Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6D eller 5D Mark III...

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjellreven

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller på att spara ihop till en Canon 6D. Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa en ny eller begagnad.

Grejen är att prisskillnaden mellan 6D och 5D är ungefär 3000kr om man jämför begagnad 5D mot en ny 6D.

Är det värt att spara det där extra? Den är egentligen alldeles "för mycket" för mig, då jag är en hobbyfotograf, men ha begäret är ju något enormt!

Hjälp mig bestämma mig!

Mvh
 
Jag hade köpt nytt glas!

Men för att besvara din fråga, utan så mycket till kravbild att gå på, så hade jag kört på 6D. Kollade lite på bilderna du lagt upp och tror den duger gott till den sortens fotografering.
 
Först. Jag tycker att du ska jämföra begagnade priser mot begagnat och nytt mot nytt.

Har du kollat specifikationerna för husen och jämfört dem mot varandra?
Om du tycker att 5D3 har prestanda och funktioner som du absolut behöver men som 6D saknar så får du väl gå på en 5D3. Annars bör 6D räcka mycket långt.

Det man brukar puffa för när det gäller 5D3 är det suveränt fina fokussystemet och snabbheten.

Jag gillar dpreviews recensioner:
http://www.dpreview.com/camerareviews?sort=brand
Det kanske kan ge dig vägledning?
 
Jag hade köpt nytt glas!

Men för att besvara din fråga, utan så mycket till kravbild att gå på, så hade jag kört på 6D. Kollade lite på bilderna du lagt upp och tror den duger gott till den sortens fotografering.

Tack för snabbt svar!

Jo jag tror jag lutar mer mot det också! En 6D kan man få för ca 12 000kr begagnat, om man har lite tur!

Håller på att sälja av lite objektiv just för detta, så som sagt, nytt glas kommer ju behövas =)
 
Först. Jag tycker att du ska jämföra begagnade priser mot begagnat och nytt mot nytt.

Har du kollat specifikationerna för husen och jämfört dem mot varandra?
Om du tycker att 5D3 har prestanda och funktioner som du absolut behöver men som 6D saknar så får du väl gå på en 5D3. Annars bör 6D räcka mycket långt.

Det man brukar puffa för när det gäller 5D3 är det suveränt fina fokussystemet och snabbheten.

Jag gillar dpreviews recensioner:
http://www.dpreview.com/camerareviews?sort=brand
Det kanske kan ge dig vägledning?

Vad jag har sett (har kollat en hel drös med recensioner, inklusive dpreview) så verkar 6D ha allt jag behöver. Mer att det lockade eftersom det skiljde så lite ^^

Något som också irriterar mig är att Nikon D600 verkar vara ännu mer kompetent, men jag orkar verkligen inte byta system!

Men tror jag kommer köra på en 6D i slutändan, är nästan lite rädd för mark III!
 
Hej!

Jag håller på att spara ihop till en Canon 6D. Har inte riktigt bestämt mig än om jag ska köpa en ny eller begagnad.

Grejen är att prisskillnaden mellan 6D och 5D är ungefär 3000kr om man jämför begagnad 5D mot en ny 6D.

Är det värt att spara det där extra? Den är egentligen alldeles "för mycket" för mig, då jag är en hobbyfotograf, men ha begäret är ju något enormt!

Hjälp mig bestämma mig!

Mvh

Jag har en 5DmkIII men har även testat 6D och baserat på de bilder du lagt upp tror jag 6D kommer att vara ypperlig! Det jag själv saknade i den var bl.a. snabb serietagning och bra buffert, men i övrigt var den trevlig med grym bildkvalité.
 
Håller helt med ovanstående. Har 6D och det jag saknar från 5DIII är b/s och den grymma AF. Men jag tycker nog ändå att AF är minst lika bra på mittpunkten mot 5DIIIs. Framför allt hittar mittpunkten fokus när det är riktigt mörkt.
WiFi i 6D använder jag förvånandsvärt ofta. Bra att tex kunna ändra vitbalansen i tagen RAW bild direkt i kameran, spara om till jpg, WiFi över till iPhone och sen ut på tex Facebook.

Det jag saknat mest från 5DIII är kortaste slutartid som på 6D är 1/4000s (problem i dagsljus med tex 85/1.2) och dubbla minneskort som säkrar upp viktiga event som Bröllop.

Så kort, 6D helt klart mer prisvärd, men tar du mycket snabba bilder, tex sport eller har krav på bästa backup med dubbla minneskort, spara till 5DIII.
 
