Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
40d + 24-105 eller 5d
- Trådstartare barthel
- Start datum
bengt-re
Aktiv medlem
Nytt hus hade jag valt iaf.. Större sensor innebär ju på ett sätt lägre krav på upplösningen på objektiven - beskär man lite i slutändan så kan man överleva vinjetering och bristande kantskärpa.
24-105 4L är bra, men om det är sådär superfantasitisk ställer jag mig något tvekande till. Det är bara F4 och i området 24-50 är det direkt dåligt. 70-105 täcker du redan bra med ett vasst skarpt objektiv, så även om 24-105 4L är en välgjord bit glas så tror jag ärligt talat att den inte gör något jättelyft för din fotografering.
24-105 4L är bra, men om det är sådär superfantasitisk ställer jag mig något tvekande till. Det är bara F4 och i området 24-50 är det direkt dåligt. 70-105 täcker du redan bra med ett vasst skarpt objektiv, så även om 24-105 4L är en välgjord bit glas så tror jag ärligt talat att den inte gör något jättelyft för din fotografering.
Makten
Aktiv medlem
5D alla gånger. Efter att ha bytt till FF själv så är jag helt såld. Jag ser ingen teknisk fördel med det mindre sensorformatet alls, så länge man inte håller på med väldigt långa teleobjektiv. Och så kostnaden förstås, men om du syftar på en "gammal" 5D så finns den ju billigt och bra på begagnatmarknaden.
----------------------------
Det beror på vilka aspekter man avser. Menar du hörnskärpa och vinjettering så har du rätt, men för skärpan i mitten är det precis tvärtom.En FF ställer större krav på dina objektiv, pga av den stora sensorn.
gedjan
Aktiv medlem
5D alla gånger. Efter att ha bytt till FF själv så är jag helt såld. Jag ser ingen teknisk fördel med det mindre sensorformatet alls, så länge man inte håller på med väldigt långa teleobjektiv. Och så kostnaden förstås, men om du syftar på en "gammal" 5D så finns den ju billigt och bra på begagnatmarknaden.
Det beror på vilka aspekter man avser. Menar du hörnskärpa och vinjettering så har du rätt, men för skärpan i mitten är det precis tvärtom.
Det var precis dessa två jag syftade på, som jag läst mig fram till då jag inte har någon erfarenhet av FF ännu...
jac38
Aktiv medlem
Då går jag mot strömmen och föreslår det motsatta. Jag förstår inte hur man kan vilja ta ett steg tillbaka i utvecklingen för att få en fullformatkamera. Den är rent tekniskt efter 40D och arbetar man inte professionellt som fotograf finns väl ingen anledning att behöva fullformat. Inte heller finns det någon inbyggd blixt i 5D och även om jag vanligtvis använder en extern blixt är det skönt att kunna fälla upp den inbyggda för snabba "ögonblicksbilder" man annars missar ibland. Inte eller fungerar alla objektiv på marknaden vilket endast komplicerar inköpslistan. Dessutom lär ju finnas en bra orsak att 24-105 4L är ett av dom allra dyraste zoom objektiven på begagnad marknaden...
MVH
Jacob
MVH
Jacob