Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring

Johan Carlström

Aktiv medlem
Macroobjektiv är dyra, mellanringar är billiga. Kan ett macrobjektiv göra något som ett vanligt objektiv inte kan? Får jag bättre skärpa med ett sådant?
Hur många millimeter bör man lägga i mellan på ett 50mm objketiv för att få bra förstorting?

Jag tänkte sätta dom på ett sigma EX 18-50...

Johan
 

dumbo

Aktiv medlem
Det är inte helt säkert att mellanringar funkar bra på en zoom. Vissa zoomar beter sig knepigt tillsammans med mellanringar.

Det är åxå svårt att räkna på hur stor förstoring man får få moderna objektiv ändrar bränvidd vid fokusering.

På ett "traditionellt" objektiv får du, med 50mm brännvidd, skala 1:1 om du har 50mm mellanringar.

Nackdelen med mellanringar är att man inte kan fokusera på oändligt med dem monterade.
Vissa makroobjektiv, framför allt äldre sådana, har åxå en mellanring, eller försättslins, för att nå 1:1.

Vill du ha en billig lösning, så köp ett set närbildslinser istället, tycker jag, eller be iaf att få testa mellanringarna i butik, tillsammans med ditt objektiv, innan du köper.
Mellanringar tenderar att funka bäst på fasta objektiv på mellan 50 och 100mm.
Annars kan du, för en relativt billig peng, få ett Cosina 100/3.5 macro.
http://www.scandinavianphoto.se/?36012

Optiskt bra, men ganska plastigt.
 

Eeros

Aktiv medlem
dumbo skrev:
Mellanringar tenderar att funka bäst på fasta objektiv på mellan 50 och 100mm.
Mellanringar fungerar bra på längre telen också. "Problemet" som uppstår är bara att man måste ha väldigt mycket mellanring på långa telen, innan man får någon större förstoringsgrad. Då blir det dyrt och bökigt. Men snyggt.

Då är det nästan bättre (mycket enklare handhavande iaf) att köpa ett fast macroobjektiv med en brännvidd mellan 150mm och 200mm.
 

dumbo

Aktiv medlem
Man förlorar ju åxå en del ljus med drösvis med mellanringar.

Jag uttalade mig mest ur ett optiskt/praktiskt prespektiv. Visst man man nå 1:1 med en 500mm åxå, men då ska det till 500mm, eller så, mellanringar. :)
 

62174

Avslutat medlemskap
Johan Carlström skrev:
Macroobjektiv är dyra, mellanringar är billiga. Kan ett macrobjektiv göra något som ett vanligt objektiv inte kan? Får jag bättre skärpa med ett sådant?
Hur många millimeter bör man lägga i mellan på ett 50mm objektiv för att få bra förstorting?

Jag tänkte sätta dom på ett sigma EX 18-50...

Johan
För att ta din första fråga först: Ja, ett makro-objektiv har oftast två egenskaper som skiljer sig från vanliga objektiv och som är bra för att ta mer eller mindre extrema närbilder. Det första och viktigaste är att det ger bra skärpa när avbildningsskalan är "stor", dvs när motiv och bild på film/sensor är av samma storleksordning.

Det andra är att det ofta har smidiga mekaniska lösningar för att man skall kunna fokusera på nära håll. Det räcker alltså inte att sätta en 50 mm mellanring mellan ett normalobjektiv på 50 mm och kameran för att det skall bli en bra bild i skala 1:1. OK, man får fokus rätt men bilden blir inte särskilt skarp. Det beror på att ett normalobjektiv är gjort för att ge bäst skärpa när man har en "förminskning" av motivet på mer än 50 gånger. Avbildningsskala 1:50 som man brukar säga. Troligen blir det ännu sämre skärpa med ett zoom-objektiv som redan har en massa kompromisser pga zoomingen.

