Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50/1.8 MkII vs 50/1.8 MkI. Skillnad i skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Har tröttnat lite på den kassa fokusringen på 50/1.8II och att den saknar avståndsskala, så jag funderar på att skaffa ett MkI istället.

Skiljer det något i optisk kvalitet mellan dessa?

Hmm... Hade hoppats på ett snabbt svar.

Behöver egentligen bara veta om det skiljer nåt i den optiska konstruktionen vill säga. Det jag vill vara säker på är väl främst att 50/1.8I inte är sämre än 2:an.

Någon?

Kan bara säga att fokusringen på MkI inte är mycket bättre. Ska du fokusera manuellt är det 50/1.4 som gäller. Den ska vara lite skarpare också :)

Kan bara hålla med om att vill man ha bättre kvalite och kännsla på objektivet får man nog titta på 50/1,4 USM
Grymt nöjd med det själv.

Ok, tack för svaren. Jo, jag vet att 50/1.4 står lite högre men det kostar även ca 3 gånger mer så det får bli en senare historia. Bryr mig inte så mycket om att det är plastigt eller att det inte har USM, utan det eftersom jag oftast fokuserar manuellt är det fokusringen som är det viktiga. Och där har jag lessnat på MkII, man får ju i princip vara framme och kladda på linsen för att få grepp om den. Den sitter betydligt bättre till på MkI.

köp en etta du , mycket bättre bygt än tvåan . optiskt likvärdig . om jag inte minns fel så har inte tvån någon filtergänga heller ? kan ha fel men ettan har det i alla fall =)

skägga skrev:
köp en etta du , mycket bättre bygt än tvåan . optiskt likvärdig . om jag inte minns fel så har inte tvån någon filtergänga heller ? kan ha fel men ettan har det i alla fall =)
Jodå, mk2 har filtergänga, 52mm.

om jag inte är ute och cyklar har jag för mig att uppbyggnaden av linselement inte alls är likadan... kanske är det ett par bländarlameller som skiljer eller något... kommer inte ihåg men denna papperstiger tycker sig ha läst något om just detta...

hailstorm skrev:
om jag inte är ute och cyklar har jag för mig att uppbyggnaden av linselement inte alls är likadan... kanske är det ett par bländarlameller som skiljer eller något... kommer inte ihåg men denna papperstiger tycker sig ha läst något om just detta...

Och detta skulle då kunna innebära en viss skillnad i bokeh då kanske? Vore ju inte helt fel...

Jag har sett ett test där mark I var skarpare men skillnaden var liten och syntes mest på största öppning.

Jag har för tillfället både en 50 mm MK I och en 50 mmm MK II och har gjort en snabb jämförelse mellan objektiven. Jag kunde inte se någon skillnad rent optiskt, byggkvaliteten är mycket bättre på MK I, fokuseringen är något snabbare och låter lite mindre på MK II.

Nu ska jag fortsätta fredagskvällen med att njuta av en riktigt bra film!

Chasid skrev:
Jag har för tillfället både en 50 mm MK I och en 50 mmm MK II och har gjort en snabb jämförelse mellan objektiven. Jag kunde inte se någon skillnad rent optiskt, byggkvaliteten är mycket bättre på MK I, fokuseringen är något snabbare och låter lite mindre på MK II.

Nu ska jag fortsätta fredagskvällen med att njuta av en riktigt bra film!

JUST DET!!! Det var ju ffs fokusmotorn som skiljde... thanks to you mikael good.

ANNONS