Annons

70-200 2,8 l eller 70-200 4,0 IS L

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sedan urminnes tider ett 80-200/2.8, så jag har vant mig vid grym skärpa och alla fördelar som 2.8 har. Jag har testat 70-200/2.8 ibland och även det är ett trevligt objektiv. Jag har i åratal varit sugen på 70-200/2.8 IS och hade i princip bestämt mig för det när två saker inträffade.

1. Jag testade 70-200/4. Grymt bra och märkbart smididigare än 2.8-varianterna. Jag är i allmänhet inte främmande för att bära tunga objektiv (fotar mycket med 300/2.8), men som Jerry (tror jag) sade ovan så är det ibland andra typer av fotograferingssituationer det handlar om med 70-200. Eftersom objektivet i fråga dessutom är förvånansvärt bra med 1.4x så blir det perfekt att använda när amn inte orkar släpa med sitt 300. Med ett 70-200/2.8 IS så kan man i princip lika gärna släpa med 300:at.

2. 70-200/4 kom med IS. Givetvis finns det situationer när IS inte hjälper, men det finns också situationer när det är helt fantastiskt.

Därför blev det så att jag köpte 70-200/4 IS. Mycket pengar för ett "4", men samtidigt är detta i mina ögon en av de mest fulländade objaktivkonstruktionerna för pengarna och det enda som saknas är just 2.8. Jag har redan ett 85/1.8 för situationer när bra ljusstyrka alt kort skärpedjup behövs och hoppas kunna komplettera med ett 135/2 så småningom.

Så, ett råd är att gå på den ljussvaga IS-versionen nu och sedan komplettera med ljusstarka fasta objektiv sedan. Men å andra sidan finns det de för vilka en 2.8-zoom är ovärderligt och är du en sådan är det ju inget att tveka på.

Ola_H skrev:
...Så, ett råd är att gå på den ljussvaga IS-versionen nu och sedan komplettera med ljusstarka fasta objektiv sedan. Men å andra sidan finns det de för vilka en 2.8-zoom är ovärderligt och är du en sådan är det ju inget att tveka på.

Ungefär min mening. MEN man kan ju dessutom göra det i andra ordningen! Börja med en 85/1.8 som är en underbar optik till mycket rimliga pengar! Blir kanske lättare att välja zoom sedan?...OM du nu bestämmer dig för att du måste ha zoom...

Gutta skrev:
Ungefär min mening. MEN man kan ju dessutom göra det i andra ordningen! Börja med en 85/1.8 som är en underbar optik till mycket rimliga pengar! Blir kanske lättare att välja zoom sedan?...OM du nu bestämmer dig för att du måste ha zoom...

en 85/1.8 täcker inte mina behov riktigt.
eftersom ena stunden är motivet 20 meter bort o i nästa stund är det 60 meter bort.
Därför är en Zoom ett måste så det funkar inte på något sätt att komplettera med fast optik.

man hinner inte byta optik alllt eftersom motivet
förflyttar sig.

Fotar du 99% ute tycker jag du ska satsa på en /4. Även om IS inte hjälper dig när du fotograferar sport så händer det mig relativt ofta jag saknar IS på mitt 2.8
Men inne är det 2.8 eller ljusstarkare som gäller. Man tvingas ändå till högt ISO.

Fördelen med 2.8 varianten är att du kan använda en 2x converter och fortfarande ha en fungerande autofokus. Vilket tydligen inte fungerar med 4.0, som blir för mörk för autofokusen.

jimmy ekdahl skrev:
Fördelen med 2.8 varianten är att du kan använda en 2x converter och fortfarande ha en fungerande autofokus. Vilket tydligen inte fungerar med 4.0, som blir för mörk för autofokusen.

använder hellre mitt 400/5,6 än att kör med 2x converter.

Men har bestämt mig för ett 2,8 iallafall,
vet inte om det blir 2,8 med IS
om man väntar lite till med att köpa kankse man får råd med ett 2,8 IS

Hur är det med bildkvalitén/skärpan då?