Om man går ännu längre och tar bilder med ett normalobjektiv i t.ex. skala 2:1, dvs förstoring direkt på film/sensor, blir det ännu smämre skärpa. OBS jag talar om skärpa i skärpeplanet, inte dåligt skärpedjup. I fallet skala 2:1 bör man vända ett vanligt objektiv baklänges så blir det litet bättre.

Billiga och mycket skarpa makroobjektiv just nu är gamla hederliga förstoringsobjektiv! "Alla" säljer just nu ut sina förstoringsapparater så det finns en stor marknad av billiga och enormt skarptecknande närbildsobjektiv. Exempel är Nikons El-Nikkor, Rodenstocks Rodagon och Apo-Rodagon samt Schneider-Kreuznachs Componon. Vanligaste brännvidden (för småbild) är 50 mm. Dessa objektiv är vanligen optimerade för avbildningsskala runt 1:8, alltså 8 gånger förstoring i förstoringsapparaten men de funkar ofta bra även i skala 1:1.

Enda problemet är förstås fokuseringen. Man måste ha anpassningsringar till den vanliga gängan på förstoringsobjektiv, som alltid är den gamla hederliga Leica-gängan på 39 mm diameter. Mest flexibelt är en bälg och såna kan man också köpa billigt begagnade.

Aningen svårt kan det vara att hitta ringar så man kan ansluta såna här hemsnickrade lösningar till en Canon digitalkamera. Ett sätt är att skaffa en ring till Canon EOS för Contax eller Leica-R-systemen och sen bygga vidare från den bajonetten. Själv har jag nyligen beställt men ännu inte fått hem ringar för dessa förnämliga system. En Leitz Macro-Elmarit-R 60 mm kommer att fungera mycket bra på min D60 (för att inte tala om kommande 5D!).

Det finns flera firmor på nätet som säljer sånt här. Jag valde på kul en firma i Ukraina, http://www.dvdtechcameras.com/
Hoppas det blir leverans, men affären gjordes via ebay så jag tror det funkar. Annars finns en firma i Sverige: http://www.shiftlenses.com/ men de är betydligt dyrare.

Sist men inte minst finns speciella makro-objektiv för flera märken som kombinerar bra optisk skärpa med en lång inställningssnäcka. Bl.a. har Canon ett jättebra 50 mm f:2.5 Macro som direkt kan ställas in till skala 1:2 och med en ring till 1:1. (Skalan refererar till full 24x36 mm film/sensor). Detta objektiv är mycket bra även för "oändligt" och inte speciellt dyrt, 2 895 kr. Även ett dyrare 60 mm för EF-S finns och det kan fokusera ända till skala 1:1 på den mindre sensorn. En del oberoende tillverkar har här också hittat en nisch. Tamron gör t.ex. mycket bra makro-grejor sedan många år. Mest känt är ett 90 mm objektiv.
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Tack så mycket för svaren. Det verkar nog ändå vara bäst att skaffa sig ett macro... Tamron 90mm verkar bra, liksom Canon 100mm.
God fortsättning.
/Johan
 

Crazy Ivan

Medlem
Re: Re: Mellanring

Staffan Johansson skrev:

Om man går ännu längre och tar bilder med ett normalobjektiv i t.ex. skala 2:1, dvs förstoring direkt på film/sensor, blir det ännu smämre skärpa. OBS jag talar om skärpa i skärpeplanet, inte dåligt skärpedjup. I fallet skala 2:1 bör man vända ett vanligt objektiv baklänges så blir det litet bättre.

Billiga och mycket skarpa makroobjektiv just nu är gamla hederliga förstoringsobjektiv! "Alla" säljer just nu ut sina förstoringsapparater så det finns en stor marknad av billiga och enormt skarptecknande närbildsobjektiv. Exempel är Nikons El-Nikkor, Rodenstocks Rodagon och Apo-Rodagon samt Schneider-Kreuznachs Componon. Vanligaste brännvidden (för småbild) är 50 mm. Dessa objektiv är vanligen optimerade för avbildningsskala runt 1:8, alltså 8 gånger förstoring i förstoringsapparaten men de funkar ofta bra även i skala 1:1.

