Annons

30D och Nikkor AIS ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ser ut att finnas:
http://www.cameraquest.com/frames/4saleReos.htm
men man får varken autofokus eller bländarstyrning.

Så det är ett alternativ endast om man kan tänka sig att fokusera och blända ner manuellt. För fokuseringen finns det iofs en dyr liten tredjeparts elektronikpryl att få tag på som gör att man iaf får fokusindikering med gröna lampan precis som vid manuell fokusering av EF objektiv. Den kanske passar till en sådan här adapter.

/Anders
PS.
Det finns det nog billigare adaptrar än Camera Quests.
DS.

Har själv en adapter som är inköpt via Ebay för $20 inkl frakt från Hong-Kong. Fungerar mycket fint tillsammans med ett Fisheye-Nikkor från 1976. Automatik får man dock klara sig utan.

mer än jag trodde...

Tackar!
Svaren blev intressantare än jag trodde.
Nu känns det intressant med en adapter till min 30D.
Frågan är sedan, hur ser prisbilden ut för Nikon objektiv ut, själv har jag enbart kört med Canon i 30 år, men den här varianten kan kanske vara intressant.

Kör ni med adapter för att ni har Nikon objektiv liggande eller finns det en fördel visavi vissa Canon objektiv?

Jag har också en adapter från Shiftlenses.com, och den glappar lite med min 300/2.8. Fördelen som jag ser det är att en gammal Nikkor kostar en fjärdedel av motsvarande EF-glugg, med nästan likvärdig ljusstyrka och bildkvalitet.

Re: mer än jag trodde...

herodes skrev:

Kör ni med adapter för att ni har Nikon objektiv liggande eller finns det en fördel visavi vissa Canon objektiv?

Jag hade lite nikon objektiv liggande, så jag tänkte att det kunde vara kul att prova.

Jag själv ser dock ingen fördel med att använda nikon objektiv på canon framför canons egna objektiv, så fantastisk e inte konvertern...

Blev nyfiken på dessa adaptrar nikon till Canon EOS. Är det nån större skillnad mellan dom? Dom på shiftlenses.com eller dom betydligt billigare på eBay? Nån som har koll?

Mvh Ingvar

Jag använder 50 1.2 till min 20D. Är adaptern för tjock tappar man fokus på oändlighet så det får man kontrollera när man köper adapter.

A

ANNONS
Götaplatsens Foto