Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300mm f/4.0L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

ansa45

Aktiv medlem
Har lite funderingar på att köpa detta objektiv. Det jag undrar är om denna kombination fungerar:

300mm f/4.0L USM + Konverter Ef 2X II

//anna

Javisst.. det fungerar. Allt beroende på hur du ser på ordet fungerar. Du får ingen AF, med konsumenthusen (20D,10D osv), Men manuell fokusering är skönt på EF 300/4L. Kanske inte vad du vill ha, men det fungerar. Skärpemässigt är det okej. Men gärna ett steg nedbländat för bättre skärpa. Ett bättre val (enl. mig) är att satsa på 1.4x extendern.

Jeppe skrev:
Javisst.. det fungerar. Allt beroende på hur du ser på ordet fungerar. Du får ingen AF, med konsumenthusen (20D,10D osv), Men manuell fokusering är skönt på EF 300/4L. Kanske inte vad du vill ha, men det fungerar. Skärpemässigt är det okej. Men gärna ett steg nedbländat för bättre skärpa. Ett bättre val (enl. mig) är att satsa på 1.4x extendern.

Anna har redan 1,4:an..

Kör helt klart utan 2x! Du får ändå 480+cropfaktorn vilket du kommer långt med!

// Jocke

Det var som jag tänkte mig, ingen autofocus med denna glugg och 2 x converter. Det är ju ena sidan. Men som oroar mig är skärpan. Jag har sett i vissa trådar här på fotosidan hur 'grumliga' eller hur man ska uttrycka sig bilder blir med 2 x converter. Men du jesper skriver att den blir okej. Med det inlägget så gissar jag att det blir bra men måste man ha ett objektiv med bländare 2.8 för att det ska blir riktigt bra?

Joakim A skrev:
Anna har redan 1,4:an..

Kör helt klart utan 2x! Du får ändå 480+cropfaktorn vilket du kommer långt med!

// Jocke

Visserligen har jag ju redan 1,4x, men 2x och en fast 300 mm vore kanon och det jag är ute efter egentligen är att jag vill veta vilka/vilket objektiv man kan använda för att det ska bli bra med en 2x converter.

ansa45 skrev:
Det var som jag tänkte mig, ingen autofocus med denna glugg och 2 x converter. Det är ju ena sidan. Men som oroar mig är skärpan. Jag har sett i vissa trådar här på fotosidan hur 'grumliga' eller hur man ska uttrycka sig bilder blir med 2 x converter. Men du jesper skriver att den blir okej. Med det inlägget så gissar jag att det blir bra men måste man ha ett objektiv med bländare 2.8 för att det ska blir riktigt bra?

Det är inte bländaren det hänger på, det är byggkonstruktionen i övrigt som inte blir helt 100 med konvertrar. Konverters är ju ett tillägg kan man säga. Att ha lågt bländartal är ju bara till för att få in mer ljus om man nu behöver det i vissa situationer.

Jag köpte en 1,4 x konverter till mitt Sigma 100-300/4 idag, vilket alltid är en kompromiss, men 1,4 ska tydligen funka, men 2 x ska man oftast bara använda till tex 70-200/2.8 tex och liknande har jag hört..

// Jocke

ansa45 skrev:
..du jesper skriver att den blir okej. Med det inlägget så gissar jag att det blir bra men måste man ha ett objektiv med bländare 2.8 för att det ska blir riktigt bra?

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det blir lite bättre, men med en 2x blir det aldrig riktigt bra på full öppning. MEN, man ska komma ihåg att bildkvalité är en helt subjektiv bedömning. Det jag tycker funkar okej, kanske du tycker är superbra, eller inte alls bra.
Det krävs fortfarande nedbländning, oavsett vilket objektiv man använder.

Om jag säger som såhär.. Det blir inte bättre än EF 2x II om du nu ska ha en 2x konverter och det blir inte bättre än fasta L-objektiv..

Tack för input. Jag ska ta med detta när jag funderar vidare på vad jag ska köpa och vad det får kosta.

ansa45 skrev:
Tack för input. Jag ska ta med detta när jag funderar vidare på vad jag ska köpa och vad det får kosta.

Mässan finns ju så kan du ta med din egna kamera och "tjuvlåna" objektiven där och testa.. har hört att man kan få göra det :)

// Jocke

qvirre skrev:
Har inte en 10D 1,6 i crop faktor? I så fall så stämmer Jockes uträckning, dvs det blir "motsvarande" 480mm. Det säger både miniräknare och huvud iaf :)

Hehe.. jo.. det var kanske där som han gjorde fel.. För det var ju:

Du får ändå 480+cropfaktorn vilket du kommer långt med!

Som jag invände mot.. i Det fallet blir det ju 480x1,6= 768mm

Fast igentligen är det ju bara 420x1,6=672mm.. (300 + 1.4x extender) x FOV Crop..

Så nej, det stämmer inte..

2x ger sällan riktigt lyckade resultat, även med linser som EF300 2,8L. Visst kan bilderna bli bra men kvaliteten jämfört med den med utan 2x convertern är det stor skillnad på!

Skärpan är bara en aspekt,,

Jag tror nog att det är den mörka (ev lilla) sökaren med en f8,lins som jag upplever som nästan mest negativt, bortsett från allt annat negativt.

Huff det där lät lite tråkigt och väl negativt kanske men sanningen är den att JAg personligen har svårt att motivera köpet av en 2x converter. Och det oavsett fotograf, motivområde eller fotografens andra tekniska förutsättningar.

/Niclas,

Jag är intresserad av detta objektiv, främst för att det är lite smidigare än IS-modellen. Fattar jag det rätt, funkar AF med 1.4 extender?

Härligt. Minns du/någon möjligen var nypriset låg för det? Ser att det finns tidvis på beg marknaden mellan 6000 och 8000, men dyker inte upp så ofta.

growingart.se skrev:
Härligt. Minns du/någon möjligen var nypriset låg för det? Ser att det finns tidvis på beg marknaden mellan 6000 och 8000, men dyker inte upp så ofta.
jag tror att det låg i trakterna kring IS modellens nypris idag, plus/minus någon tusenlapp. 8000 för en 300 4,0 i bra skick är ett helt ok pris för en glugg med den kvaliten. Har för mig att den låg i absoluta toppskiktet bland alla MTF-mätta objektiv. Tror faktiskt att den ansågs skarpare än dagens IS-modell, här kan jag ha fel, men har för mig att det var så.

ANNONS
Götaplatsens Foto