Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550 EX handhållen + 10D - behöver kabel eller sändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

mmmikael

Aktiv medlem
Har en 550 EX jag skulle vilja köra på stativ eller handhållet. Först tänkte jag köra den som slav och lösa ut den med kamerans blixt men det verkar som om slavfunktionen är defekt (köpte blixten beg).

Skulle vilja koppla ihop kameran och blixt med sladd men blixten har ju en annan kontakt. Vad behöver jag?

Blixtsändare är ett alternativ om än något dyrt...

Du kan inte utlösa 550EX:en med interna blixten, du måste ha en till 550EX/580EX alt en ST-E2 (fungerar utmärkt enligt egen erfarenhet).
Slavfunktionen fungerar endast med en av blixtarna ovan eller sändaren, den fungerar alltså inte som en vanlig slavblixt.
du kan också ha en förlängningskabel2 TTL , denna är dock bara 60cm och därmed ganska begränsad.

mvh
Patrik

Det finns ett tillbehör från HAMA som är en blixtsko med en liten sladdbit som du kan koppla till PC-Sync uttaget till din 10D. Jag kör den varienten när jag är utomhus ibland. Du får dock köra blixten manuellt. Men det brukar inte vara något problem.

HAMA-adaptern kostar 95:- på sc.foto. En PC-förlängningssladd kostar en hundralapp.

Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto