Annons

350D och Sigmas blixt EF 500 DG super

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
Hur får jag min 350D och Sigmas blixt EF-500 DG super att synka? Är det någon som har denna kombination? Antingen får jag helt överexponerade bilder eller underexponerade. Ibland får jag till det med jag ser inget samband i hur jag ställer in det.

Är det någon som kan hjälpa mig och berätta om inställningarna? Jag har ingen manual och hittar ingen bra på nätet.

Är mkt tacksam för hjälp!!

Tryck på MODE knappen tills det står TTL i displayen. MODE väljer (tro det eller ej) "läge" och med SEL ställer du in variabler såsom styrka, ISO o.s.v. beroende på vilket läg du valt. Har du en "förhandsgranska-skärpedjupet-knapp" på kameran kan du trycka på den för att se (ungefär) hur exponerginen kommer att bli då blixten avger ett stroboskopljus.

Kort, men alltid nåt. Den bästa metoden enligt mig är utan tvekan "trial and error".

Lycka till

Aha!:
http://www.sigmaphoto.com/flashes/manuals/F10EO.pdf

Tack för svar och har läst era länkar! Jag får bara kontroll på den då både kamera och blixt är inställd på M. Men sen förstår jag inte mycket mer. Hur kan man ändra skärpedjupet så jag får tex 1.8 när jag fotar med blixt och vad är multi användbart till? Hur jag nu hanterar multi...

Hoppas någon orkar/kan sig till att svara på min frågor!

Eftersom du inte har någon manual så gissar jag att du köpt den begagnad. Då infinner sig frågan-har du rätt blixt till din kamera? Den ska heta EF-500 DG Super EO. Det står ovanför displayen.
Om du du ställer in mode ETTL så ska du inte behöva röra mer på blixten.
Angående frågan om bländare 1.8 så väljer du AV på kameran och väljer vilken bländare du vill. Risken är att du vid svagt ljus får lång slutartid, och vid starkt ljus (ut dagtid) begränsas slutartiden till den kortaste blixtsynktiden som är 1/200 sek.
Om du ställer kameran i P-läge och slår på blixten så borde kameran ställa sig i 1/60 sek och bländare 4 eller något liknande. Tänder blixtsymbolen upp i sökaren?

ANNONS
Götaplatsens Foto