Re: Re: Re: 350d vs olympus e500
FL-36 gör mycket nytta på en E-300/E500, genom att den har en röd lampa som underlättar fokusering i mörker. Man slipper därigenom den i kameran inbyggda stroboskop-blixten som nästan framkallar epilesi-anfall hos foto-objekten.
Beträffande objektiv, så är det dubbla zoom-kit'et till en E-500 som ger mest för pengarna. Det är kompakt i formatet, samt ger en bra total täckning i brännviddsomfång.
Du kan komplettera med ett makro ZD35mm/F3.5, alt ett ZD50mm/F2.0.
Vill du ha ett bättre tele rekommenderas ett 4x zoom ZD50-200mm/F2.8-3.5 tillsammas med telekonvertern EC-14.
Gillar du vidvinkel är ZD11-22mm/F2.8-3.5 en klar favorit till överkomligt pris för kvaliteten och ljusstyrkan.
En bättre allt-i-allo-zoom med bra närbildsmöjligheter är ZD14-54mm/F2.8-3.5. Många av dessa objektiv har o-ringar för tätning mot vatten och damm. Du bör dock ha ett tätat kamerahus, i dagsläget endast E-1.
Det är svårt att peka ut någon enskild vinnare bland Olympus-optiken, de fungerar alla mycket bra. Mina favoriter har ändrats med tiden, just nu i sommar är det mitt skarpa, lilla och billiga makro, men helst hade jag velat få tag på det dyrare 50mm-makrot, som dock man har leveranssvårigheter med på vissa marknader pga dess popularitet. Eller varför inte 50-200mm, dvs 4x-zoomen som är det objektiv som gett mig den största kicken i fotoupplevelse.
Ska man ha ett enda objektiv, får det bli allt-i-allo-zoomen 14-54mm.
Det är ljusstarkt och har mycket bra närgräns.
P.S. Canons kameror är mycket fina, däremot är jag inte kunnig på deras optik. Jag vet dock att bra optik innehåller mycket glas och kostar en rejäl slant. Synd att mina DZ's inte passar till en 30D ;o) Det vore kul med ett hus med goda egenskaper vid låga ljusnivåer.