Annons

40D tilt/shift tyst läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Läst på många ställen och på canons cpn video att man inte ska ha tyst läge på när man har tilt/shift glugg på kameran. Varför ska man inte ha tyst läge på?

Det där reagerade jag också på. Det är tydligen lättare att fokusera med Live View om man använder tilt/shift-optik.

Och Canon skriver själva "Silent mode Live View shoot"

Kan det vara så att "Silent mode" är ett annat sätt nämna att man fotograferar med Live View?

Joel Höglund skrev:
Det där reagerade jag också på. Det är tydligen lättare att fokusera med Live View om man använder tilt/shift-optik.

Och Canon skriver själva "Silent mode Live View shoot"

Kan det vara så att "Silent mode" är ett annat sätt nämna att man fotograferar med Live View?
Vad jag hört blir exponeringen konstig om man har live wiev och silent mode.
Kolla under liev view

Det har väl med ljusmätningen att göra. När T/S-objektiv är tiltade eller shiftade ger inte ljusmätaren rätt mätvärde.

Undrar förresten om mitt påstående är relevant. När man använder T/S-objektiv är man i 99.9% i M-läget: man ställer in rätt tid och bländare innan man vrider på tilt eller shift. Så jag förstår inte hur silent-läget ska kunna påverka inställningarna.

Med Live View kan man få ett levande histogram, så exponeringen kan inte vara något problem.

kpt skrev:
Undrar förresten om mitt påstående är relevant. När man använder T/S-objektiv är man i 99.9% i M-läget: man ställer in rätt tid och bländare innan man vrider på tilt eller shift. Så jag förstår inte hur silent-läget ska kunna påverka inställningarna.
Det kanske finns några point and shoot fjortisar med 40D och tilt/ shift optik.
Det går med tilt/shift med av på 30D.

Bilagor

• 24866_1195319524.jpg
    24866_1195319524.jpg
    43.9 KB · Visningar: 207
ANNONS
Götaplatsens Foto