Annons

350d vs olympus e500

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlindgren

Ny medlem
nån som kan beskriva om det finns nån stor/viktig skillnad på själva bildvkaliteten mellan dessa. har olympus 8080 idag, funderar på en 350d, men vore samtigt bra att köra vidare på olympus då jag har massa tillbehör till den.

Vad gäller själva bildkvaliteten så har ju 350D en fördel i att den har mindre brus. Det skiljer ungefär ett steg i brus. Bruset på ISO1600 på 350D är ungefär motsv. bruset på ISO800 på E-500. Kommer man bara att fota på låga ISO-tal spelar det ingen som helst roll.
En annan sak som är värd att beakta är att man får längre skärpedjup med E-500. Man behöver ett steg ljusstarkare objektiv för att få samma skärpedjup som på 350D.

johanlindgren skrev:
har olympus 8080 idag, funderar på en 350d, men vore samtigt bra att köra vidare på olympus då jag har massa tillbehör till den.
Vad är det för tillbehör från en olympuskompakt som passar till en olympussystemare men inte till en 350D?

En annan fördel med Olympusen är att du slipper damm på sensorn. Jag var i början väldigt skeptisk mot antidammfunktionen men nu efter ett halvår med kameran älskar jag den. Jag har ännu inte ett dammkorn på sensorn.

MVH Uffe

Sen är det frågan hur mycket problem dammet eg är. Efter 2 år med min D70 har jag fortfarande inte behövt göra annat än blåsa några gånger med en gummiblåsa. Om man gör dendär testen med liten bländare mot en vit vägg och sedan kör autolevels i photoshop ser jag en del små dammkorn på sina ställen, men det är inget som syns i normala bilder.

johanlindgren skrev:
nån som kan beskriva om det finns nån stor/viktig skillnad på själva bildvkaliteten mellan dessa. har olympus 8080 idag, funderar på en 350d, men vore samtigt bra att köra vidare på olympus då jag har massa tillbehör till den.
8080 har förmodligen bland de bästa objektiven (ED-glas) bland kompaktkameror. Du lär behöva allt annat än kit-linser för att slå den i skärpa, se t.ex. http://myolympus.org/8080/#Lens_resolution

As you can see the 8080 beats both kit lenses of the E300 (14-45 and 40-150). If it is true that the 14-54 E300 lens does not have more resolution than the 14-45 lens, it means that the lens of the 8080 also beats the 14-54 "pro" Zuiko lens.

Uppskattar du färgåtergivningen hos 8080, lär du känna igen dig med E-seriens kameror.

Du går även från 2/3" sensor till en större, så brusegenskaperna blir därigenom väsentligt bättre.

Du kan ju återanvända fjärrkontroll, batterier och laddare, blixt (FL-36 & FL-50), men det ser jag mest som en bonus. Viktigast är att du trivs med din nya kamera och att den tar bra bilder.

P.S: Jag skulle inte tro du har haft problem med damm på sensorn med 8080. Med E-seriens kameror minskar du även det problemet genom det unika SSWF.

Re: Re: 350d vs olympus e500

det är just fl 36 jag har.

kul o höra att du pratar positivt om e-500, har tänkt ett tag på att köpa den. men alla säger canon 350d /30d. vilket objektiv tycker du jag ska ta till den, kollade lite på cyberphoto men är ingen teknik "Nörd" utan lär mig mest av "trail and error" så jag vet inte vilket som är ett bra nybörjar objektiv av de man kan välja mellan.

Sundvisson skrev:

8080 har förmodligen bland de bästa objektiven (ED-glas) bland kompaktkameror. Du lär behöva allt annat än kit-linser för att slå den i skärpa, se t.ex. http://myolympus.org/8080/#Lens_resolution

As you can see the 8080 beats both kit lenses of the E300 (14-45 and 40-150). If it is true that the 14-54 E300 lens does not have more resolution than the 14-45 lens, it means that the lens of the 8080 also beats the 14-54 "pro" Zuiko lens.

Uppskattar du färgåtergivningen hos 8080, lär du känna igen dig med E-seriens kameror.

Du går även från 2/3" sensor till en större, så brusegenskaperna blir därigenom väsentligt bättre.

Du kan ju återanvända fjärrkontroll, batterier och laddare, blixt (FL-36 & FL-50), men det ser jag mest som en bonus. Viktigast är att du trivs med din nya kamera och att den tar bra bilder.

P.S: Jag skulle inte tro du har haft problem med damm på sensorn med 8080. Med E-seriens kameror minskar du även det problemet genom det unika SSWF.

Re: Re: Re: 350d vs olympus e500

FL-36 gör mycket nytta på en E-300/E500, genom att den har en röd lampa som underlättar fokusering i mörker. Man slipper därigenom den i kameran inbyggda stroboskop-blixten som nästan framkallar epilesi-anfall hos foto-objekten.

Beträffande objektiv, så är det dubbla zoom-kit'et till en E-500 som ger mest för pengarna. Det är kompakt i formatet, samt ger en bra total täckning i brännviddsomfång.

Du kan komplettera med ett makro ZD35mm/F3.5, alt ett ZD50mm/F2.0.

Vill du ha ett bättre tele rekommenderas ett 4x zoom ZD50-200mm/F2.8-3.5 tillsammas med telekonvertern EC-14.

Gillar du vidvinkel är ZD11-22mm/F2.8-3.5 en klar favorit till överkomligt pris för kvaliteten och ljusstyrkan.

En bättre allt-i-allo-zoom med bra närbildsmöjligheter är ZD14-54mm/F2.8-3.5. Många av dessa objektiv har o-ringar för tätning mot vatten och damm. Du bör dock ha ett tätat kamerahus, i dagsläget endast E-1.

Det är svårt att peka ut någon enskild vinnare bland Olympus-optiken, de fungerar alla mycket bra. Mina favoriter har ändrats med tiden, just nu i sommar är det mitt skarpa, lilla och billiga makro, men helst hade jag velat få tag på det dyrare 50mm-makrot, som dock man har leveranssvårigheter med på vissa marknader pga dess popularitet. Eller varför inte 50-200mm, dvs 4x-zoomen som är det objektiv som gett mig den största kicken i fotoupplevelse.

Ska man ha ett enda objektiv, får det bli allt-i-allo-zoomen 14-54mm.
Det är ljusstarkt och har mycket bra närgräns.

P.S. Canons kameror är mycket fina, däremot är jag inte kunnig på deras optik. Jag vet dock att bra optik innehåller mycket glas och kostar en rejäl slant. Synd att mina DZ's inte passar till en 30D ;o) Det vore kul med ett hus med goda egenskaper vid låga ljusnivåer.

ANNONS
Götaplatsens Foto