Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
50-tals Retro foto
- Trådstartare fredrikru
- Start datum
Måns H
Aktiv medlem
Jag började fotografera i slutet på femtiotalet och tyckte att TriX eller Ilford HP3/IlfordHP5 var en välsignelse då de kom. De tidigare långsamma finkorniga passade inte mig alls.
Efter de snabba filmernas genombrott blev det s a s två skolor, den ena kornig och lite råare, den andra jobbade vidare för att få maximal finkornighet och mjuk finstämd gradation.
Jag använde D76 eller Rodinal som framkallare, det var det vanligaste då.
Kameraval betyder också något. Rolleiflex med sina kvadratiska skarpa bilder med perspektivet från strax under naveln känner man på nåt sätt igen, (fast Hasselblad har ju samma format 6x6). Kolla Irving Penns bilder!
Kodachrome I var väl en diafilm som inte tillverkas längre, med ASA 25 var den för långsam.
Efter de snabba filmernas genombrott blev det s a s två skolor, den ena kornig och lite råare, den andra jobbade vidare för att få maximal finkornighet och mjuk finstämd gradation.
Kameraval betyder också något. Rolleiflex med sina kvadratiska skarpa bilder med perspektivet från strax under naveln känner man på nåt sätt igen, (fast Hasselblad har ju samma format 6x6). Kolla Irving Penns bilder!
Kodachrome I var väl en diafilm som inte tillverkas längre, med ASA 25 var den för långsam.
bah_tss
Avslutat medlemskap
S/V el Färg?
Färg:
Jag skulle nog pröva med Kodak 400 Nc, ganska dämpade toner, sen skulle jag mixtra med framkallningen, typ -1 el -2 stegs underframkallning. Blir lite blaskigare o mer pastelliga färger. Kanske överexponera nått steg också..
S/V:
Tri-x och rodinal är en helt grym kombo, testa den. Ger skarpt korn, kanske inget för småbild, men kör du MF är det helt lugnt.
Jag har soppat min i 1:50 blandning...underbart!
Kolla Dev.chart för tider.
http://www.digitaltruth.com/devchart.html
Färg:
Jag skulle nog pröva med Kodak 400 Nc, ganska dämpade toner, sen skulle jag mixtra med framkallningen, typ -1 el -2 stegs underframkallning. Blir lite blaskigare o mer pastelliga färger. Kanske överexponera nått steg också..
S/V:
Tri-x och rodinal är en helt grym kombo, testa den. Ger skarpt korn, kanske inget för småbild, men kör du MF är det helt lugnt.
Graal
Avslutat medlemskap
Fotopapper med varm ton i basen var vanligare på 50-talet. Idag finns väl endast Forte Polywarmtone 17 med varm, elfenbensbas. Ofta användes det till porträtt men även landskap. Landskapsbilder fotograferade med orange-, eller gulfilter, så att molnen framträder tydligare, var nog också vanligare och det behövs ingen speciell film för det. Filmen har nog mindre betydelse för att få fram 50-talskänsklan. Man använde ju mycket mellanformat då, typ Rolleiflex, Rolleicord m.fl och då framträdde inte kornen särskilt mycket ens med grovkornigare film. Bilder med lite mjukare toner tror jag döremot var på modet.
Mellanformat (typ Rollicord/Rolleiflex), gul- eller orangefilter-, Forte Polywarmtone 17 samt mjuk kopiering tror jag är ett bra recept för att få fram 50-talskänslan.
Mellanformat (typ Rollicord/Rolleiflex), gul- eller orangefilter-, Forte Polywarmtone 17 samt mjuk kopiering tror jag är ett bra recept för att få fram 50-talskänslan.
fredrikru
Aktiv medlem
Måns H skrev:
Jag började fotografera i slutet på femtiotalet och tyckte att TriX eller Ilford HP3/IlfordHP5 var en välsignelse då de kom. De tidigare långsamma finkorniga passade inte mig alls.
Jag har en Zeiss Ikon Nettar inköpt 1959 som jag hadde tänkt att andvända men problemet är att jag har aldrig lyckats rulla 120 film på spiral till min Paterson dosa. Får skaffa mig övningsfilm.
Har orginal Agfa Rodinal liggande som kanske fungerar. Får testa den någon dag men jag får skaffa ett måttglas som är anpassat för att blanda dom volymerna. Jag har bara framkallat en rulle i Rodinal och jag tyckte att den blev för grov korning. Men med 120 film så är det problemet löst.
