Annons

70-200 för Sony eller Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Finns det något objektiv som är att jämföra med exempelvis Canons 70-200 2,8 till antingen Sony eller Pentax?

Funderar på att skaffa en systemkamera med bildstabilisering, så att jag inte behöver lägga ut för den funktionen på objektiven nämligen.

O fy fan va dyrt, synd att deras utbud är relativt klent. Nej man kanske skulle ta & kolla på Canon och försöka hitta ett bättre begagnat IS-objektiv

och innan året är slut så finns både 50-135 f/2.8 och 60-250f/4 med vädertätning och ultraljudsmotor till pentax.

Johank82 skrev:
Ah tack Patrick! Precis vad jag leta efter.

Är det ett objektiv du har själv?

Nej tyvärr inte men det är ett erkänt bra objektiv!

Den här länken är bättre

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro_pentax

Den är rätt ny med Pentaxfattning så leveransdatumet är ännu okänt på Cyberphoto.

Det finns också (har jag för mig) en äldre variant av samma objektiv, en som nyligen var till salu här på FS.

Det kommer lite grejer iaf.

Tänker nog satsa på ett 28-75 (för det finns väl?) och 70-200 samt en 1,7x konverter till det till att börja med, så får man se vart vägarna bär sedan.

Antagligen bara HSM till Canon/Nikon på Sigman. Nackdelen utan HSM är nog mest ljudnivån.
Inte dåligt med 9550:- för objektiv filter och frakt.

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro till Pentax AF

Jag tycker på namnet att det ser ut som HSM till Pentax, K10d har ju stöd för det och det är ju ett nytt objektiv.

Kan inte nog rekommendera detta objektiv (Sigma 70-200/2,8).
Jag har den förra versionen och den är suverän.
Den nya bör ju inte vara sämre !

Mvh, Lennart

Finns objektivet redan ute på marknaden för Pentax? Sigmas hemsida säger att det är "coming soon" både för Pentax och Sony/KM. Skulle dykt upp i april/maj, men blev tydligen försenat.

wsaar skrev:
Finns objektivet redan ute på marknaden för Pentax? Sigmas hemsida säger att det är "coming soon" både för Pentax och Sony/KM. Skulle dykt upp i april/maj, men blev tydligen försenat.

Japp det är försenat. Kommer i mitten av Juli på ett hum enligt Tura.

I Februari fick jag se annons på det objektivet och då låg det som Beställningsvara.

13 Februari la jag en order på det i en expertbutik. Väntar ännu på det. Agenten i Sverige Tura Scandinavia tog ca 2 månader på sig att ge ett vettigt svar på när det skulle komma.
Direkt sa dom att det finns ett i lager, sen sa dom att det var fel i lagersaldot kommer om 3 veckor. Efter det visste dom inget alls. Sedan att det inte börjat tillverkas ännu. Av Sigmas agentur i Finland fick jag ett rakt och vettigt svar direkt, kommer in beräknat i maj. Nu blev visst det försenat till Juli.

Man undrar om man får det i år... Är ju snart man kan vänta sig både Tamrons och Pentax motsvarande objektiv snart om det fortsätter såhär. Får verkligen hoppas det kommer i Juli, fast då ska väl semestrar ställa till det och försena det ytterligare.

Väntetider får vi räkna med nu när kamerabomen huserar. Om 2-3 år har nog varannat hushåll systemkamera...

Som av mitt inlägg just ovan så kan jag meddela att jag väntar ännu. Försenat fortfarande och ingen kan ge ett vettigt svar på varför eller när det kommer. Börjar tappa sugen rejält nu på att bara vänta och vänta och bara få svar på att det kommer ditt och datt hela tiden som aldrig stämmer.

ANNONS
Götaplatsens Foto