Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

3D-Effekten

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp. Har för tillfället bara en engelskbeskrivning på hur jag gjort 3D effekten på min bilder.

Skrev ett svar i min gästbok här till en annan som undrade, så ja tar å quotar mig själv här.

Iaf. lite kort hur man gör...

För att underlätta arbetet så börja med att göra 'bakgrundslagret' till ett riktigt lager genom att bara dubbelklicka på det och klicka OK på rutan som kommer upp.

Gör ett nytt lager.
Gör nu en fyrkantig markering ungefär så stor som du vill att rammen ska vara, kan va lite bökigt kanske att få till rätt storlek, eftersom du måste tänkta lite i perspektiv. När du har trixat till det så högerklickar du i markeringen och väljer 'ramlinje' hur många pixlar du ska ha på rammen är lite svårt att säga, beror lite på vilken upplösning som bilder har som du jobbar med, testa dig fram tills du hittar en lagom ramstorlek.

Nu kommer det som kan vara lite knöligt, att få rammen att bli rätt perspektiv på, vet inte riktigt hur jag ska förklara men försök att se perspektivet i bildern och sen få rammen att ligga i det perspektivet med verktygen från menyn Redigera / omforma, de ja använder är perspektiv, rotera samt skala.

Nu skall det markeras det som ska vara kvar utanför rammen, se först till så du är på rätt lager, alltså det lager som du har objektet på inte ramlaget, jag har jobbat med snabblager-maskläget, tycker det är enklare att 'måla' fram en markering än att sitta med de olika markeringsverktygen och komma ihåg å hålla in diverse knappar vid olika tillfällen.
När du är klar med att markera allt som du vill ha kvar (sitter du i snabbmaskläget så går du tillbaka till vanliga läget) och gör en omvändmarkering så det som du INTE vill ha kvar blir markerat, senare tycker du helt enkelt bara på DELETE eller BACKSPACE knappen så försvinner allt som du inte ville ha kvar.

Skuggor har ja valt att göra manuellt, alltså inte använda några funktioner som redan finns i Photoshop, anledning va att jag tyckte det va smidigare i det här läget inte att det blir bättre eller så.

Så innan du börjar radera på ram-lagret så gör en kopia på det lagret, samt fyll det lagrets ram med svart färg och flytta det under alla andra lager. Använd sen filter effekten gaussian blur (suddigt) och ändra opacitet på skugg-ram-lagret så det ser bra ut.

Gå nu till vita-ram-lagret och sudda ut det som objektet ska ligga över, enklast kan vara att ändra opaciteten temp. på lagret undertiden du jobbar så ser du enklare vad som ska bort och inte.

Sen kommer trixet att få till en bra skugga på det som hänger helt utanför kortet. Exakt hur du gör det är lite svårt att förklara, jag har själv gjort på lite olika sätt på de bilder jag gjort.

Tips.
Gör gärna ett lager förmycket än ett förlite.

Hoppas det hjälper lite grann, annars så är det bara att du hör av dig så hjälper jag dig mer å som sagt va, det här är bara mitt sätt att göra det på, finns flera olika sätt och inget är fel. :)

För att underlätta att förstå beskrivningen ovanför så ta ett besök på min hemsida http://bidebo.com och kolla under hjälpen om 3D-effekten där, har även gjort så där att ni kan ladda hem PSD-filen för att underlätta ytligare.

ANNONS
Götaplatsens Foto