Annons

35 eller 50 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Typisk

Ny medlem
Jag försöker välja vad mitt nästa objektiv ska bli, just nu väljer jag mellan
Nikon AF 35/1,8G DX AF-S
och
NIKON AF-S 50mm 1,8G alt 1,4G

Har försökt ta reda på det mesta, och det som jag har förstått hittills är väll att om jag tar mycket porträtt så skulle 50mm vara att föredraga, men sanningen är att jag använder kammeran (Nikon D60) till alltmöjligt.

Så jag ställer frågan här, Vad tycker ni man sak ha för objektiv?

Oftast så brukar folk rekommendera 35mm till DX-kameror eftersom det är ett sk "normal-objektiv". Det kommer alltså kunna bli ett allroundobjektiv för att fota lite allt möjligt, medans en 50mm är lite snävare o kan vara svåranvänd i många situationer, t ex inomhus där man oftast inte kan backa tillräckligt långt för att få med allt det man vill ha.

Jag hade samma beslutsångest för en tid sedan så jag köpte båda =)

Efter att ha provkört dessa känns 35 mm mer användbar för mig. 50 mm känns lite kort för att användas som tele vilket jag i och för sig visste innan också. Kvalitetskänslan något bättre med 50 mm-objektivet p.g.a fokus-skalan och ett plus är att det fungerar på fullformat. Nästa köp för mig blir nog det nya 85 mm.

Du har ju möjlighet att testa innan du köper!

Ställ in ditt objektiv på 35 mm och rör inte zoomringen under en dag, så känner du hur 35mm känns! Gör samma sak nästa dag med 50 mm, så vet du nog själv sedan vilken som passar dig bäst!

Per.

50mm eller 35mm

Jag rekommenderar både 35mm och 50mm. De två brännvidderna har skilda styrkor, och jag finner personligen dem båda mycket nöjsamma. Om jag skulle välja, skulle jag dock köpa 35mm först. Det är en användbar brännvidd vid vardagsfotografi i normala hem, naturvy etc. och fungerar enligt mig väl för porträtt.

Jag rekommenderar både 35mm och 50mm. De två brännvidderna har skilda styrkor, och jag finner personligen dem båda mycket nöjsamma. Om jag skulle välja, skulle jag dock köpa 35mm först. Det är en användbar brännvidd vid vardagsfotografi i normala hem, naturvy etc. och fungerar enligt mig väl för porträtt.

Ja, det finns ju en anledning till att de flesta använder en normalzoom...

Per.

Efter mycket beslut ångest så blev det ändå 50mm, mycket tack vara att det var ett sådant objektiv jag sålde för att köpa just ett 50 med AF. Men tack för alla argument :)

ANNONS
Götaplatsens Foto