Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D kit lins och slutare.

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Jag är ganska nybörjade inom foto och harlite frågor om objektiv. Canons 350D kit objektiv 18-55 mm med bländare 3,5-5,6. Betyder detta att man inte kan använda större/mindre slutare än just de som är skrivna ovan? Jag kör ofta med 8 och mindre och de bilderna blir bra. (tycker jag)

johan_w skrev:
Jag är ganska nybörjade inom foto och harlite frågor om objektiv. Canons 350D kit objektiv 18-55 mm med bländare 3,5-5,6. Betyder detta att man inte kan använda större/mindre slutare än just de som är skrivna ovan? Jag kör ofta med 8 och mindre och de bilderna blir bra. (tycker jag)
18-55 f/3.5-5.6 betyder att största bländaren vid 18mm är f/3.5 och vid 55mm f/5.6. Minsta bländaren på det objektivet är f/22 (tror jag).

Minsta bländaröppningen (dvs högsta talet) är högre än de siffror som anges på objektivet. Det är största bländaröppningen som anges (lägsta talet). Mer ljus än så får du inte in i kameran, men däremot kan du såklart använda bländare 11 när du fotar med 18 mm brännvidd. Ju mer ljus du får in i kameran, desto snabbare slutartider. Bländaren påverkar både ljusinsläppet och skärpedjupet. Lågt nummer anger stor öppning och kortare skärpedjup, högt nummer anger liten öppning och längre skärpedjup.

Hoppas detta hjälpte dig lite. Andra fyller säkert på med mer insiktsfulla inlägg.

johan_w skrev:

För det första kan det vara bra att inte blanda ihop bländare och slutare ;-). Slutaren sitter i kameran och bländaren i objektivet.

Det som anges på objektivet är största möjliga bländaröppningen, dvs det lägsta bländarvärdet. Vilket styr hur mycket ljus objektivet kan släppa in till mr slutare för att sedan föra vidare till sensor eller film. Alltså, ju lägre bländarvärde du har inställt detso snabbare slutartid kan du ha på kameran.

Eftersom det i detta fall gäller ett zoomobjektiv, sträcker sig det lägsta bländarvärdet från 3.5-5,6. Det innebär att vid full vidvinkel kan du ha bländare 3,5 och vid full brännvidd kan du ha bländare 5,6. Har du ett objektiv med fast brännvidd anges således bara ett lägsta möjliga bländarvärde på objektivet eftersom du endast har en brännvidd.

Vilket det högsta möjliga bländarvärdet är vet jag inte i ditt fall, men förmodligen runt 22-27. Optimal skärpa brukar objektiv leverera vid bländarvärde 8.

ANNONS
Götaplatsens Foto