Annons

52 mm macrofilterset??

Produkter
(logga in för att koppla)

lovley_77

Medlem
Har nyss börjat intressera mig för digital systemkamera teknik o äger snart en Nikon d40x. Undrar lite över ett macro o hur det funkar. Vad innebär ett set med 52 mm macrofilterset inkl. close up ringar på +1 +2 o +4?
Hur nära kan man gå o hur bra blir bilderna? Är som sagt nybörjare.

Mycket tacksam för råd o hjälp
 
lovley_77 skrev:
Har nyss börjat intressera mig för digital systemkamera teknik o äger snart en Nikon d40x. Undrar lite över ett macro o hur det funkar. Vad innebär ett set med 52 mm macrofilterset inkl. close up ringar på +1 +2 o +4?
Hur nära kan man gå o hur bra blir bilderna? Är som sagt nybörjare.

Mycket tacksam för råd o hjälp

Det är bara canons macrofilter som ger bra resultat lyckligtsvis passar dom till canon.
 
Att använda försättslins på objektivet för att få macrofoto är som att sätta på ett förstoringsglas.
Hur kraftigt förstoringsglaset är anges med dioptri tal +1, +2, +4.
Hur nära du kan komma beror på vilket objektiv du sätter dom på.

Dioptri är det inverterade värdet av linsens brännvidd i meter.
+1 = 1/1 viket ger linsens brännvidd = 1m = 1000mm
+2 = 1/0,5 -> 0,5m = 500mm
+4 = 1/0,25 -> 0,25 m = 250mm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Försättslins
 
Robin, man skulle gärna vilja veta vad som är fel i den artikeln...

Eller var det en generell kommentar om att man inte ska tro allt man läser på nätet?
 
Ok då är jag med Tony. Om jag använder dom på standard objektivet 18-55mm f/3.5-5.6G som medföljer kameran hur funkar dom då, är inte ute efter insektsbilder utan mer vardagliga närbilder på våra barn etc?
 
atotowi skrev:
Robin, man skulle gärna vilja veta vad som är fel i den artikeln...

Eller var det en generell kommentar om att man inte ska tro allt man läser på nätet?

Fotoartiklar på wikipedia brukar sällan vara fel men vem som helst kan ju ändra texten hur som helst och det känns inte bekvämt att läsa sänt man inte är absolut säker på.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto