Annons

350D kontra 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr. Waga

Ny medlem
Vad är det för skillnader mellan Canons EOS 350 och 30D?
Vid första anblicken är det ju inte så mycket som skiljer.. förutom priset.
Båda har 8MP.
30D har slutartid 1/8000 mot 350Ds 1/4000.
30D kan ta 5 (ist för 3) bilder/sek.
Och skärmen är 2,5 ist för 1,8.
MEN, är detta värt det DUBBLA priset??
Eller är det mer som döljer sig bakom det hårda plasthöljet?
Tacksam för svar från de kunniga.

Sök i forumet. Det ämne har redan avverkats massor med gånger. Ingen vits att starta ännu en tråd.

Rent tekniskt så är det som du säger inte så stor skillnad, bortsett från det du tagit upp och att 30d har spotmätning.

Själva greppet är annorlunda. Vissa säger att de tycker att 30d känns mer som en riktig kamera.

Det är inte upp till oss att säga om det är värt de extra tusentals kronorna. Vad tycker du själv? (Obs frågan är retorisk).

Mvh

David

Har man en stor hand är 350'n utesluten.
Det går helt enkelt inte att få plats med näven.

Kläm på båda innan du bestämmer dig.

Dr. Waga skrev:
Vad är det för skillnader mellan Canons EOS 350 och 30D?
Kunnig vet jag inte om jag är, men men svara kan jag göra ändå. :eek:)

Jag har en 350D och bildmässigt ger den superfina bilder, MEN sökaren och displayen är dåliga jämfört med 30D. Ergonomiskt så är det också bättre att hålla i 30D. Allt detta kanske inte låter så viktigt men blir det i längden om man fotograferar mycket och ofta. I displayen på 350D så syns det inte om du lyckats få rätt skärpa och färgerna stämmer inte heller, så jag ser den lite grann som en analog digital där man blir glatt eller besviket överraskad av resultatet när man kommer hem och tittar på bilderna i datorn! :eek:)

Senast ändrad:
Känner du på en 30D och en 350D så är den en ENORN skillnad i greppet, 30D är grymmt mycket skänare att hålla i, och som de andra säger så känns den mer som en "riktigt" kamera.

Kan tänka mig att det beror en del på vad man fotar.
För mig som fotar mycket sport var snabbare och längre sekvenser och snabbare och säkrare autofokus guld värda. Hade varit värt ett par tusen mer än vad skillnaden var.
Dessutom tycker jag bruset är bättre vid höga ISO
om man brusreducerar efteråt funkar det tom att köra på ISO 3200. Vilket kan behövas i en del uselt upplysta hallar.

ANNONS