Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430EX zoomar inte rätt.

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
jag hämtade min 430EX idag och den zommar inte efter efter brännvidsfärlängningen bara efter den bränvidden som dne är inställd på.
Hur ställer jag in den så att den zoomar efter cropfaktorn?

På min 430ex står det zoom 24 på blixten från 20 till 24 på objektivet, sen blir det 28 på blixten från mellan 24-28 till strax under 35 på objektivet då den visar 35 resten av vägen. (17-40 obj på 40D)

Däremot så hörs det att blixten justerar zoomen flera gånger "på vägen" trots att det inte byter texten, räckvidden som anges däremot ändras så det tyder ju på att den faktiskt ändrar zoom. Kanske är det så att den korrigerar för crop men ändå skriver ut samma ungefär som står på objektivet?

Hittade en liknande diskussion på dpreview:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=15516987

Läste hur det var tänkt i manualen när jag köpte blixten men nu har den (manualen) gömt sig.

Edit: Fick en snilleblixt och testade. Med 50mm objektiv och autozoom är räckvidden 18m, men om jag byter till manuell zoom och 50mm så är räckvidden 13m. Vilket då borde innebära att den korrigerar för cropfaktor men inte skriver ut det i zoomvärde eller tänker jag snett?

Senast ändrad:
Lysmask skrev:
På min 430ex står det zoom 24 på blixten från 20 till 24 på objektivet, sen blir det 28 på blixten från mellan 24-28 till strax under 35 på objektivet då den visar 35 resten av vägen. (17-40 obj på 40D)

Däremot så hörs det att blixten justerar zoomen flera gånger "på vägen" trots att det inte byter texten, räckvidden som anges däremot ändras så det tyder ju på att den faktiskt ändrar zoom. Kanske är det så att den korrigerar för crop men ändå skriver ut samma ungefär som står på objektivet?

Hittade en liknande diskussion på dpreview:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=15516987

Läste hur det var tänkt i manualen när jag köpte blixten men nu har den (manualen) gömt sig.

Du har nog rätt tack för svaret.

Robin Gyllander skrev:
jag hämtade min 430EX idag och den zommar inte efter efter brännvidsfärlängningen bara efter den bränvidden som dne är inställd på.
Hur ställer jag in den så att den zoomar efter cropfaktorn?

Nu kan jag säkert ha fel, men det tror jag inte.

Alltså, en brännvidd är en brännvidd, punkt slut.

24mm är 24mm så enkelt är det, sedan om du ahr sk cropfaktor spelar ju ingen roll. 24mm är 24mm på en fullformatare eller en 400D eller 40D osv.

Re: Re: 430EX zoomar inte rätt.

Kalle_B skrev:
Nu kan jag säkert ha fel, men det tror jag inte.

Alltså, en brännvidd är en brännvidd, punkt slut.

24mm är 24mm så enkelt är det, sedan om du ahr sk cropfaktor spelar ju ingen roll. 24mm är 24mm på en fullformatare eller en 400D eller 40D osv.

Vitsen med korrigering av zoom på blixten är nog att inte belysa det som i slutänden inte syns på grund av beskärningsfaktorn om jag får gissa.

(För tydlighetens skull: Motsäger alltså inte ditt brännviddsresonemang utan kompletterar med tanken om kompensation i blixt.)

jag har själv en 430EX och den zoomar och har sig, men jag har aldrig funderat (brytt) mig om ifall den tar hänsyn till sk cropfaktorn eller inte.

Ponera att den inte gör det så innebär det ju att den isåfall ger lite för lite ljus på bilden vilket jag inte har något emot, brukar ofta tom ställa ner blixteffekten själv ganska mycket.

Så här är det:
Brännvidden är densamma även på en crop-kamera. Blixten kommer alltså inte att ange ett annat värde än vad objektivet faktiskt har.

Däremot så kommer det upp en liten symbol bredvid brännviddsangivelsen (ser ut som en liten rektangel med en ännu mindre rektangel inuti) som indikerar att blixten sitter på en crop-kamera och att blixtens utlysningvinkel är anpassad till det.

Jag tror i alla fall att symbolen kommer upp ävnen på 430EX (har lånat ut min, så jag kan inte kolla). Den finns i alla fall på 580 ex.