Enda problemet är förstås fokuseringen. Man måste ha anpassningsringar till den vanliga gängan på förstoringsobjektiv, som alltid är den gamla hederliga Leica-gängan på 39 mm diameter. Mest flexibelt är en bälg och såna kan man också köpa billigt begagnade.

Aningen svårt kan det vara att hitta ringar så man kan ansluta såna här hemsnickrade lösningar till en Canon digitalkamera. Ett sätt är att skaffa en ring till Canon EOS för Contax eller Leica-R-systemen och sen bygga vidare från den bajonetten. Själv har jag nyligen beställt men ännu inte fått hem ringar för dessa förnämliga system. En Leitz Macro-Elmarit-R 60 mm kommer att fungera mycket bra på min D60 (för att inte tala om kommande 5D!).

Det finns flera firmor på nätet som säljer sånt här. Jag valde på kul en firma i Ukraina, http://www.dvdtechcameras.com/
Hoppas det blir leverans, men affären gjordes via ebay så jag tror det funkar. Annars finns en firma i Sverige: http://www.shiftlenses.com/ men de är betydligt dyrare.

Sist men inte minst finns speciella makro-objektiv för flera märken som kombinerar bra optisk skärpa med en lång inställningssnäcka. Bl.a. har Canon ett jättebra 50 mm f:2.5 Macro som direkt kan ställas in till skala 1:2 och med en ring till 1:1. (Skalan refererar till full 24x36 mm film/sensor). Detta objektiv är mycket bra även för "oändligt" och inte speciellt dyrt, 2 895 kr. Även ett dyrare 60 mm för EF-S finns och det kan fokusera ända till skala 1:1 på den mindre sensorn. En del oberoende tillverkar har här också hittat en nisch. Tamron gör t.ex. mycket bra makro-grejor sedan många år. Mest känt är ett 90 mm objektiv.
Tar upp en gammal närliggande tråd till mina funderingar.

Ett sk Macroobjektiv för 135 formatet har vissa egenskaper gällande fokuseringsavstånd, skärpedjup och upplösning.

Vad händer med dessa egenskaper när man använder det till en digitalkamera med 1,5 ggr brännviddsförlängning?

Man använder ju bara en del av bildcirklen, så optiskt borde det bli bättre värden när kanterna är borta.....

Det sk.skärpedjupet borde väl inte förändras vid samma kamera till objekt avstånd? (Eftersom det ju styrs av fotograferingsavståndet.)
Så alltså bör man få mer luft mellan frontlinsen och objektet med bibehållet skärpedjup, eller?

Bara vinster verkar det som.....Hmmmm brukar inte vara så.
Var är fällan? Vad försämras? Upplösningen……?
 

62174

Avslutat medlemskap
Macroobjektiv är ju ingen entydig beteckning på ett objektiv, annat än att det är avsett främst för fotografering "på nära håll". Eller egentligen mera exakt: för fotografering med stora avbildningsskalor. Det betyder att bilden på filmen/sensorn är i samma storleksordning som motivet. Vid vanlig fotografering är ju bilden på filmen/sensorn mycket mindre än verkligheten.

Att skapa en skarp och bra bild på nära håll kräver två saker:

1. Objektivet måste kunna fokuseras till stora avbildningsskalor. Det kan ske med ren mekanik, lång snäcka, bälg, extra mellanringar etc. men också med optisk förställning inuti objektivet. Det senare resulterar ofta i ett stort fokuseringsområde utan att objektivet blir ohanterligt långt. Exempel på det senare är Canon MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro Photo. Det har innerfokusering och kan fokusera från skala 1:1 upp till 5 gånger förstoring.