Håller helt med ovanstående. Har 6D och det jag saknar från 5DIII är b/s och den grymma AF. Men jag tycker nog ändå att AF är minst lika bra på mittpunkten mot 5DIIIs. Framför allt hittar mittpunkten fokus när det är riktigt mörkt.
WiFi i 6D använder jag förvånandsvärt ofta. Bra att tex kunna ändra vitbalansen i tagen RAW bild direkt i kameran, spara om till jpg, WiFi över till iPhone och sen ut på tex Facebook.

Det jag saknat mest från 5DIII är kortaste slutartid som på 6D är 1/4000s (problem i dagsljus med tex 85/1.2) och dubbla minneskort som säkrar upp viktiga event som Bröllop.

Så kort, 6D helt klart mer prisvärd, men tar du mycket snabba bilder, tex sport eller har krav på bästa backup med dubbla minneskort, spara till 5DIII.

Tack för tipsen!

Bra AF är nog det enda jag kommer sakna, dock kör jag nästan alltid med mittpunkten. Ändå, och just den ska ju vara riktigt bra på 6Dn. 1/4000s slutare tror jag inte heller kommer vara så mycket problem, otroligt sällan jag hamnat på 1/8000!

Nej, ni har övertygat mig. Vad fan ska jag med en 5D egentligen? 6D räcker gott och väl, och då får jag som sagt pengar över till en extra glugg! Verkar ju även som att folk generellt är otroligt nöjda med 6D!


Tack för hjälpen!
 
Jag har haft 5D mk3 och nu har jag 6D. 5Dn är betydligt större, men dess AF är betydligt trevligare.

5Dn var helt enkelt för stor för mig - jag svor ständigt över vikten och storleken. Bildmässigt? Ingen skillnad i praktiken enligt mig.
 
Använder man (som jag) mest mittpunkten vid AF har inte 6D dålig autofokus...tvärtom! Mittpunkten är korsformad och riktigt känslig...funkar rappt i mkt skumma miljöer :)
 
Hade själv samma tankar 6D vs 5DMkIII och för mig hamnade valet på 5DMkIII.

Varför??

Dels för att jag vid tillfället fick en riktigt bra deal på bägge och hade helt plötsligt råd med det dyrare alternativet och sen det som gjorde att jag till slut valde 5D var att jag ville ha en kamera att växa i... Jag kommer aldrig(som man iofs aldrig skall säga :) ) att behöva byta kamera utan kan fokusera på att växa och utvecklas som fotograf.
 
Hej,

Jag har själv en 6D men använder även min grabbs 5D mkII ganska mycket (vi lånar hus och objektiv hej vilt av varandra och gemensamt kan vi mobilisera en riktigt bra utrustning). Min erfarenhet är att 6D har mycket säkrare exponering, mycket mindre brus och väl så bra autofokus (när man väl lärt sig de båda kamerahusens plus och minus). Så för min del är valet mellan de två husen lätt. Det är 6D.

En kompis har en 5D mkIII och den största skillnaden som vi har kommit underfund med är autofokusen. Hans 5D mkIII har fler fokuspunkter och är säkrare än min 6D. I gengäld så fungerar min autofokus bättre i dåligt ljus än vad hans gör, så för mig som fotograferar nästan allt i befintligt ljus fungerar 6D bra nog. Dessutom har jag mindre brus än vad han har i jämförbara situationer.

Nu vet jag inte vad du har för hus idag och vilka objektiv du har, men själv prioriterade jag att köpa bra objektiv innan jag köpte ett fullformatshus. Självklart så hade jag hela tiden i bakhuvudet att jag en dag skulle skaffa en fullformatare när jag köpte mina objektiv. Så om du redan har bra objektiv som fungerar bra även med en fullformatskamera så tror jag att du kan använda pengarna bäst genom att köpa en 6D använda resten av pengarna till annan utrustning

Hälsningar Leif
 
Kul med så många och utförliga svar!

Jag sitter just nu på en 60D, därav följdfrågan ovan!

Som ni nämner (och som jag vet) så är det ju så klart objektiven som gör den stora skillnaden. Men jag har ett bra tag varit sugen på att hoppa in i FF världen och att få brännvidderna jag faktiskt köper! Just nu sitter jag på ett 70-200mm, ett 100mm Macro samt ett 50mm f1.8. Jag har dock även ett Tamron 24-70mm f2.8, som egentligen är mitt dyraste och bästa objektiv.

MEN jag har insett att jag aldrig använder det =/ Så det säljer jag för att sponsra mitt kamerahus! Jag var för girig i början insåg senare att jag trivs mycket bättre i att ha en begränsad mängd objektiv och anpassa mig efter det. Blir oftast mer kreativt då!

