Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50mm 1.4 eller 1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag ska köpa ett Nikon 50mm objektiv. Jag fotar väldigt mycket ute i naturen i mörker. ex lägereldar eller folk i lyktsken osv. Vill även kunna ta bilder inomhus utan att använda blixten.

Frågan är bara om jag ska köpa 1.8 eller 1.4, det finns budget för båda men det skiljer ju en hel del i pris. Jag vill ha ett objektiv som jag kan använda lääänge. Hur mycket mörkare kan det vara med 1.4 än med 1.8? Har kännt på 1.4 och gillar tyngden.

Jag kör med Nikon D70.

Mvh
Anders

dumbo skrev:
För att svara på 50/1.4 vs 50/1.8 så har 1.4:an dålig kontrast helt vidöppen.

På f/1.8 är den något skarpare än 1.8:an och så förblir det till f/4 där 1.8:an går om i skärpa, vad gäller centrumskärpa. Vad gäller kantskärpa så är, svjv, 1.8:an bättre genom hela registret.

JAG tycker inte att 1.4:an är värd merkostnaden.

För "allmänfotografering" tycker jag definitivt att 50mm är för långt, men det passar rätt bra för porträtt.

Om jag var tvungen att välja antingen eller skulle det bli 30-35mm framför 50mm, om det är en glugg som är lite mer "allround" som efterfrågas.

Jag har ju ett 18-70 som jag tycker funkar super som allround...kanske ska satsa på 1.8 och köpa nytt objektiv om några år om man inte är nöjd.

om man frågar såhär istället, när kan jag behöva 1.4 istället för 1.8 alltså för ljusets skull

Om man säger så här: Om du får 1/30 sek i slutartid med f/1,8 så får du 1/50 sek med f/1,4.

1,4 har man liksom inte mycke nytta av, det blir så väldigt kort skärpedjup.

Jag har ett 85/1,4, men det var mest kul grej i början, numera går jag sällan under 2,8.

enligt Ken Rockwell så ska man köpa 1,8'an ..han säger att den är både bärrte och billigare..

varför den är bättre minns jag inte riktigt.. kika på Ken's sida vettja

www.kenrockwel.com om jag inte missminner mig ;)

Ni glömmer en viktig sak beträffande ljusstyrkan.
Du fâr en ljusare sökare och en mer precis AF.
Dessutom är skärpan nästan alltid bäst med optiken nerbländad ett eller tvâ steg.
Börjar du dâ pâ 2,8 hamnar du pâ 4 eller 5,6.
Med 1,4 / 1,7 är du pâ 4 efter tvâ steg.
att välja meelan 1,4 eller 1,8 är mer beroende pâ optikens övriga egenskaper, men väljer man med 2,8 / 4.0 optik i leken sâ är valet klart tycker jag.

Det lutar nog åt att köpa 1.8
I och med att det mest är mörkerbilder så är inte skärpan sådär superduperviktig, viktigare är att det funkar att ta bilder med hyffsat snabb slutare. Tror att det räcker med 1.8 i det fallet.

En sista variabel. Om man nu skulle köpa en mellanringssats för macro och koppla på, finns det då nån stor poäng med 1.4, eftersom man förlorar en del ljus. Kommer ju ändå inte att köra bländare under 2.8 antar jag för skärpedjupets skull..klarar man detta med 1.8 också?

_pin skrev:
Det lutar nog åt att köpa 1.8
I och med att det mest är mörkerbilder så är inte skärpan sådär superduperviktig, viktigare är att det funkar att ta bilder med hyffsat snabb slutare. Tror att det räcker med 1.8 i det fallet.

wtf?

nikon 50mm 1:1,8 är ett av de skarpaste nikon har..

hehe...kan förstå att det lät lite flummigt ;)

det jag menade var nog att det lutar åt 1.8 för priset och att alla säger att det är bättre :)

men om det samtidigt innebär att jag inte kan ta foto i extremt svagt ljus (alltså inte nightvision men i ex. fotogenlykte sken) och att jag inte kan köra mellanringar för att jag förlorar för mycket ljus så är kanske 1.4 ett bättre alternativ.
där menade jag att det är viktigare att kunna ta snabba bilder i dåliga förhållanden än att det blir superskarp, jag menar det kvittar om svärtan är skarp ;)

Jag känner att jag kan lite för lite om vad skillnaden i ljusstyrka blir. Får väl börja med 1.8 och om den dagen kommer när jag känner mig begränsad så har jag iofs möjlighet att låna 1.4 och känna skillnaden.

_pin skrev:
hehe...kan förstå att det lät lite flummigt ;)

det jag menade var nog att det lutar åt 1.8 för priset och att alla säger att det är bättre :)

men om det samtidigt innebär att jag inte kan ta foto i extremt svagt ljus (alltså inte nightvision men i ex. fotogenlykte sken) och att jag inte kan köra mellanringar för att jag förlorar för mycket ljus så är kanske 1.4 ett bättre alternativ.
där menade jag att det är viktigare att kunna ta snabba bilder i dåliga förhållanden än att det blir superskarp, jag menar det kvittar om svärtan är skarp ;)

haha jag fattar.. det låter vettigare ;D

Jag tycker att det är andra aspekter än skärpan och ljusstyrkan som bör avgöra vilken man köper.
Mina kommentarer rör Nikons AF50/1,8D och AF50/1,4D.

Skärpan är bra på båda.
Ljusstyrkan är bra på båda.
Priset är inte dyrt på någon, men 1,8 är billig.

En viktig aspekt på 1,8 är att frontlinsen är så kraftigt försänkt att man inte behöver extra motljusskydd. Det objektivet är ett mycket litet objektiv.

1,8 är dåligt byggt. Det glappar rejält mellan främre halvan och bakre halvan av objektivet. När man fokuserar manuellt eller håller i objektivet så hoppar bilden fram och tillbaka som på ett tilt-objektiv. Det är störande när man fotograferar.

Mitt tips är:
Har du inte råd med 1,4 så köp 1,8.
Har du det viktigaste kriteriet att objektivet ska vara litet så köp 1,8.
Annars köp 1,4.

/Erik

Vistt är den billig...

men det känns lite tråkigt.
50mm är ju trots allt 75 mm på de flesta kameror idag.
Kanske skulle köra en vidvinkel istället för att få med mer vid lägerelden. Du lär nog klara dig gott på en 2.8 o visst skiljer det någon 1000ing eller 2 men det kanske det kan vara värt.
Jaghar en 50mm 1.8 men jag använder den inte i närheten så mycket som jag trodde att jag skulle göra.
Det är en bra glugg, men inget mirakel som många vill ha den till...
// jonte

ANNONS
Götaplatsens Foto