Annons

35-70 2.8D jämfört med 18-70:an?

Produkter
(logga in för att koppla)

rockmaster

Aktiv medlem
Är det någon där ute som har en uppfattning om hur 35-70 2.8D står sig mot 18-70an som kommer i kitet med D70?

Jag har kollat i recensionslistan och i forumen, men hittar inte riktigt någon bra jämförelse.
Det jag kan se är att 35-70an har lite taskiga motljusegenskaper, samt mjuk på 2.8 och 70 mm.

Jag kan komma över den för ett par tusenlappar, men om den inte tillför något mycket är det kanske bortkastade pengar i alla fall?

Åsikter, någon???

/MK

Jag har och trivs med var och en av dem.

Givetvis så är det ett överlapp i brännvidd men jag tycker ändå att de kompletterar varandra. 18-70:an är det vidvinkligaste jag har i min fotoväska men när jag inte behöver de lägre brännvidderna använder jag hellre min 35-70:a. Detta främst tack vare den bättre ljusstyrkan (väl användbar för t.ex. kortare skärpedjup, i kombination med polfilter samt inomhus) men även för den mer solida kännslan med en tung gedigen optik.

När det gäller motljus kan jag hålla med om att 35-70:an riskerar att tappa kontrast och bli lite "dimmig" i motljus men det är inget jag har lidit så mycket av. trots att jag fotat rätt mycket med min 35-70:a är det faktiskt bara vid ett tillfälle jag drabbats av problemet. I jämförelse med min 18-70:an som allt som oftast istället får en massa färgade speglingar (flares eller vad det nu heter) så är det i mitt tycke lättare att i efterbehandlingen "rädda" en motljusbild med 35-70:an jämfört med en motljusbild med 18-70:an.

Båda är tillräckligt skarpa.

Macroläget på 35-70:an är bara i 35-läget och därför lite svåranvänt.

Jag har sedan en tid tillbaka även en gammal AF 50 f1/1.4 och måste erkänna att den markant minskat de tillfällen jag använder min 35-70:a.
/Jocke

Jag använder 35-70mm/2,8 nästan dagligen i studion. Den är väldigt skarp vid bl 7-8-9 lite mindre skarp vid 70mm/2,8 utomhus men då använder jag en 70-200mm/2,8 istället. Billig och snabb optik väl värd priset. Jag sålde min 18-70mm till fördel för en 18-35mm/3,5-4,5 och 35-70mm/2,8 ett byte som jag inte har ångrat.

Maxieboy
www.pix4chicks.se

ANNONS
Götaplatsens Foto