Ett exempel på ett "stelt" objektiv som istället har lång snäcka är Canon EF50mm f/2.5 Compact Macro. Det kan fokusera från oändligt till skala 1:2 utan mellanring och till skala 1:1 med en extra mellanring. Det roliga med det objektivet är att det funkar bra också vid "vanlig" fotografering av t.ex. landskap eller porträtt.

2. Objektivet skall vara beräknat för att ge en skarp bild vid avbildningsskalor runt 1:1. Vanliga "normalobjektiv" är inte beräknade för detta och ger därför dålig skärpa när man bara uppfyller kriteriet 1. ovan. Mellanringar, bälg etc. med ett vanligt och ljusstarkt normalobjektiv ger inget bra resultat. Normalobjektiv är för det mesta beräknade att ge bästa skärpa från oändligt ner till skala cirka 1:50.

Om du använder makroobjektiv som nämns i 1. ovan med en sensor mindre än 24x36 mm händer inget särskilt dramatiskt... bildvinkeln blir ju motsvarande mindre, precis som vid vanlig fotografering. Man får med litet mindre av motivet än vad man skulle ha fått med full-formats sensor, precis som med alla andra objektiv. Skärpemässigt händer inget dramatiskt om man backar litet grand för att få med mera av motivet. Om objektivet är riktigt bra i mitten men litet sämre i kanterna kan det ju bli så att den mindre sensorn, med sina mindre pixlar, gör att skillnaden mellan större och mindre sensor skärpemässigt blir rätt liten. Jag erinrar mig att just Compact Macro på Canon D60 gav bra skärpa över hela bilden. På en 5D ser man däremot en något avtagande skärpa mot hörnen, precis som man kan förvänta sig om man kollar hur MTF-kurvorna ser ut. Men total-kvaliteten är nog bättre på den större sensorn i alla fall, pga lägre brus etc.

När det gäller skärpedjupets storlek kan man uttrycka det på flera sätt. Det beror förstås på bländaren, men det gäller ju alla typer av objektiv! Det enklaste att ha i minnet är att skärpedjupet faktiskt bara beror på två saker: bländaren och avbildningsskalan.

Det betyder att om du vill fylla hela bilden med ett visst motiv, t.ex. en blomma av en viss storlek, spelar det ingen roll för skärpedjupet vilken brännvidd objektivet har. Med kortare brännvidd måste du förstås vara närmare, med längre brännvidd kan du vara längre bort. Men så länge samma motiv fyller samma film/sensorformat blir det samma skärpedjup oberoende av objektivets brännvidd.

Men om du jämför resultaten mellan olika stora sensorer får du större skärpedjup på den mindre sensorn. Avbildningsskalan blir ju mindre på den mindre sensorn. Detta är ju precis som det förhåller sig mellan småbildsfoto och foto i formatet 4x5 tum. På storformatskameran måste man i praktiken alltid köra på bländare 22 för att få vettigt skärpedjup. På småbild kan bländare 5,6 ofta vara helt OK när det gäller skärpedjupet.
 

Pupillen

Aktiv medlem
Det kan tilläggas att om man vill ha MAXIMALT möjligt skärpedjup (ett inte helt ovanligt önskemål inom mer extrem makrofoto) så kommer diffraktionen att sätta gränserna för hur höga effektiva relativa bländartal man kan använda med olika bildformat. Slutresultaten blir därför att om man bländar ner så att diffraktionen sätter ner skärpan lika mycket (i lika stora färdiga bilder) blir skärpedjupen helt lika oavsett sensorstorlek.
 

Crazy Ivan

Medlem
Jo så är det väl - och sen är det väl så att skärpedjupet egentligen inte finns. Det är mer en glidande försämring från skärpeplanet som vi accepterar i större eller mindre omfattning.
Enda alternativet är väl spaltljusmakrografi men då pratar vi om något helt annat.
Nog om teorin. ....

Det verkar helt ok då att köpa ett maroobjektiv för småbild och det funkar då bra även på digitalsystemkameror.
 
ANNONS