppning). Om den valda exponeringen avviker mer än två steg från ljusmätarens värde så blinkar pilen och står på -2 eller +2.

Ok. Det du är alltså ute efter är en exponeringskompensation som i manuellt läge påverkar ljusmätaren. Då får du byta till Nikon :) Är jag inte ute och cyklar så brukar inte Canons kameror funka på det sättet.

Tack för alla svar, speciellt för ditt Anders...

Jag hade inte koll på att den visar relativt vad jag borde ha valt för några värden, jag trodde att kameran gick in som en överhand och sa, "nä, såhär får du inte ta bilden jag underexponerar 2 steg åt dig för du fattar inte bättre själv"

Jag vred aldrig tiden så långt att jag fick se att så småningom ändrades exponeringsmätaren, my bad, tack för alla tålmodiga svar

Varsågod! :)

Och här är ett extra förtydligande som jag inte hann posta:

Noll på skalan är alltså exponeringen kamerans ljusmätare föreslår och pilen visar hur den inställda exponeringen förhåller sig till rekommendationen. Så om du vill använda den exponering kameran föreslår så är det bara att ratta på bländare och tid tills pilen hamnar i mitten. :)

jo efter lite trixande greppade jag det, men tack för ditt förtydligande i vilket fall.

inser nu att detta är något jag borde kunnat snappa till mig ur manualen, är väldigt tacksam för att ni hjälpt mig på fötter utan att bli arga :)

// Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto