Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

400D + nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

SannaNielsen

Ny medlem
Hej!

Har ett bra tag tänkt att köpa en systemkamera och nu har jag äntligen börjat checka läget.

Fokus är inställt på en Canon 400D, men jag har hört att kit objektivet är ganska dåligt. Vill ha ett objektiv med bättre vidvinkel, och har fått förslag på Canon ES 17-50 men tycker det är lite dyrt.
Första systemkameran så jag är inte så haj på vad som är bra, förslag på bra objektiv?

Canons nya kit-zoom (Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS) lär vara alldeles utmärkt och extremt prisvärd: 1500 kr ungefär.

Det objektiv Sanna nämner heter alltså EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM och inget annat.
Det har en helt annan klass än kitoptiken, i alla avseenden, priset inkluderat.

Kolla den här tråden också.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=94333#post1167482

Som förslag på bra allroundobjektiv kan du titta på följande.

* Sigma 17-70/2.8-4 - fått bra kritik, skarpt med bra närgräns
* Tamron 17-50/2.8 - ljusstarkt och trevligt objektiv, inte så stort.
* Tamron 28-75/28 - inte så mycket vidvinkel, men troligen ganska billigt begagnat och är riktigt skarpt. Alla var nöjda med det för några år sedan.
* Canon 18-55/3.5-5.6 II IS - ska vara rätt bra, klart bättre än 18-55 utan IS.
* Canon 50/1.8 - billigt och trevligt. Speciellt bra om man köper till motljusskyddet.

Glömde några objektiv
* Canon 17-85 - inte så ljusstark, men bra zoomomfång och trevligt i största allmänhet, dock inte alltid lysande recenssioner från de som tittar på sista pixelns skärpa i full upplösning på skärmen. Begagnet borde det här vara riktigt billigt, ca 2500.

Om du har budget kan du ju alltid kolla in Canon 17-55/2.8 IS som är bra och trevligt på alla de vis, och dyrt. Sedan finns också Tokina 16-50/2.8, den vet jag inget om.

Kolla in recenssioner på www.eflens.com

Jag har också hört att kit-objektivet är ganska dåligt. Jag har faktiskt både hört och läst att det är helt kass.

Med det så avskydda objektivet har jag tagit bilder som publicerats i både böcker och tidningar. Det har till och med tagit en bild som Naturhistoriska haft som reklamposter på stan. Märkligt att det gått så bra när objektivet är kass.

För att bli lite mer allvarlig. Det nya kit-objektivet är klart bättre än det gamla och det går som jag skrivit ovan att ta kanonbilder med även med det gamla. Skaffa du en 400D med 18-55 IS och sätt igång. Om du senare känner att du behöver bättre kan du ju byta utan att direkt ha ruinerat dig.

ANNONS