Är 70-200/2.8 skarpare vid 2.8-5.6 än 70-200/4.0 vid 4.0-5.6

Jag har hört folk sagt att 70-200/2.8 är skarpare vid 2.8 än 70-200/4.0 är vid 4.0

Blir lätt förvirring där??

Så min fråga är kan man köpa ett 70-200/2.8 för bättre bilder eller är det enbart ett bländarsteg man vinner på det?

/Magnus

Den "allmänt accepterade sanningen" är nog att 70-200/4 är mycket skarp och kontrastrik redan på full öppning. Jag satt precis om jämförde lite med min gamla 80-200/2.8 (som i alla fall inte brukar anses mindre skarp än 70-200/2.8) och 4 IS slår det faktiskt på fingarna när båda är på 4.

Jag vet inte hur mycket man kan lite på olika jämförelsesiter på nätet, men om du kollar på http://www.the-digital-picture.com/...404&FLIComp=3&APIComp=0&Camera=9&CameraComp=9

så får du nog en känsla för vad 4 IS presterar. I skärpa och kontrast är det inte lätt att hitta objektiv som slår det (ens om snabbare objektiv bländas ned till 4).

En nackdel men 4 IS är att den så kallade bokehn inte alltid är så snygg, men jag tror det gäller de flesta zoomar (och nu menar jag bokehn utsende, inte det faktum att f4 ibland kan ge för stort skärpedjup).

Jag tycker också man märker att 4 IS har lite svårare att hitta AF i på konstrastsvaga motiv i mycket dåligt ljus, men jag har inte testat så mycket än så att jag kan kvantifiera detta uttalande på något sätt.

Det är lätt att tro att ett 2.8-objektiv som bländas ned till 4 på något sätt skulle ha en fördel, men jag tror snarare att om man från början designar objektiven lika bra, så att säga, så är det enklare att få ett f/4 att bli riktigt skarpt på full öppning än var det är att få ett 2.8 skarpt på 4 (eller på 2.8 naturligtvis). Det är helt enkelt mindre mängd glas som måste vara perfekt på det "mindre" objektivet och man kan tänka sig att detta spelar in i högra grad på en zoom än på ett fast objektiv.

Magnuz skrev:
Hur är det med bildkvalitén/skärpan då?

Är 70-200/2.8 skarpare vid 2.8-5.6 än 70-200/4.0 vid 4.0-5.6

Jag har hört folk sagt att 70-200/2.8 är skarpare vid 2.8 än 70-200/4.0 är vid 4.0

Blir lätt förvirring där??

Så min fråga är kan man köpa ett 70-200/2.8 för bättre bilder eller är det enbart ett bländarsteg man vinner på det?

/Magnus

Jag har ett F2,8 och min kompis har ett F4. rent subjektivt när vi tagit bilder vid samma tillfällen kan jag inte skilja dom åt rent kvalitietsmässigt. Så det enda jag kan se är att man vinner ett bländarsteg. men det är min subjektiva åsikt. (Skulle ändå inte byta bort mitt 2,8. Men det är ju pga bländarsteget.

Jag är absolut ingen expert men jag fotar väldigt mycket hundar och jag ett 70-200/4 utan IS. Det är kalasbra så länge ljuset är bra och jag håller mig nära 70. Även vid bra ljus har jag svårt att få till bra skärpa över cirka 135, ffa om hundarna är svarta. Nu är många hundar svarta och ljusförhållandena är inte alltid så bra som man önskar så jag tycker att det är ett problem. Därför kommer jag byta till 70-200 2.8 IS. Men som sagt jag är inte så superkunnig.

hej

jag fick slå på stort o beställde igår ett 70-200 2.8 l is usm så slipper man ångra sig senare o köpa ett dyrare, det gör ju inget att ha ett för bra objetiv..... alla objetiv jag äger är igentligen för bra för mig men jag lär mig med tiden.

objetivet kommer i morgon hoppas jag blir nöjd
det borde jag bli

ANNONS
Götaplatsens Foto