Men just nu känner jag att det får bli en 6D och kanske komplettera med ett 17-40mm, då detta fortfarande blir mycket billigare än en 5d Mark III!
 
Om ni skulle välja mellan en 6D och t.ex en 60D, skulle ni ta 6D vilken dag som helst?

Har 60D och kompletterade med en 6D och 24-105. Största skillnaden är vid dåligt ljus. Minst 2 steg bättre brusmässigt vilket märks väldigt tydligt över ISO 1600. Dessutom bättre autofokus i mörker. Men 60D har fungerat väldigt bra också, är kanske mest jag själv som märker skillnaden. Annat: inte så tung som 5DIII, bättre sökare än 60D, GPS och WIFI, men det är mest en gimmick för mig, tyst tagning. Det blir en annan känsla att fotografera helt enkelt. Men det svider i plånboken. Är väldigt nöjd trots kostnaden.
 
Den vridbara displayen på EOS 60D är väldigt praktisk, t.ex. för makrofoto och för stativbaserat fotograferande.

Jag har en EOS 60D, men ingen EOS 6D. Om jag fick välja mellan dessa båda kamerahus så skulle nog ändå inte tveka att välja EOS 6D, trots avsaknaden av vridbar display.

60D och 6D är väldigt lika i hanteringen (åtminstone vad gäller knappar och reglage), så det är knappast någon lång omställningstid att byta.
 
Kul med så många och utförliga svar!

Jag sitter just nu på en 60D, därav följdfrågan ovan!

Som ni nämner (och som jag vet) så är det ju så klart objektiven som gör den stora skillnaden. Men jag har ett bra tag varit sugen på att hoppa in i FF världen och att få brännvidderna jag faktiskt köper! Just nu sitter jag på ett 70-200mm, ett 100mm Macro samt ett 50mm f1.8. Jag har dock även ett Tamron 24-70mm f2.8, som egentligen är mitt dyraste och bästa objektiv.

MEN jag har insett att jag aldrig använder det =/ Så det säljer jag för att sponsra mitt kamerahus! Jag var för girig i början insåg senare att jag trivs mycket bättre i att ha en begränsad mängd objektiv och anpassa mig efter det. Blir oftast mer kreativt då!

Men just nu känner jag att det får bli en 6D och kanske komplettera med ett 17-40mm, då detta fortfarande blir mycket billigare än en 5d Mark III!

Varför byta ut Tamrons 24-70/2.8 mot 17-40/4? Är det extrema vidvinkel på 17mm du är på jakt efter? 24mm i ditt Tamron 24-70 är rätt bra vidvinkel på 6D. Enligt vad jag läst är 17-40 rätt oskarpt i kanterna (i synnerhet vidvinkelläget), den har "bara" bländare 4, ingen bildstabilisering och rätt begränsat zoomomfång.

24-70 kompletterar ju ditt 70-200 på ett bra sätt utan överlapp eller glapp i mm och den kommer mycket bättre till sin rätt på 6D som normalzoom (bra vidvinkel till lätt tele) än den gjorde på din 60D.

Som du skriver att du vill ha en begränsad mängd objektiv blir det inte heller färre objektiv om du byter ut 24-70 till 17-40.

Jag skulle i alla fall tillfälligt, behålla 24-70 och testa på 6D när du köpt den och köra på det någon månad. Om du sen upptäcker att du saknar vidvinkel (17-23mm) eller kanske är ute i dåligt väder ofta (där är säkert 17-40 bättre) så kanske ett byte kan vara bra, men då har du i alla fall gett 24-70 en chans.

För övrigt är jag säker på att dina andra objektiv, 100 makro, 50/1.8 och 70-200/4 kommer att glänsa på 6D och få en helt ny dimension :)
 
Den vridbara displayen på EOS 60D är väldigt praktisk, t.ex. för makrofoto och för stativbaserat fotograferande.

Jag har en EOS 60D, men ingen EOS 6D. Om jag fick välja mellan dessa båda kamerahus så skulle nog ändå inte tveka att välja EOS 6D, trots avsaknaden av vridbar display.

60D och 6D är väldigt lika i hanteringen (åtminstone vad gäller knappar och reglage), så det är knappast någon lång omställningstid att byta.

Det fina med det här är ju att 6D har Wifi, så du kan ersätta vridbara skärmen med din smartphone!
 
Ja, nästan. Det blir inte riktigt lika praktiskt i och med att man måste antingen hålla telefonen i en hand eller skaffa nåt slags fäste för den, men det fungerar säkert.
 
ANNONS