Annons

50mm/1,8 vs. 50mm/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotoola

Aktiv medlem
Hej!
Jag står i köpartagen.. och ska investera i D300 och en fast 50mm glugg till att börja med.. Har kollat på nikons 50/1,8 och 50/1,4.. Är det värt de extra 2000:- för att få det extra bländarsteget som 1,4 ger, eller är 1,8 i princip lika bra? Är det står skillnad i bildkvalité gluggarna emellan? Vid vilken bländare är 1,8 skarp i jämförelse med 1,4. Någon med erfarenhet?

På photozone.de kan du se MTF-tester på båda objektiven, med kommentarer och slutsatser. I korthet håller 50/1.8 bra i centrum, men kräver mer nedbländning innan kanterna blir lika skarpa.

Jag tycker du ska köpa 50/1.8, åtminstone om du inte tidigare har använt ett liknande objektiv. Billigt och fortfarande mycket bra sätt att komma fram till om det här är just rätt brännvidd för dig. Om det inte är det tappar du inte många kronor på att sälja det begagnat igen. Känns det å andra sidan helt rätt kan du alltid uppgradera när du känner dig begränsad av f1.8.

Jag själv är lite kluven till 50mm som brännvidd. Ibland känns den för lång (inomhus), ibland för kort (tajtare porträtt). Men i vissa fall är det alldeles, alldeles... lagom :)

Är det värt pengarna att få

• ett tredjedels bländarsteg extra, och
• ännu kortare skärpedjup på full öppning?

Min erfarenhet är att alla 50mm ( undantagna: Makro ) är likvärdiga på bländare 3,5 och mindre och det är ytterst sällan jag använder full öppning på mitt 50/1,4, egentligen bara vid makro med mellanring.

Båda optikerna är skarpa. Af 50/1,4 är mycket skarp redan på bl 1,8, faktiskt (enl min erfarenhet) skarpare än 50/1,8 är på 2,8.

Jag antar att om man vill ha en riktigt snabb optik och dessutom skarp på stora öppningar är 1,4-modellen ett bättre val. I alla fall om vi jämför AF-modellerna. Vid några stegs nedbländning tror jag dock inte att det skiljer något nämnvärt. Har ingen större erfarenhet av Ai(s) 1,8, men den är tydligen känd för att vara något bättre än sin AF-kusin.

http://www.smartpict.com/lenstest/Nikon_50_18_VS_50_14/US_test_Nikon_50mm_14_VS_18.php

/K

Jag tycker att 50mm f/1,8 är ett utmärkt val. Den är så billig och bra, att den sitter på min kamera mest hela tiden och med den prislappen behöver man inte vara överdrivet försiktig.
50mm f/1,4 har en bättre byggkvalité och som jag förtått en snyggare bokeh. Någon som vet om den har fler lameller än 50mm f/1,8? Det framgår inte på Nikons svenska hemsida.

När man använder 50mm f/1,8 som vardagsoptik kör man mest på normala bländartal och då är skillnaden inte så stor mellan objektiven. Det är mest på stora bländare 50mm f/1,4 vinner racet.

ANNONS
Götaplatsens Foto