Annons

40D och väderskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hembygdsfotografen

Aktiv medlem
Har en 40D med diverse objektiv inkl ett 24-105L som med filter skall vara hyfsat väderskyddat. Min fråga är hur kameran klarar sig vid lite duggregn eller liknande. Har noterat att inte många systemkameror syns på stan då fukten lägger sig, (förutom Pentax då), men vi Canonister, hur skyddade är vi. Några erfarenheter av 40D o regn?

Har en 40D med diverse objektiv inkl ett 24-105L som med filter skall vara hyfsat väderskyddat. Min fråga är hur kameran klarar sig vid lite duggregn eller liknande. Har noterat att inte många systemkameror syns på stan då fukten lägger sig, (förutom Pentax då), men vi Canonister, hur skyddade är vi. Några erfarenheter av 40D o regn?

Jag har en 50D men de är liksom samma skal. Och regn är inga problem om du har objektiv som är tätade. vilket 24-105L är.
Dock Är det som alla saker, man ska ändå tänka på vad man utsätter dem för, regnar det, torka av det då och då för att försäkra dig om att inget händer. Men har du vädertätat hus och glugg så är chansen väldigt liten att de tar skada, såvida du inte dränker grejerna.
Det är min uppfattning.

Mvh Patrik

Finns ingen tätning om det är det du menar. Du gör det på egen risk. Inte hört talas om någon som fått sin Canon förstörd genom regn ännu.

7D saknar några tätningar vid t.ex. minneskortsluckan, men glad är jag ändå. Tre timmar i snöslask och den håller ännu.

Tackar för era synpunkter. Hade för mig att man tätat 50D lite bättre än 40D men visst skall man vara försiktig. Det jag undrar är nog hur försiktig. Jag vill ju inte sluta fota bara för lite regndroppar.

Tackar för era synpunkter. Hade för mig att man tätat 50D lite bättre än 40D men visst skall man vara försiktig. Det jag undrar är nog hur försiktig. Jag vill ju inte sluta fota bara för lite regndroppar.
Går det så går det brukar mitt motto vara. Fyra gånger har jag fotograferat med mitt icke-vädertätade objektiv i regn. Två gånger har jag lyckats fylla hela med kondens för den delen med. Enda felet är att den har en hel del damm innanför frontlinsen, men annars fungerar den bra.

Finns ingen tätning om det är det du menar. Du gör det på egen risk. Inte hört talas om någon som fått sin Canon förstörd genom regn ännu.

7D saknar några tätningar vid t.ex. minneskortsluckan, men glad är jag ändå. Tre timmar i snöslask och den håller ännu.

Jag tycker det ser ut som det sitter en tätning på 7D vid minneskortluckan ??

Om 40D så hade jag min ute i diverse olika väder som snö och regn inget extrem väder men den klarade det utan att det tog död på den men till slut efter en massa massa bilder gav slutaren upp :p

Men som nån sa innan så skall man väl alltid tänka lite på vad man gör med sakerna och skall man ha sin kamera i extrem väder så kanske en EOS 1:A är att föredra :)

Du har labyrinttätning upptill.
Min 40D drabbades av tillfällig förvirring efter ett rätt häftigt regn för några år sedan. Men den kvicknade till igen efter några timmar under tak.

Därför att det är inte så korkade på Canons konstruktionsavdelning som somliga vill ha det till. Rörelsen upptill går längs tätningen, när du trycker in luckan för att låsa den. En sådan rörelse skulle med tiden slita upp tätningen. De fluffiga tätningarna går bra att använda där luckan landar över hela tätningen samtidigt, men passar sämre när rörelsen är längs tätningen.

Jag vet förstås inte - jag jobbar inte på Canons konstruktionsavdelning. Men maskinkonstruktör/-utvecklare är jag, så lite hum har jag.

Därför att det är inte så korkade på Canons konstruktionsavdelning som somliga vill ha det till. Rörelsen upptill går längs tätningen, när du trycker in luckan för att låsa den. En sådan rörelse skulle med tiden slita upp tätningen. De fluffiga tätningarna går bra att använda där luckan landar över hela tätningen samtidigt, men passar sämre när rörelsen är längs tätningen.

Jag vet förstås inte - jag jobbar inte på Canons konstruktionsavdelning. Men maskinkonstruktör/-utvecklare är jag, så lite hum har jag.
Tack, det underlättade. Nu är bara frågan kvar om det klarar hålla vatten ute. Jag berättade för en ur personalen hos Intervison att jag dränkt kameran i slask åtskilliga gånger, och han tyckte inte jag var klok då 7D inte hade några gummipackningar som 1D.

Jag har ett flertal kameror med den konstruktion som du dömer ut.
Bland annat en kamera som är gjord för att användas UNDER vatten.
Och störst rörelse lär du väl ändå ha i bakkant av tätningen.
Skulle det vara så att tätningsrna slits så får man väl byta, hellre det än att vattenfylla kameran.
Maskiningenjör med lite hum :)

Micke.

Det beror ju på vilket material man har i packningen. En undervattenskamera lär ha tåligare packningar än fluffet de sätter i exempelvis en 7D.

Hej!

Min 40D fick också tillfällig sinnesförvirring efter ett störtregn i thailand och då hängde ändå kameran under regnskyddet på en barnvagn men uppenbarligen regnade det underirån också. Den fick fnatt och knäppte bilder av sig själv tills jag stängde av den. Men efter att legat öppen i solen under några timmar så var den som normal igen och har så varit sen dess (ca ett år).

Mvh Emil

Min tog in vatten vid joysticken på baksidan. Allt annat fungerade, men inte den.
Sådana störtskurar är tydligen bara utländska? Min fick fnatt i Lynchburg, Tennessee. Och nä, det var inte jag som fick fnatt, om nu någon som vet vad man tillverkar där skulle tro det!

Hej!

Min 40D fick också tillfällig sinnesförvirring efter ett störtregn i thailand och då hängde ändå kameran under regnskyddet på en barnvagn men uppenbarligen regnade det underirån också. Den fick fnatt och knäppte bilder av sig själv tills jag stängde av den. Men efter att legat öppen i solen under några timmar så var den som normal igen och har så varit sen dess (ca ett år).

Mvh Emil

Verkar som att ni är fler som upplevt kamerans självläkande krafter :)
Uppenbarligen klarar den lite normala regndroppar utan att jag behöver få panik. Jag brukar ha några vanliga plastpåsar i fickan om det ser mörkt ut på himlen och jag inte vill släpa på en väska. Tar hål i botten på påsen o drar över objektivet. Har funkat bra hittills. Roligt att få så många synpunkter!

/Krister

ANNONS
Götaplatsens Foto