Plåtade en rulle Kodakrome i våras och den har sin speciella känsla med den gula påsen som man sen postade filmen i till Schweitz. Har fått massa gamla Kodakrome bilder från 40 talet och där är kvaliten mycket bra.
TriX på 120 spoole kan man lätt hitta i affärerna.
// Fredrik
fredrikru
Aktiv medlem
Re: S/V el Färg?
Ska prova TriX och Rodinal men jag vet inte ritkgt har jag ska få på 120 film på spiralen.
Låter spännande att mixtra med Kodak 400Nc som jag aldrig har testat tidigare. Är lite ute efter dessa pastellfärger. Oki. Får plåta filmen som den vore 100Asa eller 200Asa och framkalla den efter det och se vad det blir för resultat. Oj. Finns bara att köpa i 5-pack...
// Fredrik
bah_tss skrev:
Färg:
S/V:
Ska prova TriX och Rodinal men jag vet inte ritkgt har jag ska få på 120 film på spiralen.
Låter spännande att mixtra med Kodak 400Nc som jag aldrig har testat tidigare. Är lite ute efter dessa pastellfärger. Oki. Får plåta filmen som den vore 100Asa eller 200Asa och framkalla den efter det och se vad det blir för resultat. Oj. Finns bara att köpa i 5-pack...
// Fredrik
Måns H
Aktiv medlem
Spiralen var eländig!
Jag körde bara småbild men kommer ihåg vad svårt det var att få in filmen i spåren, särskilt om de inte var snustorra, då lyckades jag aldrig.
Då fanns ett alternativ, en plastremsa med knottror utefter kanterna. Man använde den som mellanlägg, enkelt o bra. Vet inte om det finns till mellanformatsfilm.
Jag har köpt en gammal Zeiss Ikon 6x9 Tessar, tar bra bilder dom gånger jag får till exponering o bildutsnitt OK. Lämnar bort för framkallning. Ingen speciell 50-talskänsla. Tror mer på Rolleiflex för sådan.
Jag körde bara småbild men kommer ihåg vad svårt det var att få in filmen i spåren, särskilt om de inte var snustorra, då lyckades jag aldrig.
Då fanns ett alternativ, en plastremsa med knottror utefter kanterna. Man använde den som mellanlägg, enkelt o bra. Vet inte om det finns till mellanformatsfilm.
Jag har köpt en gammal Zeiss Ikon 6x9 Tessar, tar bra bilder dom gånger jag får till exponering o bildutsnitt OK. Lämnar bort för framkallning. Ingen speciell 50-talskänsla. Tror mer på Rolleiflex för sådan.
Graal
Avslutat medlemskap
För tusan, det är inte i första hand filmen och kameran det hänger på. Det är mörkrumsarbetet och materialet där. Mina 50-talskameror med Efke R50 film ger inte någon automatisk 50-talskänsla. Inte vad jag märkt i alla fall. Tror man kan få lika mycket 50-talskänsla med en T-Max 400 i en ny kamera, bara man kopierar på rätt sätt. Men vad är 50-tals-känsla? Trodde det var bilderna det gällde, inte negativen eller känslan när man fotar? Visst, lite mer överstrålning ger ju optiker utan eller med enkel antireflexbehandling i motljus t.ex. men annars är det nog i mörkrummet man får fram känslan mest?
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
för att rulla upp 120 film på en paterson spole:
se till att du har helt torra händer och att spolen är snustorr. Du kan även göra rent spolen med en (ny) tandborste.
Ta bort förseglings tejpen, rulla ut ca 30cm film klipp hörnen runda riv bort 30 cm av pappret
ta tag i filmänden och dra in i spolens upptag, sedan drar du in med mjuka rörelser. Klipp loss filmänden från skyddspappret.
Filmen ska spolas in med emulsionsidan uttåt.
Det är inte så svårt utan det handlar om att vara mjuk på hand och inte trycka ihop paterssonspolen.
se till att du har helt torra händer och att spolen är snustorr. Du kan även göra rent spolen med en (ny) tandborste.
Ta bort förseglings tejpen, rulla ut ca 30cm film klipp hörnen runda riv bort 30 cm av pappret
ta tag i filmänden och dra in i spolens upptag, sedan drar du in med mjuka rörelser. Klipp loss filmänden från skyddspappret.
Filmen ska spolas in med emulsionsidan uttåt.
Det är inte så svårt utan det handlar om att vara mjuk på hand och inte trycka ihop paterssonspolen.