Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D:s AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

j3n5

Aktiv medlem
Om 5D har 9 punkts AF, är den då hämtad från 20D och ej 1D serien?

Detta skulle ju innebära att 5D bara klarar AF upp till bländare 5,6... dvs. inte med typ ett ef 300/4 L is + x2 konverter...

bara undrar...

AF-punkterna har inget att göra med AF-sensorn. Det kan mycket väl (och är förmodligen) av korstyp med f2.8-känslighet. Den har ju tydligen även 6 osynliga punkter....

Lugna dig till den 22:a.. då är det pressmöte hos Canon.

Jo, 5D har hämtat AF-systemet från 20D, dvs. att AF med f8 inte är möjlig, såsom den är på EOS 1D-serien.

Jeppe skrev:
Jo, 5D har hämtat AF-systemet från 20D, dvs. att AF med f8 inte är möjlig, såsom den är på EOS 1D-serien.

Tackar för svaret..

Eftersom jag ser att du kör med 1d-serien kanske du kan berätta hur AF med f8 funkar i praktiken. Är den snabb och precis som på f5.6?

Du frågade inte mig specifikt, men jag kan kanske bidra lite ändå.

Jag kör en EOS 1D med EF 100-400L med en Sigma 1,4X APO EX däremellan ibland.
Det funkar bra, men inte alls lika raskt som utan extender. Om jag fotar sport så vill jag inte ha extendern, det blir lite slappt.

OBS att inte ens "1:eek:rna" är f8.0 känsliga på alla fokuspunkter, på min endast på mittersta.

MVH /Micke

5D och AF hastighet

Läste idag i vitpappret till EOS 5D att den kan följa ett föremål i 300km/h hastighet ned till ett avstånd av 20m om optiken är en 300/2.8L IS USM. Det låter ju trevligt och bra, men man vet ju inte hur det står sig mot andra kameror...
...tills jag läste specifikationen för EOS 1D MkII och 1Ds MkII som hävdar precis samma sak.

Så det bådar gott för AF hastigheten på 5:an!
Sedan har 5D och de andra mera amatörinriktade husen en god egenskap till, nämligen AI Focus vilken inte finns på 1-serien. På dessa kan du bara välja mellan Servo eller One Shot.

Sen märkte jag en till sak också och det är det faktum att AF punkterna täcker en liiite bredare yta än på 1Ds MkII (om Canons skisser är reella)
Bra det med tycker jag, som gillar AF punktmönstret på en 1.3x crop kamera.

MVH /Micke

ANNONS