Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
Är det någon som har någon uppfattning om ev skillnader i bildkvalitet mellan dessa båda kameror?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Magnus Wahlgren skrev:
Är det någon som har någon uppfattning om ev skillnader i bildkvalitet mellan dessa båda kameror?
Krille skrev:
Du kommer inte att se skillnader i detaljupplösning mellan varken 20D, 5D eller 1Ds MkII om du inte skriver ut större än A3+.
Synd att du då inte tittade på jämförelsebilderna i Tidningen FOTOs monter på Digital World Expo mässan i Sollentuna. Tre A3-utskrifter från 6, 8 och 12,7 megapixel (Dynax 5D, EOS 20D och EOS 5D) som folk fick sortera i ett blindtest. De allra flesta tog rätt på alla tre bilderna. Lättast var det att skilja EOS 5D från de två andra och för många tog det inte speciellt lång stund att skilja EOS 20D från Dynax 5D heller. Skillnaden i upplösning är inte dramatisk men definitivt synlig i A3.
AlfaGTV skrev:
Tyvärr hade jag inte möjlighet att åka, det hade varit intressant att kika på mässan av flera anledningar.
Lägg också märke till vad jag skriver i nästa mening:
Möjligen att du kan uppfatta 20D's bilder som något detaljfattigare vid A3 storlek.
Men jag vidhåller att du INTE kan se nån skillnad på bilder från 5D och EOS 1Ds MkII vid A3 storlek.
MVH /Micke
Krille skrev:
...
För mig låter det som att du medger att man kan se skillnad. Hur ska du ha det?
Jag hävdar att skillnaden i verklig upplösningsförmåga mellan 1Ds Mk II och EOS 5D är synlig i en A3+ bild, under förutsättning att motivet är riktigt detaljerat.
Krille skrev:
...
Har du jämfört nämnda kameror i praktiken, vid A3 utskrift? Du kan inte sitta och räkna dig fram till eventuell visuell skillnad genom att jämföra kameraupplösningar och utskriftsupplösningar.
...
Niclasfoto skrev:
Tjaffstjaffs,, vi ær nog många som førstått era poænger sedan længe nu
....
MVH Niclas,