Helmetrock
Aktiv medlem
Tack för svaret!
Skulle inte bildcirkelns storlek öka för att man flyttar objektivet längre från kameran? Det är ju inte parallella ljusstrålar det handlar om? Obs jag menar att det är en teoretisk konstruktion, objektivet kan sitta en kilometer från kameran.
Sen kan ni ha överseende med grejer som fokus och grejer som jag nämnde. Låtsas att det har exakt samma närgräns hela tiden.
Men glöm den modellen om den inte har med saken att göra.
Det jag menar är, vilken brännvidd har ett DX-objektiv som är märkt med brännvidd X? Eftersom bildvinkeln är snävare på ett DX-objektiv (var det 9° mot 5,5° ?) borde väl inte brännvidden vara den som står på objektivet?
Utan brännvidden som står på objektivet är en baklängesomräkning från vad DX-användare är vana att FX-objektiv motsvarar på deras DX-kameror. När ett objektiv som bara passar DX tillverkas kan man inte skriva deras verkliga brännvidd utan man måste räkna tillbaka till FX-ekvivalenten för att kunna ge dem ett namn folk förstår?
Eller är det alldeles fel?
Skulle inte bildcirkelns storlek öka för att man flyttar objektivet längre från kameran? Det är ju inte parallella ljusstrålar det handlar om? Obs jag menar att det är en teoretisk konstruktion, objektivet kan sitta en kilometer från kameran.
Sen kan ni ha överseende med grejer som fokus och grejer som jag nämnde. Låtsas att det har exakt samma närgräns hela tiden.
Men glöm den modellen om den inte har med saken att göra.
Det jag menar är, vilken brännvidd har ett DX-objektiv som är märkt med brännvidd X? Eftersom bildvinkeln är snävare på ett DX-objektiv (var det 9° mot 5,5° ?) borde väl inte brännvidden vara den som står på objektivet?
Utan brännvidden som står på objektivet är en baklängesomräkning från vad DX-användare är vana att FX-objektiv motsvarar på deras DX-kameror. När ett objektiv som bara passar DX tillverkas kan man inte skriva deras verkliga brännvidd utan man måste räkna tillbaka till FX-ekvivalenten för att kunna ge dem ett namn folk förstår?
Eller är det alldeles fel?