Dessutom måste kameran vara en 20D eller senare modell för att blixten skall fatta att den sitter på crop-kamera.

Och exponeringen blir rätt i vilket fall.

tobias.e skrev:
Så här är det:
Brännvidden är densamma även på en crop-kamera. Blixten kommer alltså inte att ange ett annat värde än vad objektivet faktiskt har.

Däremot så kommer det upp en liten symbol bredvid brännviddsangivelsen (ser ut som en liten rektangel med en ännu mindre rektangel inuti) som indikerar att blixten sitter på en crop-kamera och att blixtens utlysningvinkel är anpassad till det.

Jag tror i alla fall att symbolen kommer upp ävnen på 430EX (har lånat ut min, så jag kan inte kolla). Den finns i alla fall på 580 ex.

Dessutom måste kameran vara en 20D eller senare modell för att blixten skall fatta att den sitter på crop-kamera.

Och exponeringen blir rätt i vilket fall.

Jag ser triangeljn och har en 30D
Så nu när mysteriet är löst har ni några tips hur man använder tvålkopp aka omnibounce?

Jag har prövat att bygga ett supermacro och när jag prövade med blixten så kunde den lysa upp. Hur kan dne göra det när objektive tär i vägen och dte typ bara är 3 cm från objektivets ände till motivet?
Jag som trodde att man var tvungen att använda ringblixt till macrofoto.

Jag får inte till det me domnibuncern riktigt får inte så bra bilder jag tror att man ska få, hur ska jag köra med omnibuncer? Ska jag dra fram vidvinkel skivan när jag kör med bouncer?

Själv använder jag inte omnibouncer, tycker det är lättare och lika bra att rikta blixten mot en vägg eller taket för att sprida ljuset, eventuellt med en vit liten skiva eller handen bakom blixten för att styra lite mer ljus framåt.

Men i alla fall, du behöver inte använda vidvinkelskivan under bouncern, det stjäl bara ljus. De flesta som har omnibounce brukar vinkla den snett uppåt/framåt för att en del ljus skall träffa objektet direkt och en del skall studsa ner från taket.
Om du är utomhus eller det är mycket högt i tak, så kommer inget ljus att studsa tillbaks och omnibouncern gör inte längre någon nytta (den äter bara batterier eftersom bara en liten del av blixtljuset hamnar på objektet och blixten får jobba hårdare).
Dessutom bör väggar och tak i omgivningen ha neutrala färger, annars kommer ljuset som studsar tillbaks att vara färgat.

tobias.e skrev:
Själv använder jag inte omnibouncer, tycker det är lättare och lika bra att rikta blixten mot en vägg eller taket för att sprida ljuset, eventuellt med en vit liten skiva eller handen bakom blixten för att styra lite mer ljus framåt.

Men i alla fall, du behöver inte använda vidvinkelskivan under bouncern, det stjäl bara ljus. De flesta som har omnibounce brukar vinkla den snett uppåt/framåt för att en del ljus skall träffa objektet direkt och en del skall studsa ner från taket.
Om du är utomhus eller det är mycket högt i tak, så kommer inget ljus att studsa tillbaks och omnibouncern gör inte längre någon nytta (den äter bara batterier eftersom bara en liten del av blixtljuset hamnar på objektet och blixten får jobba hårdare).
Dessutom bör väggar och tak i omgivningen ha neutrala färger, annars kommer ljuset som studsar tillbaks att vara färgat.

Då har jag bränt 300 spänn åt helvete. Jag tycker skälv att ljuset blir bäst om man slår den i taket och har ett spelkort på baksidan av blixten. Finns det någon gång jag kan ha nytta av den?

Den är bra som extra kaffemugg på fotoutflykter (det brukar ju bara vara en mugg med termosen). Ger dessutom en varmtons-effekt på bouncern som kan påverka andrahandsvärdet om du vill sälja den:)

tobias.e skrev:
Den är bra som extra kaffemugg på fotoutflykter (det brukar ju bara vara en mugg med termosen). Ger dessutom en varmtons-effekt på bouncern som kan påverka andrahandsvärdet om du vill sälja den:)

Tyvärr dricker jag inte kaffe.

ANNONS
Götaplatsens Foto