Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200/2,8 L IS - Skärpeproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Hej
Jag har köpt ett 70-200 2,8L IS begagnat av en person, men jag upplever att skärpan är väldigt dålig för att vara ett objektiv i denna klassen.

Tycker att allt är väldigt softat, vet inte va de kan vara för fel, kanske sätter fokus fel. Men hur som helst är jag inte riktigt nöjd. Kan lägga upp en bild i 100% så kan ni se vad ni tycker!

Skickar med en länk till originalbilden så kan ni få se hela också.

ORIGINALBILDEN http://yfrog.com/f/2psurfareorginalj/

ISO 100
Bländare 8
1/500 sek
brännvidd 200mm

Mvh Christian
Bilden är beskärd i 100% inlagd i camera raw med vanlig skärpning.

Bilagor

• surfare.jpg
    surfare.jpg
    24.5 KB · Visningar: 347
Så där oskarp är den inte när jag öppnar filen du länkade till i Photoshop.
Komprimerade du utsnittet hårt?

Mvh.
Anders

Tycker heller inte att den är så jätteoskarp. Möjligtvis att bilden är underexponerad om det är surfaren du vill ha skärpan på. Testa även att fota i RAW så har du lite mer spelrum att pilla med exponering. Jag köpte ett 70 200 2.8L IS USM för några år sedan och tyckte inte att skärpan satt sådär krispigt som jag ville. Hade den inne hos Canon i Mölndal några gånger men de fick den bara marginellt bättre. Skickade den till Intervision i Solna och en kille ringde upp mig och berättade att några linselement inte satt som de skulle. Hade inne en 24-70L USM samtidigt med samma problem. Gick på knappt 5000:- för att skruva isär båda för att rätta till felet. Det var som att få tillbaka två nya objektiv. Bara så du vet.

Tycker heller inte att den är så jätteoskarp. Möjligtvis att bilden är underexponerad om det är surfaren du vill ha skärpan på. Testa även att fota i RAW så har du lite mer spelrum att pilla med exponering. Jag köpte ett 70 200 2.8L IS USM för några år sedan och tyckte inte att skärpan satt sådär krispigt som jag ville. Hade den inne hos Canon i Mölndal några gånger men de fick den bara marginellt bättre. Skickade den till Intervision i Solna och en kille ringde upp mig och berättade att några linselement inte satt som de skulle. Hade inne en 24-70L USM samtidigt med samma problem. Gick på knappt 5000:- för att skruva isär båda för att rätta till felet. Det var som att få tillbaka två nya objektiv. Bara så du vet.

Jag fotar alltid i raw, har också funderat på att skicka in den till intervision så de får kolla lite på det. Men ska testa det lite mer först för och se om det är värt pengarna att justera det.

mvh Christian

Kanske gjorde fel när jag beskärde :S

Tog beskärningsverktyget ställde in 400px * 400px sen sparade bilden i högsta jpg..

Nja, då måste du isf veta att den ruta du drar ut med beskärningsverktyget verkligen blir i 100%.
Annars skalar Photoshop den delen av bilden till 400 px.

Dubbelklicka på lagret i lagerpaletten och tryck enter så får du ett "löst" lager.
Gå sedan in på Storlek på arbetsyta (canvas size) och skriv in 400 x 400 pixlar där.
Sen kan du flytta omkring bilden i rutan tills du får med det du vill visa i 100%.

Mvh.
Anders

Jag fotar alltid i raw, har också funderat på att skicka in den till intervision så de får kolla lite på det. Men ska testa det lite mer först för och se om det är värt pengarna att justera det.

mvh Christian

Fota med största bländare på små detaljer så märker du rätt fort om den front- eller bakfokuserar.
Den här bilden tror jag inte lider av några såna symtom dock du har ju fotat med bländare 8 på ganska långt avstånd så du har ju en del skärpedjup.

Mvh.
Anders

Funkar

Tror att objektivet funkar prima, var bara lite skeptisk i början. Var ute och fotade en kitesurfare som åkte i fullfart och både objektivet och kameran hängde med väldigt bra tyckte jag.

Här är en beskärd och förminskad exempelbild som jag framkallat i Lightroom 3.

Man får va nöjd med den skärpan va :D
http://img231.imageshack.us/img231/7256/securus5.jpg

Tack för alla svar!

Mvh Christian

Tror att objektivet funkar prima, var bara lite skeptisk i början. Var ute och fotade en kitesurfare som åkte i fullfart och både objektivet och kameran hängde med väldigt bra tyckte jag.

Här är en beskärd och förminskad exempelbild som jag framkallat i Lightroom 3.

Man får va nöjd med den skärpan va :D
http://img231.imageshack.us/img231/7256/securus5.jpg

Tack för alla svar!

Mvh Christian

Ja, det där få la duga :D

Mvh.
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto