Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400D & 30D, samma fokussystem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Precis som rubriken så undrar jag om det är samma autofokussytem i dem både modellerna?
När jag fotade fotboll med min 400D med Sigma 70-300 så blev bakgrunden skarp men ej spelarna medans min kompis fick kvivskarpa spelare med sin 30D med 80-200L tror jag det var.
eller är det objektiven som gör det?

Tror att 30D har fler AF punkter om jag minns rätt har den AF system från 5D dvs sex dolda punkter som hjälper till.

Men jag tror inte att det är det som gör skillnaden mellan din o din kompis bilder.
Sigma 70 -300 är seeg i AF och troligen har den inte hunnit med. EF 80-200L är troligen mycket snabbare i AF. Om den är lik 70-200 L så är den blixtsnabb!

Men sedan också vad haft för AF inställning?; AI Servo eller One Shot? För rörliga motiv måste du ha kontinuerligt följande AF: AI Servo.

Vilken AF punkt hade du valt? Om du väljer alla punkter är det lotteri vilken kameran anser vara den som skall fokusera på. Många gör felet att ha alla AF punkter aktiva. I teorin skal kameran välja den som liger på närmaste detaljen men min erf. är att det inte fungerar i praktiken.
Välj den centrala punkten eller en i kanten oh sätt den på motivet som skall vara i fokus. Du måste alltså komponera bilden efter var AF punkten sitter. (det är därför det är lite bra med 45 punkter som i 1D serien...)

Vad jag vet så har 400D och 30D samma af-system. 350D har dock ett enklare. 5D har mer avancerat än 30D med extra dolda AF-punkter som används vid AI Servo.

80-200/2,8L är en proffsglugg som gissningsvis fokuserar snabbare.

Men det som är viktigast är att kameran är rätt inställd. Ett tips är att använda alla fokuspunkterna tillsammans med AI servo och Custom Funktion 4 som sätter på och stänger av AF med *-knappen.

Tack, jag var nästan så desperat så jag seriöst tänte på att byta upp till 30D! men nu vet jag att jag ska satsa på ett snabbt objektiv då. tack!

Fredde13 skrev:
Tack, jag var nästan så desperat så jag seriöst tänte på att byta upp till 30D! men nu vet jag att jag ska satsa på ett snabbt objektiv då. tack!

Duska nog först och främst lära dig sin kamera och hur du ställer in och använder autofokusen på bästa sätt.

Jag har svårt att tänka mig att autofokushastigheten ska vara ett större problem i detta fall.

Nja...

Sigmas 70-300 är långsam. Autofokusen är slö och även den låga ljusstyrkan inverkar på fokusens snabbhet.

Om du har möjlighet att testa med kompisens 80-200 så kan du ju själv jämföra hastigheten.

Sigmas HSM-optik är också snabb.

Mvh J O

Jag tvivlar inte på att sigmas glugg kan vara seg. Och som jag skrivit ovan så är säkert Canons 80-200/2,8 snabbare. Den känner jag till.

Ändå misstänker jag att inte objektivet är boven. Det är endast på ganska nära håll som af-hastigheten är avgörande. Det är mer vanligt med handhavandefel.

Dessutom är det rätt klokt att utesluta handhavandefel innan man springer iväg och köper nytt.

froderberg skrev:
Jag tvivlar inte på att sigmas glugg kan vara seg. ..... Det är endast på ganska nära håll som af-hastigheten är avgörande. Det är mer vanligt med handhavandefel.

.......
JAg håller med Magnus!
Jag hade en Sigma 70-300 tidiager och bytte till EF 70-200 L. Visst är Canon mycket(!) snabbare i AF, men på långt avstånd märktes det inte så mycket.

Tror absolut att AF metodiken (One Shot vs. AI Servo), slutartider, val av AF punkter mm är mycket mer avgörande i detta fall.
Jag fotograferade mycket hästhoppning med 350D och Sigma 70-300 med goda resultat. (.. men visst, 1DMIIn och EF 70-200 L är liiite bättre ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto