Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

6 Mp för lite?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här träffande beskriver en medlem på FS skillnaden i upplösning.

"På fotomässan stod folk och använde glasögon som förstoringsglas för att se skillnaden mellan 6, 8 och 12 MP och det på en 30x45cm stor förstoring."

Ja-och några år tidigare kunde folk vinna en digital Nikon eller Canon kamera om de gissade rätt på 20 x 30 stora kopior och vad de var tagna med, film, d30, d1x och d60. Då var det Photodo Lars Kjellberg och jag som stod för underhållningen.Även då hade folk luppar, förstoringsglas etc med för att kunna se eventuell skillnad.
mikael

Senast ändrad:
Och inte gick det mycket bättre för det. Kamera & Bild har ju kört en del såna tester mellan olika kameror på mässorna. Statistiken är rätt lustig ibland kan man ju säga.

ang skanning, film osv

jo det är ju även så att om du inte drar diat i en trumscanner blir det med största säkerhet inte 100 - man tappar alltid lite lite eftersom filmplanet mot scanner sensorn inte är i perfect linje

nu handlar allt detta om just "lite lite" man små skillnader blir som sagt stora när man blåser upp de

fast värsta skanning fienden är filmvalet

kör du inte med den absolut bästa filmen som går att hitta är det menisngslöst att förvänta sig exceptionell detaljåtergivning när detlajerna döljs av korn & ojämnheter i celluloiden

obs att detaljåtergivning & skärpa är 2 olika saker :)

De flesta är bättre än film

Jag tror de flesta bilder som produceras idag med digitalkameran är bättre än majoriteten av bilder tagna med film. Idag kan t.o.m. "Svensson" få väldigt mycket bättre bilder än vad dom kunde prestera förr. Man behöver ju inte blanda ihop äpplen och päron i samma diskussion! Hur många proffsfotografer kör med Nikon D50 och hur många amatörer har ed D2X?

Jag tror det är ett oerhört lyft för var och en.
Det viktigaste med bilder är nog betraktningsavståndet och detaljrikedomen i bilden. Det finns modellfotografer med världens finaste kameror (Nikon) och de bästa skarpaste optikerna (åxå Nikon) som sedan lägger på så mycket "Neat Image" på bilden så att det hade räckt med en pocketkamera för att få fram bilden.

Vackra naturbilder däremot vill vi ha stora och skarpa på "lagom" avstånd i A4 eller A2 det spelar ingen roll. Min D100 presterar kanonfina bilder i 20x30cm och 50x75cm. No problem.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto