Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3100 och kitobjektiv, vad köper man sen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ta med min kinesiske kollega på fotoshopping i Shanghai i helgen. Han har en 3100 och kitobjektiv 18-55 mm. Finns det några prisvärda och ljusstarka objektiv inom brännviddsområdet 50-100 mm som ni kan rekommendera?

Mvh Pär

Det beror förstås helt på vad som skall fotas...
Men Nikon AF-S 85/1,8G är ett fint objektiv för ex ansiktsporträtt.
Jag använder den tidigare modellen (utan "G" och "-S"), främst när det är lite sämre ljus eller jag vill isolera det jag fotograferar.

Ett annat prisvärt objektiv är Nikon 50/1,8G.

Men som sagt, det är svårt att rekommendera något när man inte vet vad det ska användas till.

Ja, alla ljusstarka AF-S objektiv mellan 50 och 100 mm kan jag rekommendera :)

50/1,8, 85/1,8 och kanske 105/2,8 VR micro.

Hej!

Tack för era svar! Det låter på er båda som vi ska kolla på 50/1,8, 85/1,8. Jag tror det kan bli bra till honom.

Mvh Pär

skulle nog hellre till en D3100 (eller annan DX-kamera) kolla på 35/1.8 och AF-S 85/1.8G och skippa 50mm

Jo, hade han inte frågat efter brännvidder från 50 och uppåt hade han garanterat fått det svaret av många, men eftersom han var specifik med vilka brännvidder han ville han så försöker iallafall inte jag inbilla mig själv att jag vet det bättre än honom....

På det här forumet låter det som att 35 mm är någon slags magisk brännvidd som är bättre än alla andra till alla motiv...

Jo, hade han inte frågat efter brännvidder från 50 och uppåt hade han garanterat fått det svaret av många, men eftersom han var specifik med vilka brännvidder han ville han så försöker iallafall inte jag inbilla mig själv att jag vet det bättre än honom....

På det här forumet låter det som att 35 mm är någon slags magisk brännvidd som är bättre än alla andra till alla motiv...

Jag äger inget 35mm men ser det som ett bra komplement till 85mm i brännvidd, därav mitt svar.

Jag tycker 50mm blir för tråkigt på DX om han ändå ska köpa ett ljusstarkt fast 85mm (bästa andra alternativen är väl isf nåt av makro-objektiven 105/2.8 eller 85/3,5 från Nikon, men inte lika ljusstarka som 85/1.8, men båda har VR av andra generationen) . Jag har en AF 24/2.8D, en AF50/1.8D och en AF85/1.8 och min 50:a får oftast ligga hemma då den inte passar in, men nu när jag fått min 24 så kanske 50:an får hänga med oftare då jag ska reducera i kameraväskan lite grann.

ANNONS
Götaplatsens Foto