Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430 EX, några frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Nyligen införskaffad, har uppstått ett par frågetecken dock:

1) När man kör ETTL och fokuserar med kameran kommer avståndsinformation upp i displayen på blixten. Vad säger den egentligen?

2) Kopplat till första frågan: Om displayen ex. säger 18m, menar den då att avståndet bör vara det för att exponeringen skall bli korrekt? Så kan det väl inte vara...

1. Hur långt blixten räcker vid den valda bländaren, om man inte räknar inte omgivningsljuset alltså.

2. Om du kanske har zoominställning 80mm och f/5.6 och blixten säger 18m så betyder det att om det är helt mörkt och du tar ett kort så blir det korrekt exponerat på upp till 18m. Är det kortare än så, så minskar blixten styrkan.

Så har iaf jag fattat det.

Blixten har ju en actionsradie inom vilken bilden kan bli rätt exponerd genom att blixten ger rätt mängd ljus.

Genom att automatiken kan reglera uteffekten på blixten kan blixten ge rätt mängd ljus på olika avstånd. Inom vilka avstånd indikerar blixten med olika långa steck.

När du gör blixten i manuellt läge finns bara ett avstånd som ger rätt exponering. Då får man istället ställa ner effekten för att få andra avstånd.

En till fråga: Vad är modeling flash för funktion?

Läste att det skulle finnas på 430 EX, men hittar ingen sån inställning...Hur kommer man åt den?

Antar att du menar funktionen att blixten "lyser" (egentligen blinkar den väldigt snabbt). Det får du fram genom att trycka på nerbländningsknappen på kameran (sitter nedanför knappen för att ta loss objektivet).

Hur rekommenderar ni att man ställer in blixten vid upplättnad utomhus i dagsljus?

Jag körde bara blixten på High speed sync och full TTL. Men det blev aningen stark upplättnad tyckte jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto